2025-12-25, 00:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
15 åringar tar förmodligen mer stryk av sina sociala medier än att ha samtyckande sex med äldre människor.

Eller hur ska vi skydda dom från all den sex vi kavlar ut i det vardagliga livet. Räcker ju med att dom går utanför sitt eget hem så kommer dom på ett eller annat sätt komma i kontakt med något som har med sex att göra?

Säkrast kanske vore att låsa in alla människor tills dess att deras pannlob har växt klart.

Så dom kommer ut som nyfödda kalvar i samhället som 25 åringar.
Exakt
Citera
2025-12-25, 00:54
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det gör det, men hur skulle du kunna veta när det är två ämnen du inte ens vet existerar.

Pannloben (impulskontroll, planering) är inte färdig vid ca18 år men tillräckligt utvecklad för att kunna fatta lugna, reflekterande beslut. Vidare är identiteten är under stark omformning under tonåren och blir i genomsnitt mer stabil från sena tonåren (ca 18–20 år). Trauman innan ca 18 år har högre risk att bli utvecklingsstörande, vilket är det jag berört.

Punkt här. Den som inte fattar kan vända sig till närmaste universitet som utbildar inom utvecklingspskologi och neurologi.

Lägg ner, rabiata feministretard. Det finns ABSOLUT INGET i neurologin som stöder att 18 skulle vara en magisk biologisk gräns, din jävla idiot. Pannloben och impulskontrollen är inte färdiga förrän i 25+-årsåldern, så ditt snack om att man är 'tillräckligt utvecklad' vid 18 är ren jävla fiktion. Det är en politisk kompromiss, inte vetenskap. Att du försöker vränga medicinska fakta för att passa din agenda visar bara vilken obildad nolla du är. Lär dig skillnaden på juridik och biologi eller håll käften.

Och angående resten av ditt pseudovetenskapliga svammel:
​1. Identiteten stabil vid 18? Rent skitsnack.
Att påstå att identiteten stabiliseras mellan 18–20 är direkt felaktigt enligt modern psykologi. Har du ens hört talas om 'Emerging Adulthood'? Det är perioden 18–25 (ibland upp till 29) då identiteten är som mest flytande och instabil. Att tro att man magiskt blir en stabil person bara för att man får gå på krogen är ren fiktion.
​2. Trauma-gränsen är godtycklig.
Ditt argument om att trauma innan 18 är unikt 'utvecklingsstörande' faller på sin egen orimlighet. Eftersom hjärnan (särskilt prefrontala cortex) fortfarande är under massiv ombyggnation och är neuroplastisk långt efter 20, så kan trauma vid 19 eller 21 vara precis lika skadligt för utvecklingen. Hjärnan har ingen inbyggd kalender som stänger av sårbarheten på 18-årsdagen.
​3. 'Lugna beslut' – eller hur.
Du blandar ihop korten totalt. Forskning (kolla upp Steinberg) visar att 18-åringar kan fatta logiska beslut i ett tomt rum ('cold cognition'), men så fort känslor eller grupptryck är inblandade ('hot cognition') fungerar deras hjärnor i princip likadant som hos en 14-åring. Det är därför de kraschar bilar och tar idiotiska risker.
​Så sluta försök legitimera juridiska åldersgränser med biologi som inte existerar. 18-årsgränsen är en godtycklig politisk linje, inte en neurologisk sanning. Läs på eller lägg ner.
Senast redigerad av Fojos 2025-12-25 kl. 00:56.
Citera
2025-12-25, 00:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
En dag blir du dömd
Du har missat så mycket i livet så sorligt.
Citera
2025-12-25, 00:58
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Och om 40-åringen är mentalt omogen - vad anser du då?

Att 40-åringen ska skicka in en egenvårdsremiss till regionen och be om att bli utredd. 40 årig mentalt omogen person som tänder på 15-åringar, låter som där finns outredd npf.

Det är dock skitsamma vad jag tycker, juridiken är styrande och det gläder mig att det pågår en diskussion om att det kanske bör införas en begränsning för 15-17 åringar gällande åldersskillnad med sexpartner - av skäl jag redan nämnt.
Citera
2025-12-25, 00:59
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
Nejdå, så behöver det inte vara, många av oss vill leva livet som det kan levas medans andra vill gå med en tvångströja på sig.

Att leva livet - så försvarar många kriminella sin livsstil.
Citera
2025-12-25, 01:02
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Att 40-åringen ska skicka in en egenvårdsremiss till regionen och be om att bli utredd. 40 årig mentalt omogen person som tänder på 15-åringar, låter som där finns outredd npf.

Det är dock skitsamma vad jag tycker, juridiken är styrande och det gläder mig att det pågår en diskussion om att det kanske bör införas en begränsning för 15-17 åringar gällande åldersskillnad med sexpartner - av skäl jag redan nämnt.

Det låter sunt.
Citera
2025-12-25, 01:02
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:

Varför är du emot att en 16-åring får njuta av sex med en 40-åring om det sker på lika villkor, dvs. att båda är kåta och enkom vill knulla skiten ur varandra? Utan tvång och/eller beroendeställning? Vem är du att förhindra eller moralisera över detta?
Citera
2025-12-25, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Givetvis har du rätt.

Oavsett attraktion bör mannen helt avstå en sådan relation.

Vad baserar du detta på, förutom moral och idiotiska lagar? Är det någon naturlag som gör att en flicka inte kan knulla med en klart äldre man? Vad gör egentligen åldersskillnaden för skillnad om det är helt frivilligt, utan tvång och/eller beroendeställning?
Citera
2025-12-25, 01:09
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Lägg ner, rabiata feministretard. Det finns ABSOLUT INGET i neurologin som stöder att 18 skulle vara en magisk biologisk gräns, din jävla idiot. Pannloben och impulskontrollen är inte färdiga förrän i 25+-årsåldern, så ditt snack om att man är 'tillräckligt utvecklad' vid 18 är ren jävla fiktion. Det är en politisk kompromiss, inte vetenskap. Att du försöker vränga medicinska fakta för att passa din agenda visar bara vilken obildad nolla du är. Lär dig skillnaden på juridik och biologi eller håll käften.

Att påstå att identiteten stabiliseras mellan 18–20 är direkt felaktigt enligt modern psykologi. Har du ens hört talas om 'Emerging Adulthood'? Det är perioden 18–25 (ibland upp till 29) då identiteten är som mest flytande och instabil. Att tro att man magiskt blir en stabil person bara för att man får gå på krogen är ren fiktion.
Ditt argument om att trauma innan 18 är unikt 'utvecklingsstörande' faller på sin egen orimlighet. Eftersom hjärnan (särskilt prefrontala cortex) fortfarande är under massiv ombyggnation och är neuroplastisk långt efter 20, så kan trauma vid 19 eller 21 vara precis lika skadligt för utvecklingen. Hjärnan har ingen inbyggd kalender som stänger av sårbarheten på 18-årsdagen.
Du blandar ihop korten totalt. Forskning (kolla upp Steinberg) visar att 18-åringar kan fatta logiska beslut i ett tomt rum ('cold cognition'), men så fort känslor eller grupptryck är inblandade ('hot cognition') fungerar deras hjärnor i princip likadant som hos en 14-åring. Det är därför de kraschar bilar och tar idiotiska risker.
​Så sluta försök legitimera juridiska åldersgränser med biologi som inte existerar. 18-årsgränsen är en godtycklig politisk linje, inte en neurologisk sanning. Läs på eller lägg ner.

Din läsförståelse brister kraftigt och det går inte att ta dig på allvar när du argumenterar mot påståenden jag inte gjort. Läs igen. Jag har aldrig påstått att 18 är en biologisk “magisk gräns”. Jag skriver om genomsnitt, sannolikheter och funktionell mognad i låg-affekt-situationer vilket är helt förenligt med modern utvecklingspsykologi och neurovetenskap.

För andra gången, jag är klar här, dina chanser är slut.
Citera
2025-12-25, 01:14
Medlem
Majsmannen2s avatar
Filmer är satta med åldersgräns i sällskap med vuxen.

Där är vuxen nånting positivt.

Men sex för en byxmyndig ihop med en betydligt mer vuxen.

Där är vuxen nånting negativt?
Citera
2025-12-25, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos

Tack, för ett mycket adekvat inlägg i debatten! Vill enkom understryka att detta med åldersgränser är ytterst flytande och beror enkom på vilket samhällsklimat vi lever i och vilka moraliska och politiska dogmer, samt lagar som då är rådande. Att åldrar och dess "begränsningar" då skulle vara statiska är såklart rena nyset. De ändras med samtiden...
Citera
2025-12-25, 01:20
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför är du emot att en 16-åring får njuta av sex med en 40-åring om det sker på lika villkor, dvs. att båda är kåta och enkom vill knulla skiten ur varandra? Utan tvång och/eller beroendeställning? Vem är du att förhindra eller moralisera över detta?

Därför att äldre män och gubbar redan idag gör allt för att utnyttja barn och tonåringar så fort de får chansen. De lyckas och skapar trauman, det är fakta. Att det inte gäller alla män och inte alla barn(?!)/tonåringar är skitsamma.

Igen, du är man som jag förstår det och det är symtomatiskt att det är just ni män som blir så oerhört provocerade när man vill skydda utsatta kvinnor i alla möjliga åldrar. Män ska ha rätt att gå till prostituerade och knulla barn/tonåringar. Så fort det ska knullas barn/tonåringar så heter det att de är fysisk/psykiskt mogna och de prostituerade älskar att vara prostituerade för de älskar att knulla och då lika gärna kan ta betalt.

Min hänvisan till risk och biologisk mognad är rent krasst teoretisk, till skillnad från motargumenten som tydligt är känslobaserade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in