Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-22, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av det.sociala.arvet
Tack!

Citat från artikeln: Detaljhandelns omsättning minskade i december med 0,4 procent jämfört med samma månad 2011, mätt i löpande priser, visar siffror från SCB och HUI Research som gör utredningar om detaljhandeln. Enligt Carin Blom, analytiker på HUI Research beror nedgången bland annat på en kalendereffekt.

Hur ska man tolka det här då? I rubriken så står det att det är första gången på 17 år som rekordet i julhandel inte slagits och i det citerade stycket är det SCB och HUI Research som står för siffrorna, kan man utgå från att de tagit hänsyn till inflation/köpkraft eller vad menas med "löpande priser"?

Löpande priser är ej korrigerade siffror.
Citera
2017-12-22, 13:04
Medlem
det.sociala.arvets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Löpande priser är ej korrigerade siffror.

Okej, ej korrigerade siffror och dessutom en nedgång (om än liten) borde betyda att minskningen var reell. Men det säger fortfarande inte så mycket om hur stor/liten minskningen var i realiteten och hur den långtgående trenden är. Ökar verkligen julhandeln år från år eller ligger den konstant på ungefär samma nivå (då med hänsyn tagen till inflation etc)?

Vad behöver vi för verktyg för att svara på trådens ursprungliga fråga? Siffror för handeln i december och motsvarande konsumentprisindex för varje år sedan 1900-talets början? Skulle det vara tillräckligt?
Citera
2017-12-22, 13:11
Medlem
det.sociala.arvets avatar
Ja, min tanke är ju inte ny, märkte jag vid en snabb googling:

http://www.dagensarena.se/innehall/julhandelns-rekordsiffror-en-bluff/

Länk till diagram:

http://www.dagensarena.se/files/2014/11/julhandel-m-bild.jpg
Citera
2025-12-15, 17:39
Även detta år - Julrapport 2025!

Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen.
https://www.svenskhandel.se/rapporter/julrapport-2025/
Citat:
Många konsumenters ekonomiska situation har förbättrats under det senaste året till följd av räntesänkningar och reallöneökningar, vilket förklarar en högre omsättning i julklappshandeln. Noterbart är även att något fler uppger att de kommer handla fler julklappar i år. Allt talar alltså för en god jul i Handelslandet Sverige.
Citera
2025-12-15, 17:58
Medlem
klart de säger att julhandeln ökar varje är så att man ska få ångest om man själv inte slår rekord varje år
Citera
2025-12-15, 18:46
Medlem
jag har fått mindre pengar och dyrare hyra så nej
Citera
2025-12-15, 19:43
Medlem
Black Friday blev väl ett fiasko i år och bra i så fall att folk inte går på den här bluffen varenda gång.

Hur mäter man julhandeln? - Det som säljs i december?
Citera
2025-12-15, 21:28
Medlem
även mellandags rean har väl förlorat sin glans , många butiker körde halva priset på allt som de inte tagit in på lagret men domus gjorde man många fynd på för 30-35 år sen, de plockade inte undan gobitarna

vad finns det för flera reor man kan klaga på jo vid påsk var det väl utförsäljning av vintergrejorna sålde ut allt för halva priset
Citera
2025-12-15, 21:35
Inte bara julklappar, även matvarobutikerna gnider händerna, alla jävlar ska nu trängas bland sillburkar och julskinkor, sen Systembolaget som är ett måste innan jul, ingen vill väl sitta torr på julafton, julhandeln slår alltid rekord trots dåliga tider märkligt nog.
Citera
2025-12-15, 21:59
Medlem
Konstaterar att jag har köpt gymkort för ca 5 000 kr som kommer att räknas in i julhandeln...
Citera
2025-12-16, 07:27
Medlem
jag funderar på att slå rekord i julhandel göra av med så lite pengar som möjligt
siktar på att klara mig på 1000 kr borde räcka till lite snus, sill, skinka ock några Arboga
Citera
2025-12-24, 15:49
Medlem
Allting har ju blivit dyrare. Å andra sidan upplever jag att fler och fler väljer bort hetsen kring julklappar (eller så är de bara fattigare och inte kan köpa). Samvaro är mer värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in