Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-24, 03:49
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XjkJ4E/amanda-25-fodde-barn-i-fangelse-bebisen-omhandertogs
Citat:
Amanda, 25, fick hålla sin nyfödda son fem gånger.

Sedan togs han från BB till sin fosterfamilj – och hon kördes tillbaka till häktet.

Nu börjar hennes kamp för att vara mamma igen.

Snabbversion
Amanda upplevde en traumatisk förlossning när hon satt häktad, då hon tvingades vänta åtta timmar på vård efter att hennes vatten gått, vilket bidrog till syrebrist hos barnet.
Hon har dömts för grovt narkotikabrott och arbetar för närvarande med att bygga upp ett nytt liv, med stöd från psykiatrin och sin syster, för att återfå vårdnaden om sin sexårige son.
Amanda har kritiserat Kriminalvården för att inte ha tagit hennes situation på allvar och har anmält behandlingen hon fick under graviditeten till Justitieombudsmannen.

Citat:
Amanda är mamma till två pojkar. Hennes sexåring har inte bott med henne på 2,5 år och bor i ett familjehem. Hennes yngsta son har hon hållit i fem gånger på BB innan de skiljdes åt. Hon kördes tillbaka till häktet och han placerades hos en fosterfamilj.

Hur ser ni på Amandas situation? Jag hoppas hon får ordning på sitt liv.
Citera
2025-12-24, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XjkJ4E/amanda-25-fodde-barn-i-fangelse-bebisen-omhandertogs

Hon har gjort något jävligt dumt och lärt sig den hårda vägen är såsom jag ser det.

Det låter ju som att hon faktiskt vill rätta till sitt liv så man får ju hoppas det blir så snart. Men självinsikt tycks hon ha så det kommer hon långt på. Det är ovanligt för kvinnor i hennes ålder att ha detta så hon låter lite som ett unikum.

Däremot tycker jag Kriminalvården låter väldigt ignoranta gällande hennes och barnets hälsa, hon satt ju i fängelset för att vara frihetsberövad en bestämd tid , inte bli utsatt för försummelse som kunde kostat henne eller sonens liv eller hälsa. Att Kriminalvården slår ifrån sig kritiken är ju inget gott tecken. Det talar för att samma sak kommer hända igen. Men det är det man får med en narcissistisk maktelit.
Citera
2025-12-24, 04:08
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:

Barn och droger hör inte ihop. Uppenbart har hon aldrig fått anknytning till sitt yngsta barn och resonerar vettigt om det inte vore för risken att barnet flyttas osv. Men ett familjehem är bättre än att ett barn finns i en drogmiljö. Alltför få barn omhändertas.

Däremot borde hon få skadestånd och även barnet borde få det pga häktespersonalens nonchalans gällande att vattnet gått. Inget barn väljer att få en missbrukare eller kriminell förälder och inget barn ska behöva få hjärnskador pga vad föräldern har för status eller anseende i ögonen på andra.

Kan man ge våldtäktsmän skadestånd när de frikänns trots att de är skyldiga eller andra kriminella som häktats, så ska kvinnor som inte får grundläggande vård också få skadestånd. Det är livsfarligt att neka en födande eller gravid kvinna vård. Det är lite värre att riskera att dö för att man är i häktet, jämfört med att man inte döms för det man häktats för. Hade hon inte befunnit sig i häkte hade hon snabbt kunnat få vård.
Citera
2025-12-24, 04:29
Medlem
Citat:

Låter helt absurt att bli behandlad så i Sverige. Jag vet ett socfall som gått på socialen i flera år och haft barn och fått barn och varit grov knarkare (med socialens vetskap och utan polis inblandad) och aldrig fått de tagna av socialen. Antar det beror på att polisen antagligen aldrig var inblandade
Citera
2025-12-24, 04:48
Medlem
Men om man tänker på pojken. Han är nu 6 år, och kallar nog sina fosterföräldrar för mamma och pappa, och han har lekkamrater. Nu ska han få flytta därifrån till någon som han inte känner så väl. Börja ett helt nytt liv. Det blir nog väldigt svårt för honom.
Senast redigerad av Newton555 2025-12-24 kl. 04:52.
Citera
2025-12-24, 04:53
Medlem
Fruktansvärt oansvarigt att begå brott när man är gravid. Vet inte om hon missbrukar också samtidigt. Men grovt narkotikabrott ger fängelse.

Hoppas barnen bor i fosterhem för alltid. att de får bo kvar hos samma fosterföräldrar tills de växer upp, och får ett bra liv.

Hur många gånger hon fått hålla i barnet är inte relevant. Barnet kommer ha en fostermamma, som förhoppningsvis är
Beredd att ge upp allt för det här barnet.

När nu den biologiska föräldern inte klarade av det.
Citera
2025-12-24, 05:05
Medlem
DenverAirports avatar
Vilken vidrig människa Amanda är. Sterilisering vore lämpligt.
Citera
2025-12-24, 07:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Alla borde helt enkelt inte få bli föräldrar. Hårt att säga men det är faktiskt så.
Det gäller inte bara kvinnor utan även många män som inte ska ha barn.

Man borde köra kemisk kastrering på alla tills man helt enkelt kan visa upp att man har ett ordnat liv och ordnad ekonomi.
Citera
2025-12-24, 07:52
Medlem
Citat:

Det hoppas nog de flesta. KV gjorde klart fel. Sen kan man hålla med om att vissa människor ska inte ha barn. Amanda hör till dem tills hon får ordning på sitt liv.
Citera
2025-12-24, 09:37
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Alla borde helt enkelt inte få bli föräldrar. Hårt att säga men det är faktiskt så.
Det gäller inte bara kvinnor utan även många män som inte ska ha barn.

Man borde köra kemisk kastrering på alla tills man helt enkelt kan visa upp att man har ett ordnat liv och ordnad ekonomi.
Är du ett exempel på det, din mor borde inte fått blivit mor?
Citera
2025-12-24, 09:46
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:

Som man bäddar får man ligga.
Citera
2025-12-24, 09:47
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowidax
Fruktansvärt oansvarigt att begå brott när man är gravid. Vet inte om hon missbrukar också samtidigt. Men grovt narkotikabrott ger fängelse.

Hoppas barnen bor i fosterhem för alltid. att de får bo kvar hos samma fosterföräldrar tills de växer upp, och får ett bra liv.

Hur många gånger hon fått hålla i barnet är inte relevant. Barnet kommer ha en fostermamma, som förhoppningsvis är
Beredd att ge upp allt för det här barnet.

När nu den biologiska föräldern inte klarade av det.
Hon kommer få tillbaka vårdnaden så fort hon är fri.
Det är extremt ovanligt att kvinnor blir av med vårdnaden, jag vet fall där mamman varit heroinist och tagit sprutor framför barnet men ändå fått ha vårdnaden för enligt socialen "kan alla begå misstag".

Däremot män blir av med vårdnaden helt vid minsta lilla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in