Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-22, 20:32
Medlem
Alltså Trafikskolorna i Sverige har ju verkligen krånglat till saker vad gäller att ta körkort.
Alla dessa STR grejor (STR är Sveriges Trafikskolors Riksförbund).

Hur fasen kan denna kvinna tycka det är dåligt att man luckarar upp reglelverket och gör det möjligt för fler att ta körkort???

Jag har övningskört med kompisars barn för MC-kort och då behövdes ingen handledarutbildning man behövde bara ansöka om att man skulle göra det.

Nu sitter denna kvinnan och skall försvara en sak som är orimlig...
Alltså övningskörning MC tycker jag är lite avancerat, man sitter inte i/på samma fordon det är svårt att prata i realtid. Man måste noga gå igenom vart man skall köra, vad man gör om man tappar "kontakten" och måste ses på en bestämd plats.

Varför vill hon behålla detta???
Jo för det bara rasar in pengar i en ofantligt mängd till trafikskolor utan att det varken ökar trafiksäkerheten eller minskar olyckor. Endast för att göda trafikskolor vilka redan idag täljer guld med fällkniv.

Skall vi äntligen gå tillbaka till ett system där någon med körvana kan utbilda nya från grunden :-)

Citat från Carup nedan:

https://carup.se/rasar-mot-ny-lag-for-korkort-gar-stick-i-stav/

Regeringen vill göra det enklare att ta körkort. Lagen om utbildning före övningskörning ska tas bort. Sveriges trafikskolor rasar.
– Det går stick i stäv med allt vi har lärt oss om människan, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Citera
2025-12-22, 20:38
Medlem
Clint.Ruins avatar
Jag gick handledarutbildningen när min dotter skulle ta körkortet för några år sedan.

De rapade bara upp självklarheter som kör inte bil påverkad och inte när du är dödstrött mm.

Helt värdelös ”utbildning”.
Citera
2025-12-22, 20:49
Medlem
Jag gick handledarutbildningen i somras för B-kort och tyckte det var riktigt bra information! Sen fick man kaffe och en frukt med! Lyx
Citera
2025-12-22, 21:44
Medlem
Emerains avatar
Det är många olika saker som krockar. Ja, körskolorna skulle helst slippa privatister helt ochhållet så de får monopol, och visst vill de ha denna kurs så de tjänar en liten slant. Samtidigt så ska en bra kurs innehålla upplägg och tips som handledaren mår bra av att höra. Saker de inte tänkt på, som att de faktiskt måste vara extra noga med att eleven lär sig rätt för det kommer speglas på uppkörningen.

Hellre behöver den kursen få en kursplan på vad den faktiskt ska göra, och att inställnignen hos de som går den är att de kan lära sig något och inte är perfekta. Trafiken har redan för många idioter som tror att de är perfekta.
Citera
2025-12-22, 21:46
Medlem
Jag tycker det är bra att den utbildningen finns. Visst, de kommer med mycket självklarheter, men de kommer också med en hel del nyttigt som folk som haft körkort i 30 år glömt bort. Det blir ju också lättare för eleven att inte blint lita på sin handledare när han har fel om det går stick i stäv med den utbildningen. Så mycket pengar är det inte i det stora hela heller.

Däremot hatar jag att det bara går att vara handledare åt fem personer samtidigt, och när man väl blir handledare åt någon så är man det i fem år. Så tar jag mig an fem elever idag så dröjer det fem år innan jag kan vara handledare åt någon mer.
Citera
2025-12-22, 21:52
Medlem
Onanikrems avatar
Körskolornas sätt att mjölka folk på pengar. De skulle bra gärna vilja att alla skulle tvingas ta lektioner för att förnya körkortet också. Vänta bara, det kommer nog..

Gick också utbildning för att min dotter skulle få övningsköra med mig, minns inte så mycket men minns det var totalt bortkastade pengar, bara för att mjölka folk på pengar.

Körskolorna pinkar in sitt revir helt enkelt. Att folk övningskör privat tjänar de ju inga pengar på.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-12-22 kl. 21:54.
Citera
2025-12-22, 22:01
Medlem
Varför tillkom kravet på den där utbildningen övr huvud taget? Rent lobbyarbete från trafikskolorna?

Utbildning förresten. Skulle jag knappast kalla min erfarenhet av det. En slirig gubbe ställde fram en pumptermos och en låda Gills havrekakor och drog sen anekdoter från sitt liv på vägarna i ett par timmar.
Citera
2025-12-22, 22:06
Medlem
Gick den för några år sedan, rent trams, man har redan utbildning via sitt egna körkort, ungefär som man ska ha repetition på sin yrkes utbildning igen vid jobb byte.

Körde upp för lätt mc, det kunde man även köra epatraktor på, sedan körde upp även för tung mc o enbart uppkörning även för bil.

Tar man Usa kan man ta körkortet bara man är där på semester, mycket enkelt o få ett amerikansk körkort, varför vi ska ha det så mycket omständligare handla om fel byråkrati i samhället. En amerikan kan komma o hyra en bil i sverige o köra efter sin enkla utbildning o uppkörning. på så sätt även det rent trams för byråkratin.
Citera
2025-12-23, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Gick den för några år sedan, rent trams, man har redan utbildning via sitt egna körkort, ungefär som man ska ha repetition på sin yrkes utbildning igen vid jobb byte.

Körde upp för lätt mc, det kunde man även köra epatraktor på, sedan körde upp även för tung mc o enbart uppkörning även för bil.

Tar man Usa kan man ta körkortet bara man är där på semester, mycket enkelt o få ett amerikansk körkort, varför vi ska ha det så mycket omständligare handla om fel byråkrati i samhället. En amerikan kan komma o hyra en bil i sverige o köra efter sin enkla utbildning o uppkörning. på så sätt även det rent trams för byråkratin.
"Utbildning via eget körkort". Misstänker att åtskilligt ändrats sedan dess, mer än 50 år sedan och då fick man med MC vid uppkörning med bil. Vet dock inte vad denna utbildning innehåller, än mindre vad den kostar, men grundidén att ha någon form av kort teorigenomgång innan man agerar bisittare för någon som planerar att förse sig med körkort skadar nog inte.
Citera
2025-12-23, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
"Utbildning via eget körkort". Misstänker att åtskilligt ändrats sedan dess, mer än 50 år sedan och då fick man med MC vid uppkörning med bil. Vet dock inte vad denna utbildning innehåller, än mindre vad den kostar, men grundidén att ha någon form av kort teorigenomgång innan man agerar bisittare för någon som planerar att förse sig med körkort skadar nog inte.
Man kan lyfta fram mer hur tramsigt det är, mamma gick med i Lottakåren eller vad det heter, där kör man bl.a med militär lastbilar osv, dvs det sitter ingen körkortslärare med, det handlar mer om en utmaning än bli lärd, ex dom kör i terräng, det kommer en brant backe o underlaget är sand, dom får själva lista ut hur man ska växla utan att köra fast ifall man stannar eller få för låg växel, uppenbart bästa sättet o lära sig köra på olika underlag.

Hon fick sedan nästan alla körkort, hon tog dessa vid sin +50 år enbart för hon tyckte det var kul.

Men uppenbart skiljer det sig hur man kör upp olika körkort beroende på vart man lär sig.
Citera
2025-12-23, 02:07
Medlem
sykkelpumps avatar
Det är rimligt att både handledare och elev får en introduktion innan privat övningskörning.

Det som är orimligt är att körskolorna håller i en verksamhet som konkurrerar med deras huvudverksamhet.
Naturligtvis är många inte intresserade av att privatister ska lyckas bra.

Trafikverkets trafikinspektörer borde hålla i detta, det ökar chansen att det både blir ” lika för alla” och att någon rimlig kvalitetsnivå blir uppfylld.
Citera
2025-12-23, 16:03
Medlem
Mr.Swedens avatar
För ett antal år sedan fanns förslag på att bilar som användes för övningskörning skulle ha pedaler på bägge sidor fram. Nu blev det ingen lag av detta men minns jag rätt kom förslaget från ägaren till Fogels Trafikskola, en stor kedja i Sverige. Tanken var naturligtvis att tvinga alla elever till bilskolan. Anar vi möjligen en förklaring till handledarkurserna…?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in