Citat:
Ursprungligen postat av
Soppatorsk90
Lennart Karl är helt otrolig, snackade om honom med en polare häromdagen. Han måste väl fan få komma med till VM??
Ja, vilka tar egentligen Nagelsman med sig till Amerika i sommar?
26 spelare kan man ta med sig totalt. Brukligt är väl 3 målisar, 9 försvarare och 14 mer offensiva spelare. Nagelsman brukar ställa upp såhär, så det blir positionerna jag går utefter:
TW
RV - IV - IV - LV
DM - ZM
RA - OM - LA
MS
Punkt [•] betyder att de blir antagna.
Stjärna[*] betyder att jag är osäker.
Minus [-] betyder att de inte blir antagna, men att de hade kunnat vara aktuella.
Målisar:
• Baumann
• ter Stegen*
• Atubolu*
- Nübel*
- Dahmen*
- Urbig
Finns en hel drös målisar som hade kunnat vara aktuella, men Baumann har visat sig mest stabil. ter Stegen känns väldigt skakigt, men hade bra ställning senast jag hörde från Nagelsman. Atubolu måste ju bara prioriteras framför Dahmen och Nübel, ser inte vad de två andra har som inte han kan bättre.
Sen Leno och Neuer som har sagt nej såvitt jag vet.
Försvar
Får väl dela in dem i detaljpositionerna, även fast det finns de som kan spela flera. Särskilt Kimmich sabbar ju så sett.
Mittbackar:
• Schlotterbeck
• Tah
• Rüdiger* - gammal, varit skadad, men startar för Real Madrid igen
• Anton*
• Thiaw* - 2 inhopp i november, annars senast 2023 varav en match Nagelsman
- Kehrer* - 17 min som högerback i somras, annars senast 2023 innan Nagelsman
- Koch* - verkar vara utsorterad nyligen
- Jeltsch - ung och intressant?
- Bisseck - 1 inhopp i mars
- Ginter
Som med målisarna finns många duktiga alternativ.
Högerback:
• Treu*
• Rosenfelder*
- Baku* - Nagelsman föredrar Kimmich som RV hellre än att Baku spelar.
- Henrichs
- Vagnoman
- Collins
Nagelsman har uttryckt en djup önskan om att få använda Kimmich i defensivt mittfält. Det har inte gått hittills, då han inte hittat en kompetent högerback. Han har tagit upp typ Rosenfelder och Collins som potentiella kandidater men Collins funkade inte och Rosenfelder har varit skadad.
Nu har Treu imponerat i Freiburg, och han har visat på spelintelligens och att han kan vara med i offensiven, något Nagelsman nog gillar. Partisk som jag är tror jag att båda freiburgarna får nomineringen.
Vänsterback:
• Brown
• Raum
- Mittelstädt
- Rothe
- Gosens
Raum har etsat sig in i landslaget, Brown gör bra ifrån sig och är ung.
Med det har vi 9 försvarare.
Offensiven:
Här flyter verkligen positioner ihop. En som spelar DM kan spela OM, en OM kan spela RA osv.
Defensivt och centralt mittfält (DM / ZM):
• Kimmich
• Pavlovic
• Nmecha
• Goretzka*
• Bischof*
- Stiller*
- Groß - ej uttagen sedan september
- Andrich - var ordinarie fram tills i somras, ej uttagen alls i november
Goretzka är en otrolig all-round att ha i truppen. Bischof kan spela ytterback. Stiller vet jag bara inte.
Offensivt mittfält, höger- och vänsterytter (OM, RA, LA):
• Musiala
• Wirtz
• Karl*
• Adeyemi*
• Gnabry* - spelat senaste året, stabil
• Schade*
- Quédraogo*
- El Mala*
- Brandt - nyligen uttagen igen
- Sané - nyligen uttagen igen
- Gruda
- Leweling
Tyskland spelar kreativt och med bollinnehav. Därför är förmågan att hitta lösningar mycket viktigare än att vara snabb. Därför är Karl och Gnabry med.
Fast 1-2 snabba spelare behövs också. Adeyemi hade jag personligen inte velat ta med, för truppens välmående, men varken Schade, El Mala eller Quédraogo når upp till hans nivå än, men det kan ändras.
Topp (MS):
• Woltemade
• Havertz
• Kleindienst*
- Burkardt*
- Beier
- Undav
- Füllkrug
Vi får hoppas att Kleindienst och Havertz levererar efter sina skador. Woltemade och Havertz är båda väldigt medspelande anfallare, medan Kleindienst är mer av en målgörare och någon man siktar på med inlägg. Burkardt kanske något däremellan?
Hur ser en startelva ut?
Med det har vi 26 spelare. Många av osäkerheterna kommer nog inte spela någon roll, för de bästa spelarna är klart bäst. Jag kan tänka mig följande vid match:
Baumann
Treu - Tah - Schlotterbeck - Bischof
Pavlovic - Kimmich
Karl - Musiala - Wirtz
Woltemade
Med Bischof och Kimmich som kan spela ytterback funderar jag på att plocka bort en försvarare och sätta in El Mala / Quédraogo / Burkardt istället.
Vad tycker ni? Något ni hade gjort annorlunda - förutom möjligtvis högerbacken? Karl tycker jag iallafall är självklar. I startelvan kanske Goretzka, Gnabry eller Havertz kan ta hans plats, men i truppen är han säker.