2025-12-19, 15:45
Medlem
Alla klagar på rampriser idag, men om några år sitter alla med teknink som har utvecklats just på grund av AI-hypen. Senaste åren har hundratals miljarder investerats i företag som utveckar ny teknik som i slutändan hamnar i konsumentprodukter.

Nya spekonsoler kommer med all säkerhet att ha AI teknik i sig som inte hade funnits om det inte var för AI hypen. Persondatorer kommer att förrändras markant i framtiden, redan idag är stationära skrivbordsdatorer på väg att försvinna och med minskande efterfrågan kommer minidatorer i framtiden att helt eliminera marknaden för desktop PC.
Citera
2025-12-19, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Alla klagar på rampriser idag, men om några år sitter alla med teknink som har utvecklats just på grund av AI-hypen. Senaste åren har hundratals miljarder investerats i företag som utveckar ny teknik som i slutändan hamnar i konsumentprodukter.

Nya spekonsoler kommer med all säkerhet att ha AI teknik i sig som inte hade funnits om det inte var för AI hypen. Persondatorer kommer att förrändras markant i framtiden, redan idag är stationära skrivbordsdatorer på väg att försvinna och med minskande efterfrågan kommer minidatorer i framtiden att helt eliminera marknaden för desktop PC.
och i slutänden får konsumenterna betala hela kalaset.
Citera
2025-12-19, 19:01
Medlem
brianmolkos avatar
Mini datorer som NUCs och Mac Mini ?
Blir datorerna tillräcklig starka så är det ju utmärkt storlek 12x12x12x12
Citera
2025-12-19, 19:27
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Mini datorer som NUCs och Mac Mini ?
Blir datorerna tillräcklig starka så är det ju utmärkt storlek 12x12x12x12
Varför tror du att det har någon inverkan?

RAM är RAM. 16GB DDR5 är 16GB DDR5. 32GB DDR5 är 32GB DDR5.

Oavsett om man sätter det i en liten eller stor dator. Är samma minnen i en liten och en stor dator.

Priser på allt med RAM i kommer såklart att öka. Oavsett om minnet hamnar i en dator (16-32GB), en TV (3-6 GB), en Android TV box (2-4GB), en mobiltelefon / surfplatta (6-16GB) o.s.v.
Citera
2025-12-20, 03:15
Medlem
2x4femtums avatar
Tycker synd om er fattigllappar som inte har råd med lite minne, kallas för priotering här i livet

https://www.sweclockers.com/nyhet/42164-g-skill-allt-ar-ais-fel

https://www.sweclockers.com/nyhet/42153-sapphire-chef-manar-till-ram-lugn
Citera
2025-12-20, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GepGup
Det är all utveckling av AI som äter upp allt ram och det kommer bara bli dyrare. Grafikkort och hårddiskar står på tur. AMD har redan höjt priserna för 9000 serien med ytterligare höjning i Januari. Hårddiskar med hög kapacitet 10tb+ har också börjat bli dyrare.

Det kommer inte vara ett dugg jävla kul att behöva nya datagrejer de kommande åren så även om det är dyrt nu så köp det som behövs, om 1 år kommer nog ingen ha råd med nytt utan att belåna kåken.

Sänkning kommer när folk inte köper
Citera
2025-12-20, 08:55
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2x4femtum
Tycker synd om er fattigllappar som inte har råd med lite minne, kallas för priotering här i livet

https://www.sweclockers.com/nyhet/42164-g-skill-allt-ar-ais-fel

https://www.sweclockers.com/nyhet/42153-sapphire-chef-manar-till-ram-lugn

Hehe, eller hur.
Citera
2025-12-20, 10:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det är AI som ligger bakom att priserna skenar. Hela AI-tramset är en jättescam. Det slukar datorkraft och el i enorma mängder men levererar ingenting överhuvudtaget. Inget annat än högre aktiekurser.

Undrar vilka utsläpp AI orsakar. Fattar inte varför klimatfittorna inte attackerar AI på samma sätt som dom attackerar personbilar. Eller jo jag fattar. Det handlar inte om klimatet utan att dom vill bryta ner och förstöra samhället.
Citera
2025-12-20, 15:16
Medlem
Åtskilliga exempel nu på prisökningar på över 300% bara sedan i november och det verkar bara vara början, det kommer att bli ännu dyrare.
Citera
2025-12-20, 18:09
Medlem
Fantens avatar
Alltså.. Det är så illa att Samsung Memory inte låter Samsung Mobile köpa så mycket RAM dom vill ha/behöver och Hynix har lika fullt upp. När jag byggde min dator så satsade jag på AM4 eftersom DDR5 var ganska nytt och var då vad jag tyckte var snortdyrt. Jag köpte blygsamma 16GB, visserligen 3600MT/s och CL18 men fortfarande inga mängder, kostade inte ens 500 spänn, idag kostar precis samma kit på samma ställe nästan 1800 spänn. Jag har under mina 35-ish år som datornörd aldrig varit med om något liknande, det här är mycket värre än GPU-apokalypsen eftersom det är så många saker som behöver ram-minneskretsar.
Citera
2025-12-21, 03:19
Medlem
avcs avatar
Till och med retrovärlden tycks drabbad av fenomenet: https://www.tradera.com/item/1000280/706346347/ram-skrot-for-guld-atervinning
Citera
2025-12-21, 10:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är AI som ligger bakom att priserna skenar. Hela AI-tramset är en jättescam.
Det är väldigt frustrerande att jag måste vänta med mitt datorköp i 1-2 års tid bara för att idiotier gillar att posta skräpvideos på Facebook.
I never saw that coming..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in