Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-21, 08:21
Medlem
Sverige har inte varit katolskt sedan 1500-talet, så varför ska SVT sända midnattsmässan från Rom på självaste julafton? Jag blir mer och mer irriterad över detta, det är ju helt galet när man tänker efter. Tänk på alla svenskar som kämpade i 1600-talets religionskrig. De dog för att vi skulle slippa detta. Gustav II Adolf måste vända sig i sin grav! "Vi" är protestanter, påven kan dra åt helvete.
Citera
2025-12-21, 08:27
Medlem
Zaedrewss avatar
För att folk inte längre bryr sig om det? För att det är fint. Även en protestant kan ju uppskatta det.

Hela anledningen till att bli protestant handlade ju också mest om att makten ville det. Inte folket. Kungen skuille vara den absoluta makten, inte påven.
Citera
2025-12-21, 08:28
Avstängd
Snusfris avatar
Klaga inte. Annars kanske dom börja sända något muslimskt böneutrop.
Citera
2025-12-21, 08:37
Medlem
sommarlovs avatar
Jag avskyr fotboll, ändå ska en massa matcher sändas...

Det är väl fint att få se lite annat tycker jag.
Citera
2025-12-21, 09:01
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Min mansgissning, är att år 2035 är SVT:s engångs-sändning juletid av midnattsmässan från Rom ersatt med böneutrop varje fredag.

De som är rättrogna i Sverige idag bekänner sig inte till någon av de kristna tros-yttringarna.
Citera
2025-12-21, 09:05
Medlem
Sänder nog julottan också.
Citera
2025-12-21, 09:31
Medlem
Cheeswisss avatar
Nja inte på bästa sändningstid... De sänder ju islamska högtider också.
Men det är nog väldigt få som ser på religiösa program.
Det är nog fler som tittar på pansarvagnar i färg...
Citera
2025-12-21, 09:32
Medlem
Insamlingskontrolls avatar
Katolicism är ingen annan religion.
Citera
2025-12-21, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadork
Sverige har inte varit katolskt sedan 1500-talet, så varför ska SVT sända midnattsmässan från Rom på självaste julafton? Jag blir mer och mer irriterad över detta, det är ju helt galet när man tänker efter. Tänk på alla svenskar som kämpade i 1600-talets religionskrig. De dog för att vi skulle slippa detta. Gustav II Adolf måste vända sig i sin grav! "Vi" är protestanter, påven kan dra åt helvete.

Detta är en jultradition likt många andra då den sänts i många år. Vi är inte ett protestantiskt land i juridiskt längre. Tror många tycker det är stämningsfullt och mässan är kristen och en global händelse.
Citera
2025-12-21, 10:14
Medlem
WhereIsRussias avatar
folk vill se fyrverkerierna
Citera
2025-12-21, 10:21
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Därför att det bor många katoliker i Sverige. Inte svårare än så......
Citera
2025-12-21, 10:31
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Gustav II Adolfs dotter Kristina konverterade och blev katolik samt abdikerade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in