2025-12-14, 11:22
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Ryssvän?
För ett antal år sedan blev jag kallad rysshatare.
Av samma personer som nu stämplar mig som rysk mullvad. Eftersom jag vågar påtala enkla fakta

Och i fjol frågade du i förtretad ton om jag är rysshatare. Och trodde dig veta svaret.

Jag var den gången finkänslig nog att inte spinna vidare på diskussionen, och förfalla till en hemvävd "analys" av samma art som du själv är så måttlöst betagen i. Lyckligtvis känner du också till den folkliga visdomen han som sa ne' han vane. Den ska jag citera varje gång jag själv oförskyllt anklagas för att vara det ena eller det andra.

Men jag råkade för några veckor sedan stöta på en artikel om baltutlämningen och P.O. Enquists bok, där man bland annat kunde läsa Ernst Wigforss' (Fegforss, har jag beslutat att hädanefter kalla människan) hånfulla och brutala ord om engagemanget för flyktingarna.
Wigforss säger till P.O. Enquist: ”För mig var det naturligt att slåss mot dem som ville framställa ryssarna som barbarer, som brutala och okunniga och farliga människor. Jag hade vant mig vid att opponera mot dem, de var mina naturliga fiender, dessa rysshatare. De var reaktionen.”
Uppenbarligen har du som fanat... ähh, hängiven anhängare av Den Heliga Svenska Alliansfriheten (en pendang till Den Heliga Alliansen! ) intalat dig själv att varje motståndare till Rysslands krigspolitik och imperialism i grund och botten är "rysshatare". Eller har jag fel igen?

Hatar du balter, förresten? Kanske finnar också?

Jag vågar påtala enkla fakta, säger du. Ja, jag antar att vi är ganska många FB:are som anser att vi bara förmedlar fakta. Men alla begriper det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Ukraina låg bakom terrorattentat på Circus konserthus i Moskva för ett par år sedan där många civila dog eller skadades.
De låg bakom terrorattentat mot en järnvägslinje där ett civilt tåg passerade i Belgorod resulterade i många döda och skadade.
Terrorattentat mot Krimbron där civila omkom.
Bombning mot en badstrand full med turister i Krim. Många barn omkom.
Massmord på civila i Kurskområdet som ockuperades av ukrainska trupper.
osv osv

Mekaniskt upprabblande av rysk propaganda. Bättre kan du. Eller kanske ändå inte.
Senast redigerad av Ördög 2025-12-14 kl. 12:06.
Citera
2025-12-14, 12:36
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Och i fjol frågade du i förtretad ton om jag är rysshatare. Och trodde dig veta svaret.

Jag var den gången finkänslig nog att inte spinna vidare på diskussionen, och förfalla till en hemvävd "analys" av samma art som du själv är så måttlöst betagen i. Lyckligtvis känner du också till den folkliga visdomen han som sa ne' han vane. Den ska jag citera varje gång jag själv oförskyllt anklagas för att vara det ena eller det andra.

Men jag råkade för några veckor sedan stöta på en artikel om baltutlämningen och P.O. Enquists bok, där man bland annat kunde läsa Ernst Wigforss' (Fegforss, har jag beslutat att hädanefter kalla människan) hånfulla och brutala ord om engagemanget för flyktingarna.
Wigforss säger till P.O. Enquist: ”För mig var det naturligt att slåss mot dem som ville framställa ryssarna som barbarer, som brutala och okunniga och farliga människor. Jag hade vant mig vid att opponera mot dem, de var mina naturliga fiender, dessa rysshatare. De var reaktionen.”
Uppenbarligen har du som fanat... ähh, hängiven anhängare av Den Heliga Svenska Alliansfriheten (en pendang till Den Heliga Alliansen! ) intalat dig själv att varje motståndare till Rysslands krigspolitik och imperialism i grund och botten är "rysshatare". Eller har jag fel igen?

Hatar du balter, förresten? Kanske finnar också?

Jag vågar påtala enkla fakta, säger du. Ja, jag antar att vi är ganska många FB:are som anser att vi bara förmedlar fakta. Men alla begriper det inte.

Tack, det där går väl an att bemöta
När satirtecknaren Hillersberg beskylldes för antisemitism svarade han.
"Visst, men jag hatar inte judar särskilt. Jag hatar alla människor. Hatar väl då också min son"
Hatar jag finnar och balter som du föreslår så hatar jag folk i min egen familj.

Wigforss kommentar var välfunnen. Den ska förstås mot bakgrund av att militarister och krigshetsare i Sverige typiskt tagit avstamp i den gamla kosackskräcken. "ÄR DU ALLDELES RYSK POJKE" kunde min far få höra.

Men om vi nu ser nyktert på saken. Vi lever nära en stormakt. Hur farlig den är för oss varierar över tid.
På 80 talet var makten på offensiven. Formidabel militär överlägsenhet i Europa. Provokationer i Östersjön längs vår kust. Ockupationskrig i det liksom Sverige tidigare neutrala Afghanistan. Vilket ägnades ett förstrött intresse. Vi som demonstrerade mot kriget kallades då ..ja just det - rysshatare.
Låt mig avslöja en sak för dig. Det går att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Anfallet på Ukraina är ett brott mot folkrätten. Samtidigt är det ett ostridigt faktum att det var framprovocerat och förutsebart.
Citera
2025-12-17, 04:27
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Det håller jag med om men jag tycker ändå att ca 3000 döda civila i Donbass, som ändå anges som en utav orsakerna till den fullskaliga invasionen 2022 är mycket relevanta i sammanhanget. Orsak-verkan, det pratar man ogärna om.
+80000 mördade civila bara i Mariupol efter ryzzens terrorbombningar.
Det pratar ni ryzzkuksugare ogärna om.
Citera
2025-12-17, 04:33
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Tack, det där går väl an att bemöta
När satirtecknaren Hillersberg beskylldes för antisemitism svarade han.
"Visst, men jag hatar inte judar särskilt. Jag hatar alla människor. Hatar väl då också min son"
Hatar jag finnar och balter som du föreslår så hatar jag folk i min egen familj.

Wigforss kommentar var välfunnen. Den ska förstås mot bakgrund av att militarister och krigshetsare i Sverige typiskt tagit avstamp i den gamla kosackskräcken. "ÄR DU ALLDELES RYSK POJKE" kunde min far få höra.

Men om vi nu ser nyktert på saken. Vi lever nära en stormakt. Hur farlig den är för oss varierar över tid.
På 80 talet var makten på offensiven. Formidabel militär överlägsenhet i Europa. Provokationer i Östersjön längs vår kust. Ockupationskrig i det liksom Sverige tidigare neutrala Afghanistan. Vilket ägnades ett förstrött intresse. Vi som demonstrerade mot kriget kallades då ..ja just det - rysshatare.
Låt mig avslöja en sak för dig. Det går att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Anfallet på Ukraina är ett brott mot folkrätten. Samtidigt är det ett ostridigt faktum att det var framprovocerat och förutsebart.
Rent struntprat. Ryzzdjuren planerade angreppet på Ukraina sedan tidigt 2000-tal. Det enda som provocerade fram angreppet var att Ukraina är en självständig stat. Ett självständigt Ukraina tolereras inte av Kreml. Eller ryzzen i gemen.
Citera
2025-12-19, 16:40
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
+80000 mördade civila bara i Mariupol efter ryzzens terrorbombningar.
Det pratar ni ryzzkuksugare ogärna om.

vad får dig att tro det? det är ingen som förnekar att människor dör i krig
Citera
2025-12-19, 17:25
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Wigforss kommentar var välfunnen.

I mina ögon och öron låter den cynisk och illvillig, präglad av fördomar och kunskapsresistens, ångande av agg mot verkliga eller inbillade politiska vedersakare. Men det må vara hänt. Om man var socialdemokrat i 1920- och 30-talens Sverige kanske man fick vissa uppfattningar av sina motståndare inom "högern". Och man såg sedermera aldrig någon orsak att ändra på dessa uppfattningar.

Citat:
Den ska förstås mot bakgrund av att militarister och krigshetsare i Sverige typiskt tagit avstamp i den gamla kosackskräcken.

Vad skulle du säga om jag svarade: Du har svalt en massa dumheter. En del är i princip omöjliga att bemöta. Som t ex en föregiven insikt i oliktänkares psykologi, "militarister", "krigshetsare", "kosackskräcken".

Låter det genmälet bekant? Alldeles riktigt, formuleringarna har förekommit här på FB tidigare. Ett ord i originalet är dock utbytt mot tre andra.

Citat:
"ÄR DU ALLDELES RYSK POJKE" kunde min far få höra.

Vilken underhållande liten anekdot. I vilket sammanhang fick din farsa höra det där, och av vem? Hade han måhända gjort eller sagt något speciellt, som kan ha föranlett frågan? Blev han så svårt traumatiserad av orden, att han såg till att också nästa generation förde traumat vidare?

Citat:

Jag har vissa betänkligheter angående sanningshalten i den sista meningen, men det kvittar. Jag tackar varmt för avslöjandet, och återgäldar det med ett dito ur egen fatabur: det går alldeles utmärkt att hata den politik som Rysslands förbrytarregim driver, utan att för den skull känna något påtagligt hat mot ryssarna som folk.
Senast redigerad av Ördög 2025-12-19 kl. 18:00.
Citera
2025-12-19, 19:25
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Men vad ni förnekar är att ryzzdjuren systematiskt och medvetet massangriper civila och deras barn.
Citera
2025-12-19, 21:11
Bannlyst
Citat:
Mata inte trollen, ingen mening att ens försöka sig på att svara en psykopat, bara att titta på alla tusental inlägg precis som bobbyn, ignorera är bäst
Citera
2025-12-20, 21:06
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Men vad ni förnekar är att ryzzdjuren systematiskt och medvetet massangriper civila och deras barn.

varför skulle de medvetet massangripa civila och deras barn? ingen förnekar att civila skadas och dör i krig, men att det skulle vara ett medvetet mål, tror jag inte på och du har inga bevis för.
Citera
2025-12-20, 21:39
Medlem
Citat:
varför skulle de medvetet massangripa civila och deras barn? ingen förnekar att civila skadas och dör i krig, men att det skulle vara ett medvetet mål, tror jag inte på och du har inga bevis för.

Skulle vi ge dig 4 miljarder klipp där ryssarna anfaller civila och räddningstjänst skulle du inte tro oss.

"För ryssen är så snäll, de använder knappt sina vapen" eller hur Vatnik
Citera
2025-12-20, 21:54
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusskiFob
Skulle vi ge dig 4 miljarder klipp där ryssarna anfaller civila och räddningstjänst skulle du inte tro oss.

"För ryssen är så snäll, de använder knappt sina vapen" eller hur Vatnik

vad skulle dessa klipp visa, får jag fråga? att civila offer finns? jag upprepar, jag förnekar inte det.
ge mig ett bevis att det är målet för ryssar. blir även intressant att höra dig resonera varför det är intressant att medvetet rikta in sig på civila mål.
Citera
2025-12-20, 22:03
Medlem
Citat:
vad skulle dessa klipp visa, får jag fråga? att civila offer finns? jag upprepar, jag förnekar inte det.
ge mig ett bevis att det är målet för ryssar. blir även intressant att höra dig resonera varför det är intressant att medvetet rikta in sig på civila mål.

Bra du inte förnekar att civila dödas.

Varför Puttelinas anhang riktar in sig på civila är ju bara att kolla.

Varför är det 99% anfall på bebyggda omrpden och inte mot fronten, Kiev ligger inte i fronten som ett exempel.

Varje natt riktas missiler och drönare in mot civila mål, varför de gör det får du fråga din Herre och Mästare Puttelina.
Det är ju iaf inget som lärs ut inom västliga millitära yrken.
Men klart fasta mål som hyreshus, sjukhus och skolor flyttar ju inte på sig, så det är väl orsaken, ryska vapen är så värdelösa så de kan inte träffa rörliga mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in