Citat:
Och i fjol frågade du i förtretad ton om jag är rysshatare. Och trodde dig veta svaret.
Jag var den gången finkänslig nog att inte spinna vidare på diskussionen, och förfalla till en hemvävd "analys" av samma art som du själv är så måttlöst betagen i. Lyckligtvis känner du också till den folkliga visdomen han som sa ne' han vane. Den ska jag citera varje gång jag själv oförskyllt anklagas för att vara det ena eller det andra.
Men jag råkade för några veckor sedan stöta på en artikel om baltutlämningen och P.O. Enquists bok, där man bland annat kunde läsa Ernst Wigforss' (Fegforss, har jag beslutat att hädanefter kalla människan) hånfulla och brutala ord om engagemanget för flyktingarna.
Wigforss säger till P.O. Enquist: ”För mig var det naturligt att slåss mot dem som ville framställa ryssarna som barbarer, som brutala och okunniga och farliga människor. Jag hade vant mig vid att opponera mot dem, de var mina naturliga fiender, dessa rysshatare. De var reaktionen.”Uppenbarligen har du som fanat... ähh, hängiven anhängare av Den Heliga Svenska Alliansfriheten (en pendang till Den Heliga Alliansen!
) intalat dig själv att varje motståndare till Rysslands krigspolitik och imperialism i grund och botten är "rysshatare". Eller har jag fel igen?Hatar du balter, förresten? Kanske finnar också?
Jag vågar påtala enkla fakta, säger du. Ja, jag antar att vi är ganska många FB:are som anser att vi bara förmedlar fakta. Men alla begriper det inte.
Citat:
Ukraina låg bakom terrorattentat på Circus konserthus i Moskva för ett par år sedan där många civila dog eller skadades.
De låg bakom terrorattentat mot en järnvägslinje där ett civilt tåg passerade i Belgorod resulterade i många döda och skadade.
Terrorattentat mot Krimbron där civila omkom.
Bombning mot en badstrand full med turister i Krim. Många barn omkom.
Massmord på civila i Kurskområdet som ockuperades av ukrainska trupper.
osv osv
De låg bakom terrorattentat mot en järnvägslinje där ett civilt tåg passerade i Belgorod resulterade i många döda och skadade.
Terrorattentat mot Krimbron där civila omkom.
Bombning mot en badstrand full med turister i Krim. Många barn omkom.
Massmord på civila i Kurskområdet som ockuperades av ukrainska trupper.
osv osv
Mekaniskt upprabblande av rysk propaganda. Bättre kan du. Eller kanske ändå inte.
Senast redigerad av Ördög 2025-12-14 kl. 12:06.
Senast redigerad av Ördög 2025-12-14 kl. 12:06.