Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Pratar vi sprit, vin eller öl? Skillnaden är enorm mellan vodka och 5% öl. Börja med att trappa ner är steg nr 1, bara direkt sluta efter 25år är omöjligt. Börja med att sluta med starksprit, sen sluta med vinet, sen gå över till öl och minska antalet öl du dricker varje dag.

NAC, du skall ta det varje dag, 3 tabletter varje dag nu i början när din lever skall återställas. NAC får aldrig tas efter druckit alkohol, endast före alkohol, typ 1 timme innan. NAC används på sjukhus i höga doser mot exempel leverförgiftning av alvedon. Massa butiker säljer NAC, ett exempel:

https://www.greatlife.se/nac-n-acetylcystein
Vet inte vad NAC är. dricker aldrig sprit, eller kanske 3 ggr om året.
Citera
2024-12-29, 21:28
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neo247
Får väl ringa vården imorgon, efter alla goda råd.
Har ju dock nämnt mina problem, att jag dricker för mycket för husläkaren tidigare.
Och man får ingen riktig hjälp. Antabus kunde man inte få, det var farligt för mig.

De som är riktigt nergångna dricker med Antabus ändå. Börja trappa ner stegvis, ända lösningen. Ångesten som du dämpar alkoholen med finns det olika mediciner som läkaren kan hjälpa dig med.

Vad gäller ditt körkort dras det inte in på grund av höga levervärden, det är en löjlig myt. Många mediciner (inklusive alvedon, ipren, liknande) ger också höga levervärden.

Om du får göra Peth testet och upprepade gånger har höga värden på det så dras ditt yrkeskörkort in. Det kommer hända.

Prova detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Akamprosat
Citera
2024-12-29, 21:31
Medlem
magnificos avatar
Citat:

Det är en bra start! Sprit är värst för kroppen. Läs på om NAC, kan rädda ditt liv, bara googla "NAC liver health".
Citera
2024-12-30, 00:38
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Har ju dock nämnt mina problem, att jag dricker för mycket för husläkaren tidigare.
Och man får ingen riktig hjälp. Antabus kunde man inte få, det var farligt för mig.
Tala om att du dricker mer än 1000 flaskor vin på ett år så blir det nog fart på provtagningen ska du se.
Citera
2024-12-30, 00:41
Medlem
Citat:
Har druckit alldeles för mycket alkohol dom sista 25 åren, är snart 50.
Började få ont i magen för över 5 år sen, när man krökat hårt några dagar.
Nu har jag ont nästan hela tiden.
Hade en vit månad innan jul, och det blev inte bättre.
Drack nu på julen lite lugnt, och blev mycket mer värk.
Någon som känner igen något liknande?
Kan en läkare göra något?
Eller är det bara att sikta in sig på att livet är slut?

Gå till vårdcentralen. De kommer nog först ge dig typ Omeprazol. Du tar det ett tag. Funkar inte det får du remiss till läkare och då kör de ner en kamera i halsen och kollar med kamera om något är fel.

Det behöver inte vara något allvarligt. Kan vara magkatarr. Att sluta supa är dock A och O. Skulle det visa sig att det inte är något annat än typ magkatarr så är det enbart att leva hälsosammare som kommer hjälpa.
Citera
2024-12-31, 00:03
Medlem
Citat:

Vården kommer bara straffa dig genom att ställa orimliga krav och ta körkortet ifrån dig. De har ingen som helst agenda för ditt välmående.

Du kommer bara bli mer deprimerad av svenska sjukvården.. Tror jag...
Citera
2024-12-31, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
lösningen är enkel drick alkoholfritt
Wow!
Att jag inte tänkte på det förut... Vad dum jag känner mig...
Citera
2025-01-02, 12:37
Medlem
Citat:
NAC är en kraftfull antioxidant som hjälper levern att reparera sig. Levern har en fantastisk förmåga till återhämtning, men till en gräns. Vid fortsatt långvarigt högt alkohol kommer man förr el senare till den gränsen (skrumplever) om man inte dör av ngt annat först. NAC kan köpas som pulver eller i kapslar och finns t ex på Bulk el andra ställen för kosttillskott. Inte särsk dyrt. Googla på det.

Du måste gå till doktorn. Kan vara så enkelt som att du behöver omeprazol. Du behöver förmodligen hjälp med att minska ditt alkoholintag. Min pappa drack för mycket, det accelererade efter pensionen, han fick ont i magen, gick inte till doktorn för han var skraj. Hans bästa kompis körde hnm till akuten när han kollapsade. Vänta inte så länge. Min pappa hade utvecklat magcancer när han väl kom till läkare.
Citera
2025-01-05, 15:56
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

NAC skyddar och återställer din lever snabbare.
Citera
2025-01-10, 20:43
Medlem
Har minskat, drack på nyår och någon dag efter.
Nu börjat jobba, dock blev det lite vin idag.
Fått läkartid den 30/1.
Tror dock jag får avboka den, får ont pga alkohol.
Och ingen läkare kan väl laga det.
Hursom, tidigare i vården blir man ju lite dumpad.
När man säger att man dricker lite mycket.
Citera
2025-01-14, 19:30
Medlem
Tråden startades väl i hopp om en väg framåt? Vi är många som inte gör vågen för ett läkarbesök, men ändå går dit för det är klokast i längden. Har man familj ansvarar man för mer än sig själv. Säg inget om alkoholen då om det är vad som ligger ivägen, neka till att du dricker, så måste väl läkaren utreda magen, en riktig läkare ser iofs om patienten dricker MEN har etiken att utreda sjukdomssymtom oavsett.
Citera
2025-12-20, 21:06
Medlem
Läkarna hittade inga fel.
Men efter lite bråk med frugan om mitt alkoholintag, så lade jag om det.
Nu dricks det ibland på helgen, och efter 3-4 månader försvann det magonda.
Nu 1 år senare har jag aldrig ont i magen längre.
Så även fast ingen läkare hitta något fel så var det 100% alkoholen som gjorde att jag fick så ont i magen.
Skönt att det är borta nu.

Och nu när man slutade kröka, var det ju äntligen möjligt att gå ner i vikt.
Provade först wegowy, vilket inte var så bra.
Men kört Mounjaro sen juli, och gått ner från 118 kg till 93 kg idag.
Senast redigerad av neo247 2025-12-20 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in