Citat:
Ursprungligen postat av
Kundalini
Jag funderade över detta medan jag skrev innan, men det blev så komplicerat då
Jag tänkte att det kanske var detta, men också mer analyserande och diskuterande betraktelser kring både nyare och äldre litteratur, med historiska, konstnärliga och politiska kontexter.
Men bara nedtecknad sådan? Mycket idag har ju förflyttats till det talade (och videovisade) ordet.
Ja, jag läste trådstarten (tydlgen är själva trådstartaren persona non grata här på flashback ett tag till) och där berörs faktiskt
det talade (och videovisade) ordet, även genom exemplifiering.
Inget jag kände till, det givna exemplet alltså, så jag fick googla fram det hela. Tydligen ngn känd författare som ingår i något Freudianskt sällskap. Googlade även på detta sällskap och dess grundare, ibland räcker en bild...
Det var kanske roligare förr, när författare var något och recenserade varandra? Sedan träffades de på en bjudning hos Olof Lagercrantz och hotade varandra med smörknivar.
Det var kanske bättre förr när författare hade arbetarkläder och kunde reda ut vart världen var på väg och förklara varför de dagsaktuella händleserna inte var de rätta utan bara en liten period av bakvatten innan den befriande revolutionen skulla spola bort allt borgerligt elände som glasögonormar? Då kunde de kritisera varandra på tidningssidorna för att inte gå i revolutionens frontlinje! Det var så, jag lovar!
Nu förtiden när författare inte är något alls, inte har något att säga om världen eller ens pöbelns görande och varande så är det inte så laddat med litteraturkritik.