2025-11-30, 02:25
Medlem
Kosminskis avatar
Fan vad patetiskt. Detta visar att "mångfaldskriterier" är en barriär för meritokrati.
Citera
2025-11-30, 07:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Räcker inte med att fundera och "kolla på". De får väl göra en vetenskaplig studie och jämföra folks resultat mellan deras betyg och deras resultat på högskoleprovet. Och forska vidare kring orsak när förväntat provresultat på högskoleprovet (utifrån betygen) skiljer sig markant från betygen.

Jag fick själv mediokra betyg. Främst G, några få VG och ännu färre MVG. Med de betygen kanske det vore förväntat med 0.9-1.2 på högskoleprovet. Alltså, ungefär medel-lite över medel. Men jag fick 1.8 första gången och 1.9 andra gången.

Orsak: skoltrött. Visst, jag kämpade på mot skoltröttheten och var gnetig. För att iaf. Få minst G I allt och framförallt: minnas vad jag har lärt mig, för längre tid än bara till olika prov. Några år efter gymnasiet var jag rejält motiverad för vidare studier. Och gjorde då högskoleprovet. Vilket också var den kvot jag kom in på när jag sökte det program jag ville gå. Mina betyg hade inte räckt till.

Och nu gissar jag. Men jag kan tänka mig att de som får toppbetyg på gymnasiet är gnetiga plugghästar. De är uthålliga och pluggar på hårt.. Sedan kanske de väntar några månader eller år... kunskapen bleknar något. Det ihärdiga försvinner lite. De gör högskoleprovet. Och får mediokert resultat. Till högskoleprov gnetar man ju inte på, på samma sätt, visst man kan träna på gamla prov, men det kanske man inte gör om man har toppbetyg. Högskoleprovet mäter även mer ens kunskapsnivå här och nu.

Vissa med toppbetyg är säkert utbrända också efter hårt pluggande. De fixar helt enkelt inte kognitivt att sitta med tidspress en hel dag och prestera.

Mina gissningar som sagt. Men mina gissningar kan vara minst lika sanna som rektorns gissningar.

Det hela behöver studeras vetenskapligt.

Att det spridit sig en betygsinflation tror jag nog redan är konstaterat.

https://www.sn.se/nyheter/nykoping/artikel/stora-skillnader-mellan-provresultat-och-betyg/nrgvyexr

Citat:
Att betygsinflation, alltså att det sätts för höga betyg i förhållande till elevernas kunskaper, är ett generellt problem har nyligen lyfts av den så kallade betygsutredningen. Det finns ett tryck att sätta för snälla betyg, både från politiskt håll och eftersom skolsystemet är marknadsutsatt, enligt experter.
Citera
2025-11-30, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Att det spridit sig en betygsinflation tror jag nog redan är konstaterat.

https://www.sn.se/nyheter/nykoping/artikel/stora-skillnader-mellan-provresultat-och-betyg/nrgvyexr

Läste du artikeln? Rektorerna litar på att mattelärarna ger rätt betyg och att det är annat som felar kring att eleverna får sämre resultat på nationella provet. Så den artikeln sa inte så mycket. Men tack för att du sökte upp den och länkade till den!

Det hela behöver undersökas vetenskapligt. Se över hur informanternas betyg ligger och låta informanterna göra högskoleprovet. Och kontrollera orsaker när tex en informant har toppbetyg men dåligt resultat på högskoleprovet. Jag vill se en vetenskaplig studie i ännet.

En hypotes jag har är dock:

Provet ökar ju stressen och pressen, på ett helt annat sätt än vad undervisning och att sitta och jobba i klassrummet gör. Läraren ser: "här var en duktig elev som verkligen visar att han/hon kan detta" och sätter bra betyg. Säger dock sig själv att vissa elever kommer få blackout vid svår stress, under ett högskoleprov. I synnerhet kanske just topp-presterade elever som vill ha så bra resultat som möjligt. Kan ju vara så enkelt bland de elever som har toppbetyg, men inte når 1.25 på högskoleprovet, att det är själva provsituationen under högskoleprovet de inte klarar av. Skulle de få göra högskoleprovet i lugn och ro, så hade de klarat av att få minst 1.25 på högskoleprovet. Som sagt. En hypotes. En lika god hypotes som rektorn på handels gissning kring "glädjebetyg".

Vetenskaplig studie behöver göras.
Citera
2025-12-01, 18:31
Medlem
Paris24s avatar
Expressen verkar ha kommit fram till ungefär samma sanning som FB i tråden?

Citat:
https://www.expressen.se/ledare/karin-pihl/ge-inte-kvinnor--en-genvag-till-eliten/
Strannegård konstaterar själv att den skeva könsfördelningen till stor del förklaras med att de mest högpresterande kvinnorna inte skriver HP.

Av det drar han inte den helt rimliga slutsatsen att det vore på sin plats att förmå fler tjejer att skriva provet. I stället blir slutsatsen att det inte ska krävas något provresultat alls. De stackars kjoltygen har inte nerver nog att klara en skrivning, eller vadå?

Med den logiken kan man lika gärna slopa alla behörighetskrav, eftersom det säkerligen finns en och annan ung person där ute med IQ 127 som skippade trean på gymnasiet för att satsa på en karriär som krypto-influerare.

Handelshögskolans rektor vill säkert väl. Men sättet han har hanterat den här historien gör kvinnor en björntjänst, som alltid när krav sänks för att frisera statistiken.
Exakt så är det. Grupper som ska hjälpas av andra, vare sig det är hela länder eller mindre klasser i förorten, mår bäst av självhjälp. Alla måste förmås att lyfta sig själva.
Citera
2025-12-02, 07:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Läste du artikeln? Rektorerna litar på att mattelärarna ger rätt betyg och att det är annat som felar kring att eleverna får sämre resultat på nationella provet. Så den artikeln sa inte så mycket. Men tack för att du sökte upp den och länkade till den!

Det hela behöver undersökas vetenskapligt. Se över hur informanternas betyg ligger och låta informanterna göra högskoleprovet. Och kontrollera orsaker när tex en informant har toppbetyg men dåligt resultat på högskoleprovet. Jag vill se en vetenskaplig studie i ännet.

Provet ökar ju stressen och pressen, på ett helt annat sätt än vad undervisning och att sitta och jobba i klassrummet gör. Läraren ser: "här var en duktig elev som verkligen visar att han/hon kan detta" och sätter bra betyg. Säger dock sig själv att vissa elever kommer få blackout vid svår stress, under ett högskoleprov. I synnerhet kanske just topp-presterade elever som vill ha så bra resultat som möjligt. Kan ju vara så enkelt bland de elever som har toppbetyg, men inte når 1.25 på högskoleprovet, att det är själva provsituationen under högskoleprovet de inte klarar av. Skulle de få göra högskoleprovet i lugn och ro, så hade de klarat av att få minst 1.25 på högskoleprovet. Som sagt. En hypotes. En lika god hypotes som rektorn på handels gissning kring "glädjebetyg".

Frågan är om du läste artikeln? Ibland är du så dum och blåögd så man undrar om det verkligen är sant. Hade du förväntat dig att en rektor på en friskola i en tidningsartikel säger att skolan sätter felaktiga betyg???? Självklart säger han att han litar på sina lärare.

Citat:
På Vittra Kungshagen hade 79,2 procent av eleverna i årskurs 9 läsåret 2018/19 högre betyg i matte än vad de skrev på det nationella provet. På Fokusskolan var motsvarande siffra 63 procent.

Här har du forskare från Stockholms universitet som visar på samma mönster.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/friskolor-satter-gladjebetyg

Citat:
Det har gått 30 år sedan systemet med vinstdrivande friskolor infördes. Forskare vid Stockholms universitet har visat att just vinstdrivande skolor sätter högre betyg än vad som kan motiveras utifrån de nationella proven – det som kallas glädjebetyg.
Citera
2025-12-07, 08:55
Medlem
HanMedPinnens avatar
Rektorn Lars Strannegård intervjuas i veckans söndagsintervju i P1: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/lars-strannegard-rektor-med-skonandliga-drag

Han snackar om mycket annat också, men hans argument i antagningsfrågan är att tjejer med höga betyg inte gör högskoleprovet i lika stor utsträckning, men att tjejer som gör det klarar sig bättre än killar med motsvarande betyg. Han har alltså något implicit antagande att de tjejer med höga betyg som gör högskoleprovet är representativa även för de som inte gör det. Hade jag haft väldigt höga betyg och en känsla av att de kanske inte var helt välförtjänta kanske jag skulle dra mig lite för att skriva högskoleprovet. Men vad vet jag, tjejer i tonåren kanske fungerar annorlunda.

Som jag förstår det tar de med folk med låga HP-resultat för att inte sålla bort dem som inte har något resultat alls. Det är egentligen ett lite intressant dilemma, att man inte kan skilja avsaknaden av resultat från dåliga resultat. Skulle man stoppa dem låga resultat skulle ju det avskräcka folk från att skriva. Jag vet inte vad man ska göra riktigt, det är svårt...
Citera
2025-12-07, 09:36
Medlem
Epimaness avatar
Citat:

1.25 är så pass lågt att det ska de kunna prestera. De har ju presterat på nationella prov som också är stressiga?

Sen kan man göra om högskoleprovet. Om man efter två försök ej klarat av 1.25 så är de helt enkelt inte högpresterande. De kan vara pluggisar men för högre studier bortom kandidat-examen bör de ju ha något innanför pannbenet också. Men å andra sidan, om det bara är kandidat de skall ta så är det väl ok så länge de inte fått glädjebetyg. Men så länge glädjebetyg är ett problem... Men ett visst bortfall får man räkna med, så länge det inte blir för många. Så ett visst utrymme för chansningar finns ju.

Men visst, mer forskning behövs så vi inte behöver spekulera.
Senast redigerad av Epimanes 2025-12-07 kl. 09:40.
Citera
2025-12-07, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Rektorn Lars Strannegård intervjuas i veckans söndagsintervju i P1: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/lars-strannegard-rektor-med-skonandliga-drag

Han snackar om mycket annat också, men hans argument i antagningsfrågan är att tjejer med höga betyg inte gör högskoleprovet i lika stor utsträckning, men att tjejer som gör det klarar sig bättre än killar med motsvarande betyg. Han har alltså något implicit antagande att de tjejer med höga betyg som gör högskoleprovet är representativa även för de som inte gör det. Hade jag haft väldigt höga betyg och en känsla av att de kanske inte var helt välförtjänta kanske jag skulle dra mig lite för att skriva högskoleprovet. Men vad vet jag, tjejer i tonåren kanske fungerar annorlunda.

Som jag förstår det tar de med folk med låga HP-resultat för att inte sålla bort dem som inte har något resultat alls. Det är egentligen ett lite intressant dilemma, att man inte kan skilja avsaknaden av resultat från dåliga resultat. Skulle man stoppa dem låga resultat skulle ju det avskräcka folk från att skriva. Jag vet inte vad man ska göra riktigt, det är svårt...
Det är den moderna vetenskapen. Man börjar med ett PK-antagande för att få slutsatsen man vill få fram. Män och kvinnor är exakt lika bra i skolan och exakt lika på att skriva högskoleprov. Slutsats: Därmed måste skillnader bero på att smarta kvinnor inte skriver högskoleprov. Samma sak gäller kulturer och bakgrunder. Alla mänskliga skillnader i utfall beror på skillnader i möjligheter. Grundläggande socialdemokratiskt tänkande som styrt Sveriges utrikes- och biståndspolitik. Om Afrikas olyckliga nationer bara inför en rent socialdemokratisk politik och stat så skulle de automatiskt förvandlas till Sverige 1960.
Citera
2025-12-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
1.25 är så pass lågt att det ska de kunna prestera. De har ju presterat på nationella prov som också är stressiga?

Sen kan man göra om högskoleprovet. Om man efter två försök ej klarat av 1.25 så är de helt enkelt inte högpresterande. De kan vara pluggisar men för högre studier bortom kandidat-examen bör de ju ha något innanför pannbenet också. Men å andra sidan, om det bara är kandidat de skall ta så är det väl ok så länge de inte fått glädjebetyg. Men så länge glädjebetyg är ett problem... Men ett visst bortfall får man räkna med, så länge det inte blir för många. Så ett visst utrymme för chansningar finns ju.

Men visst, mer forskning behövs så vi inte behöver spekulera.

Frågan är ju om de ens har gjort högskoleprovet. Kanske bara sökte på sina toppbetyg och kom in.
Citera
2025-12-14, 08:24
Medlem
WordWarriors avatar
Fria tider är inne på samma spår som jag, angående den pågående inkvoteringen av mindre meriterade unga kvinnliga studenter:

Citat:
Det är fortfarande oklart om Handelshögskolan i Stockholm verkligen har brutit med det Epstein-finansierade kvinnonätverket Barbro's best and brightest (BBB), som rekryterade unga tjejer i kort kjol till näringslivet och storbankerna via fester av typen "Barbent & bubbel".

Kvinnor vittnar anonymt i ETC om att systemet har fungerat och att kvinnor onekligen fått draghjälp i karriären via svenska makthavare som de träffat inom Epsteins feministiska karriärnätverk.
– Männen byggde upp deras karriärer och organisationer. Det är dynamiken med rika män som omger sig med unga tjejer, säger en av dem.
...
I nätverket ska bland annat sminkföretagaren Robert af Jochnick, 85, oligarken Marcus Wallenberg, 69, Handelshögskolans ordförande Laurent Leksell, 72, samt politikerna Leif Pagrotsky, 74, och Lars Leijonborg, 76, ingå enligt ETC. Enligt uppgifter till Fria Tider kan även den tidigare finansministern Pär Nuder (S), 62, knytas till nätverket.

https://www.friatider.se/oklart-om-handels-brutit-med-barbent-bubbel-dar-skolans-snyggaste-tjejer-far-traffa-manliga

Tips: granska stipendier och internationella utbytesprogram!

Är Handelshögskolan till viss del hallickar och förmedlare av sexuella tjänster till rika affärsmän?
Senast redigerad av WordWarrior 2025-12-14 kl. 08:36.
Citera
2025-12-17, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Fria tider är inne på samma spår som jag, angående den pågående inkvoteringen av mindre meriterade unga kvinnliga studenter:

Tips: granska stipendier och internationella utbytesprogram!

Är Handelshögskolan till viss del hallickar och förmedlare av sexuella tjänster till rika affärsmän?

Nej detta är inte "samma spår" som din TS, utan något helt annat.
Citera
2025-12-19, 22:28
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej detta är inte "samma spår" som din TS, utan något helt annat.

Motivera och kom med källor! Handelshögskolan verkar vara insyltade i något mörkt och korrumperat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in