Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-16, 06:27
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platensis
Är du rädd för Ryssland, är det grejen?

I så fall är det nog viktigt att knyta Sydamerika närmare Europa än att låta t.ex. Brasilien fördjupa relationen med BRICS. Sedan finns det inte alltför många bra allierade runt om i världen att välja på. Någon asiatisk eller afrikansk diktatur kanske?

Tro mig om att det blir krig är det viktigt att ha mycket handel med andra kontinenter. Inte ens Hitler som härskade i Europa (och hade all tysk vetenskap till sitt förfogande) kunde undgå brist på olika viktiga varor.

Vi behöver inte undermåliga skitprodukter från tredje världen producerade med slavkraft och sålda till ett underpris som hotar Europeisk självförsörjning, vad är det du har svårt att ta in?
Citera
2025-12-16, 08:25
Medlem
Citat:

Vi är fria nationer precis som er och vi har en handelsförslag som kan gynna bägge sidor.

Att det skulle gynna bägge sidor är bara en skrivelse på en bit papper.
Syd Amerika generellt är anti-import.
Tullen & myndigheter gör allt för att sabotera eller fördröja. Om dom inte får betalt dvs.
Företag från EU som vill starta verksamhet avskräcks av korruption och massiv byråkrati
som saboterar alla möjligheter till att " gynna bägge sidor "
Citera
2025-12-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullandegalning
Några av anledningarna till att svenskt/(europeiskt) kött är dyrare är bland annat att vi använder mindre antibiotika(fler avlivningar), bättre djurhållningsregler(friskare djur både fysiskt som psykiskt), markant mycket dyrare bränsle, kortare odlingssäsong(mindre föda åt djuren).
Vill du äta utländskt kött så absolut ska du göra det, men du får i dig mer antibiotika och djuren har för det mesta en sämre levnadsstandard än djur i Europa, jag älskar kött men jag äter bara svenskt, både ur djurhållnings synvinkel men även för att jag vill ha kvar det svenska lantbruket ska leva kvar, det är en livlina att kunna föda sin befolkning, ju längre distributionskedjor desto sårbarare i kris.

Att köpa in svenskt kött kostar i stort lika mycket som utländskt. ANledningen till att det är dyrare i butik är för att butikerna vet att svenskar vill ha svenskproducerat så de höjer priserna på detta. Marginalerna är mycket högre på svenskproducerat än på importerat.
Citera
2025-12-16, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Alla tänkande europeer är skraja för det här. Inget bra om Europas bönder slås ut. Det är viktigt med självförsörjning när det gäller mat och energi, annars kan det gå riktigt illa.
EU kommissionen med Ursula vd Leyen i spetsen är det största hotet mot Europas lantbruk - inte Mercosur.
Är det ingen som minns de jättelika bondeprotesterna häromåret som var riktade mot Bryssel?
Alla regleringar, skatter och överadministration som Bryssel belastar lantbruken med inom EU är det som sänker verksamheterna.
Fördyrade energikostnader är också ett hot.
Självfallet måste Europas befolkning ha levande jordbruk om vi ska kunna vara någotsånär självförsörjande vilket i sin tur är centralt för nationella säkerheten i ett oroligt världsläge.
Citera
2025-12-17, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
EU kommissionen med Ursula vd Leyen i spetsen är det största hotet mot Europas lantbruk - inte Mercosur.
Är det ingen som minns de jättelika bondeprotesterna häromåret som var riktade mot Bryssel?
Alla regleringar, skatter och överadministration som Bryssel belastar lantbruken med inom EU är det som sänker verksamheterna.
Fördyrade energikostnader är också ett hot.
Självfallet måste Europas befolkning ha levande jordbruk om vi ska kunna vara någotsånär självförsörjande vilket i sin tur är centralt för nationella säkerheten i ett oroligt världsläge.
Både klimatgalenskaperna och Mercosur är hot. Visst kommer man ihåg bondeprotesterna. Fanns ju även i Sverige och protesterna pågår för närvarande i London.
Citera
2025-12-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Att Sydamerika ska leverera enligt Europeiska standarder, påverkar inte på något vis de omfattande handelshinder som de Sydamerikanska länderna har mot omvärlden.
Men förstår du inte vad ett frihandelsavtal är? Bägge sidor gör eftergifter och sänker tullar.

Giriga särintressen som Europas gapiga bidragsbönder och de som i Sydamerika Milei kallat för empresaurios ("företagsdinosaurier") är något som vilken handelsavtal som helst måste skyddas från.
Citera
2025-12-18, 19:26
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Men förstår du inte vad ett frihandelsavtal är? Bägge sidor gör eftergifter och sänker tullar.

Giriga särintressen som Europas gapiga bidragsbönder och de som i Sydamerika Milei kallat för empresaurios ("företagsdinosaurier") är något som vilken handelsavtal som helst måste skyddas från.

Ja, då har Sydamerika mycket att göra med att skriva om sina lagstiftningar och ta bort alla tullar, hinder och stöd till alla delar av deras ekonomi, att de behöver minska sin användning av kemikalier med 80-95%, att de måste sluta med GMO (ja förbudet mot GMO i EU är idiotiskt och teknikfientligt, men det är vad det är) o.s.v.

Samt så klart att vi i Europa har ett säkerhetspolitiskt skallkrav av att vara självförsörjande på livsmedel (för att undvika svält i händelse av ett större krig, på det sätt som t.ex. hände under första världskriget).
Citera
2025-12-18, 21:07
Medlem
Citat:
Javisst gör man en del i Sydamerika för att hålla liv i sina jordar, t.ex. direktsådd, no-til och en del fånggrödor, men när man tar ut 2-3 skördar per år, ofta med alltför enformiga växtföljder, med konstgödning som enda gödningsmedel och ofta med sprutning mer än en gång per vecka, ja då kommer jordarna att utarmas, samtidigt som problemen med pesticidresistans hos ogräs, svampar och skadedjur skjuter i höjden.
Inget nytt. Mycket av det du beskriver sker redan i Europa. Protektionister kommer alltid sätta sina intressen före folkets. Är du lika protektionistisk när det kommer till livsviktiga textiler (e.g. dunjackor) eller elektronisk utrustning som räddar tusentals liv varje år?

Citat:
I Argentina så har den odlade marken mer än fördubblats sedan 1960-talet och med mer än 50% bara under 2000-talet. För Brasilien så pratar vi om nära nog en 3-dubbling sedan 1960-talet. Så näppeligen någon uråldrig åkersmark...
Grattis, det låter som om du nyss upptäkt gröna revolutionen. För Sveriges del så han använingen av konstgördsel och bekämpningsmedel exploderat sedan 1950-talet. Även grundvatten användes på ohållbar sätt.

Det är så många dåliga ad-hoc ursäkter du kommer med att jag måste fråga mig om inte självaste du är en bidragsbonde?
Citera
2025-12-19, 15:22
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Inget nytt. Mycket av det du beskriver sker redan i Europa. Protektionister kommer alltid sätta sina intressen före folkets. Är du lika protektionistisk när det kommer till livsviktiga textiler (e.g. dunjackor) eller elektronisk utrustning som räddar tusentals liv varje år?

Skillnaden är att vi inte svälter ihjäl om vi måste slita på våra existerande kläder i några år, eller om vi måste vänta några år med att byta iPhone. Det är också ofantligt mycket lättare att flyga in krigsnödvändig elektronik, än vad det är att skeppa in livsnödvändiga livsmedel.

Citat:
Grattis, det låter som om du nyss upptäkt gröna revolutionen. För Sveriges del så han använingen av konstgördsel och bekämpningsmedel exploderat sedan 1950-talet. Även grundvatten användes på ohållbar sätt.

Det är så många dåliga ad-hoc ursäkter du kommer med att jag måste fråga mig om inte självaste du är en bidragsbonde?

Och den svenska (eller Europeiska) ökningen är då marginell, jämfört med Sydamerika, där man har gått från regnskog eller betesmark till åkrar med världens intensivaste användning av gödnings och bekämpningsmedel, inom samma tidsram.
Citera
2025-12-19, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
VI. Européer, kontinenten som ni vill sälja er undermåliga skit till, kontinenten som rövknullat er upp och ner i hundratals år, kontinenten ni flyr till från era dysfunktionella shithole countries.

Jag ser det framför mig, det sammanbitna rage facet med tårar rinnande, "BUT WHAT ABOUT EVERT TAUBE"

Det är seriöst nivån du håller. Patetiskt.

Uppenbart så hyllar svenska nationen en ekonomisk flytning och resenär som föll platt kär för flera "seöoritor" som dock inte besvarade nordbons oönskade närmanden. Du verkar extrem känslig för frågan on sveriges nationalskald Evert Taube. Får jag fråga varför?

Sedan undrar jag om inte du är en svensk eller europeisk bidragabonde själv och om inte det är därför du motsätter dig handel med bönder över oceanen?
Citera
2025-12-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ja, vi har även de problemen i Europa, men de är mycket större i Sydamerika, p.g.a. att man använder mera bekämpningmedel, p.g.a. att man jordbearbetar i mycket mindre omfattning och p.g.a. att man ofta har mera enformiga växtföljder.
Enformigt? Jajaja! (Hahaha!)

Hela Sverige är ju ett stort skogsplantage av tall och gran, urskogsandelen är nästan obefintligt. Ni utrotade till och med vargen och har stor anti-vargslobby i landet.

Har Brasilien eller Argentina utrotat puman, jaguaren eller manvargen?

Sluta larva dig med bristfäligheter i sydamerikansk jordbruk, och säg bara som det är, du är en protektionist och förmodligen, skulle jag gissa, en bidragsbonde själv.
Citera
2025-12-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Den europeiska textilindustrin är i princip död tack vare globaliseringen. Inte ens IKEA är svenskägt numera. Låt inte bönderna gå samma väg, då kommer svälten. Latiinamerikanska- och utomeuropeiska länder kan man inte lita på. De som tjänat mest på globaliseringen är Indien och Kina samt de största företagen. Europa har förlorat. Lite billigare varor men nästan all industri och arbetstillfällen har försvunnit. Spelindustrin är högteknologisk och har inga konkurrenter i tredje världen.

Grabben, jag kommer från framtiden.

Jag kommer från en protektionistisk framtid och vill inte att Sverige ska gå samma väg som Argentina gjort sedan 1950-talet.

Argentina gick tack vare protektionism från världens 5-10 rikaste länder till en långsam dekadens. Jag vill inte det för Argentina eller Sverige. Ni protektionister som mater bidragsbönder med skattepengar och handelshinder har stor potential att förstöra Sverige. Gör inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in