2025-12-18, 15:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du längtar tillbaka till den tid då ett visst europeiskt folk öppet kallade sig herrefolk och invaderade Ryssland för att ta över mark i Europa, förstår jag?

Är det rasistiskt att vara herre i sitt eget hus också eller?
Citera
2025-12-18, 15:51
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Putin och Ryssland har skjutit sönder Ukraina. De skall betala.

Om EU inte använder de ryska pengarna för att bygga upp Ukraina, utan låter oss européer betala, bevisar det ånyo att eliten i Ryssland och EU samarbetar mot de europeiska och ryska folken.

Flashback fungerar dåligt idag. Ursäkta om jag faller bort.

Har också märkt flashback på nytt funkar dåligt idag.

Men nej Ryssland kommer inte betala något. Möjligen de kan tvingas om de förlorar kriget.
Vilket både du och jag vet de i dagsläget inte gör.
Citera
2025-12-18, 15:58
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Problemet är EU som säger att Ryssland anfallit och mördat tiotusentals civila.
Detta måste vara på skämt. Eller hur?
Citera
2025-12-18, 16:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Men jag är ju inte här heller utan jag är just precis här i utlandet.
Däremot måste jag få lov att tycka att det är sorgligt att se mitt gamla fosterland blir så fördärvat.

Och du tror att Ryssland är ett bra föredöme? Att de satsar på sitt "land"? Du vet inte ett skit om Ryssland, du har aldrig varit där, du vet inte hur det ser ut i verkligheten bortsett från några vidoes du sett filmade i Moskva.
Citera
2025-12-18, 16:10
Medlem
otellos avatar
Givetvis ska EU konfiskera ryska tillgångar. Diktaturen Ryssland hade inte tvekat en sekund, dom har faktiskt redan stulit mängder av tillgångar från västerländska företag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Idag ska man inom EU besluta att ta av de frysta ryska tillgångarna. Belgien som håller den största delen vill inte alls och Ungern, Slovakien, Italien m fl tycker det är en dålig idé. Sverige däremot kastar sig helhjärtat in i projektet med löften om att betala Ryssland 80 miljarder om det blir en tvist.

Hur ser ni på riskerna med beslutet?

1. Det är stöld och strider mot internationell lag. Det gjordes inte ens mot Tyskland under andra världskriget. EU gör sig till en ärkefiende till Ryssland för lång tid framöver.

2. Sverige kan bli återbatalningsskyldiga till Ryssland. Varför ska våra skattepengar användas till denna vansinniga idé?

3. EU's trovärdighet för internationella investerare saboteras. Andra stater och stora fonder kan undvika Europa i framtiden då det finns risk för att EU konfiskerar tillgångar som placeras i våra banker.

Jag tror faktiskt inte att den åtgärden skulle påskynda att kriget tar slut.

Men det skulle definitivt försämra möjligheten att skapa en vettig relation till Ryssland efter ett eventuellt krigsslut.

Och det skulle försämra tilltron till Europa som säker hamn för finansiella tillgångar.

Så jag tycker man ska avstå.
Citera
Medlem
otellos avatar
Citat:
Det är ju stöld. Det är ju inte EU's pengar.
Jo det är det. EU har beslagtagit dessa tillgågnar då diktaturen Ryssland valt att invadera och plundra Europa.
Citera
2025-12-18, 16:11
Medlem
Kommer Ryssland rakt av bara gå med på att EU stjäl Rysslands tillgångar och GER dom till Ukraina utan att svara militärt???
Citera
2025-12-18, 16:12
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Så är det men två fel gör inte ett rätt heller. Tycker personligen att vi bör ta dessa pengar men jag förstår verkligen vilka implikationer detta kan få. Dels för Belgien som håller i pengarna men också för tilliten till det finansiella systemet i stort. Länder kommer ju knappast vilja exponeras för liknande risker framgent där ens pengar "godtyckligt" kan tas i beslag. Egentligen är det nästan snudd på en krigshandling skulle jag säga då Belgien (i det här fallet) har 0% juridisk rätt att hålla dessa pengar, än mindre använda dem.

I Sverige beslagtar ju staten tillgångar som uppenbarligen är införskaffade med kriminella medel. Så var det inte tidigare. Nya tider, nya seder. Att beslagta ryska pengar är ju också ett bra signalvärde till andra länder som funderar på att attackera sin granne.
Citera
2025-12-18, 16:16
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
I Sverige beslagtar ju staten tillgångar som uppenbarligen är införskaffade med kriminella medel. Så var det inte tidigare. Nya tider, nya seder. Att beslagta ryska pengar är ju också ett bra signalvärde till andra länder som funderar på att attackera sin granne.
Kommer du propagera för att beslagta amerikanska tillgångar ifall USA anfaller Venezuela inom kort?

Eller gäller andra regler då...
Citera
2025-12-18, 16:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Idag ska man inom EU besluta att ta av de frysta ryska tillgångarna. Belgien som håller den största delen vill inte alls och Ungern, Slovakien, Italien m fl tycker det är en dålig idé. Sverige däremot kastar sig helhjärtat in i projektet med löften om att betala Ryssland 80 miljarder om det blir en tvist.

Hur ser ni på riskerna med beslutet?

1. Det är stöld och strider mot internationell lag. Det gjordes inte ens mot Tyskland under andra världskriget. EU gör sig till en ärkefiende till Ryssland för lång tid framöver.

2. Sverige kan bli återbatalningsskyldiga till Ryssland. Varför ska våra skattepengar användas till denna vansinniga idé?

3. EU's trovärdighet för internationella investerare saboteras. Andra stater och stora fonder kan undvika Europa i framtiden då det finns risk för att EU konfiskerar tillgångar som placeras i våra banker.

Att invadera andra länder och stjäla deras land är också stöld och strider mot internationell lag så punkt 1 är inte relevant.

Det är absolut ingen vansinnig idé eftersom Ryssland gått in och bombat sönder ett europeiskt land och bör därför stå för återuppbyggnaden.

Punkt 3 är bara rysk propaganda.
Citera
2025-12-18, 16:17
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Säkert men då kommer ju sjukt många länder inte vilja ha sina tillgångar utomlands. Iofs får Ryssland skylla sig själva, de kunde tagit hem tillgångarna i tid. Men det ser inte bra ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in