Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-10-14, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Jomen just det. I utlandet finns det ju inga utlänningar.
Nu är du ju ovanligt knäpp i roten. Det är Vänsterpartiets och Miljöpartiets koranstyrda vildar som TS vill slippa. Svårt?
Vistas en del i Polen själv. Bara snälla och hjälpsamma ytlänningar där! Ungefär som i verkstadsindustrin på 70-talet. 80% var finnar, man förstod inte ett skit men kamratskapen och sammanhållningen var på topp.

I Söderhamn är det knappast någon framgång att söka hyreslägenhet. Ockupanterna har redan är genomfört vad som tyskarna kallar för breitklang. Den gnälliga arabiska tjutmusiken skall ljuda ur alla öppna fönster i hyreslängorna. Bostadsrätter är inte särskilt dyra men riskerna är stora, kommer det ett somaliegäng så är det svårt att sälja och många pengar förlorade.
Många småbyar finns utanför Söderhamn och hittar man en skapligt billig kåk där kan man leva som en kung. Samma gäller för Bollnäs fast lite billigare kåkar.
Sundsvall gillar jag inte med den fiina hycklande sundsvallssocieteten som så hemskt ömmar för de svältande biafrabarnen och de dödshotade afganerna. Samtidigt röstar de kanske på en partiledare som varit ordförande för rasistorganisationen Afrikasvenskarna.

Grundtips kåk och bil. Då är livet i södra Norrland fantastiskt. Problemet är jobb. Svårt för en svensk att slå igenom då 80% av lönen är betald av staten för ockupanterna.
Citera
2020-10-19, 08:25
Medlem
https://youtu.be/e1PVV3g4Jxg
Citera
2020-10-19, 09:42
Medlem
Jag skulle säga Hudiksvall, mysig liten stad på sommaren, naturen i Hälsingland är väldigt fin om du är intresserad av det. Jobb finns beroende på vilja att ta vilket jobb som helst och eller specifik utbildning. Kolla först vilket jobb du kan tänka dig att ta och få, sen flytta upp.
Exempel: jobba i kassa på butik eller bensinmack, jobba natt som tidningsbud, kommunarbetare, hemtjänst/ äldreboende, kundtjänst i telefon, servering på matställe...
Har du utbildning inom programmering, bilmekaniker, socionom/ pedagogik...?

Vet inte om det fortfarande är så men om du är arbetslös så kanske du kan få hjälp av arbetsförmedlingen med körkort till buss eller lastbil hos Grönlunds körskola i Hudiksvall.
Citera
2020-10-20, 17:33
Medlem
Funderat på Gävle?
Väljer man rätt område är det en bra ort att bo i, rätt så många standardsvenskar, inte jättemycket WT-jämfört med t.ex Hudik eller Söderhamn.

Om valet fortfarande enbart står mellan Söderhamn och Hudiksvall skulle jag personligen välja Söderhamn, har själv varit sugen på att flytta dit tidigare. Stan är ganska trist, en klassiskt arbetarstad i södra Norrland på dekadens. Det finns flera omgivande bruksorter; Sandarne, Ljusne och Vallvik med mycket asylsökande (har iallafall tidigare varit så). Kommunen sträcker även inåt i landet där terrängen blir mer kuperad och större skogsområden uppenbarar sig. Dessutom fungerar det grymt att pendla till Gävle för eventuella jobb.
Citera
2020-12-24, 07:08
Medlem
Jag bor för tillfället i Hudiksvall. Det är okej. En hel del babbar, men knappast mer än nån annanstans. Jag trivs ganska bra här måste jag säga. Bodde i Söderhamn för 20 år sedan och åkte ner dit för att titta hur det såg ut nu. Nedgånget och blatte affärer. Kändes som ett slag i magen..
Citera
2020-12-24, 07:25
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Söderhamn har sämre ekonomi och framtidsutsikter än Hudiksvall. Det är stora byggnationer under uppförande i Hudiksvall med ny stadsdel, tingsrätt etc.

https://www.fastighetssverige.se/index.php/artikel/vill-utveckla-ny-stadsdel-i-hudiksvall-34858

http://www.planering.org/plan-blog/2020/10/24/aktuell-plan-kattvikskajen-havslge-hudik

I Söderhamn river man lägenheter för att slippa social dumpning. Det är ju viss skillnad, finns inga liknande framtidsplaner vad jag sett.

Har du någon form av utbildning ingenjör/IT el.dyl lär det vara rätt enkelt att få jobb på båda ställen om du kan tänka dig att pendla till pappersbruken om du väljer Söderhamn.
Senast redigerad av Krille.the.Petterson 2020-12-24 kl. 07:30.
Citera
2021-01-02, 19:12
Medlem
Av dessa två hade jag definitivt valt Hudiksvall. Söderhamn har jag åkt in i en ggn, det räckte kan jag säga.
Citera
2021-01-02, 20:13
Medlem
Craiggs avatar
Ingen av städerna är särskilt imponerande. Men Hudiksvall är i alla fall lite finare utseendemässigt.
Citera
2025-04-02, 10:58
Medlem
Intressant, ett "visst" trådlyft men sitter med liknande funderingar.

Boende i norra Stockholm men är trött på det som trådskaparen pekar på.

Även jag har tittat på nämnda städer/områden i närheten av kusten men även innan landet.
Kanske nära en sjö/älv eller ett fjäll.

Sverige är vackert och det finns mer än Stockholm och trist att nästan aldrig höra Svenska i det offentliga rummet.

Fyll gärna på med mer erfarenhet och intryck.
Citera
2025-11-16, 21:24
Medlem
Vet inte faktiskt har också sett att i Söderhamn får man förtur till lägenheter om man flyttar dit i samband med arbete.

Kan någon nämna några platser att undvika i och runtomkring dessa städer?

Ja med undvika menar jag stark vitlöks doft i trapphuset och för mycket + 70% med folk från icke skidåkande nationer.
Citera
2025-12-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Vet inte faktiskt har också sett att i Söderhamn får man förtur till lägenheter om man flyttar dit i samband med arbete.

Kan någon nämna några platser att undvika i och runtomkring dessa städer?

Ja med undvika menar jag stark vitlöks doft i trapphuset och för mycket + 70% med folk från icke skidåkande nationer.
Är väldigt blandat på de flesta områden. En kombo av skrikande somalier. Plus torftiga Wt svennar som drar tjack stup i kvarten. Och stjäl helt meningslöst skit ur ditt förråd.
Flytta typ, till Marmaverket . Är ännu inte helt invaderat.
Citera
2025-12-17, 11:49
Medlem
Sen finns det ju så klart vanliga Svensson i denna kombo.
Stugstund är även helt okej ännu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in