2025-12-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Nej, konservatism är inte en radikal ideologi. Det är en contradictio in adjecto..

Möjligen kan man tala om en reaktionär konservatism: Vissa strömningar kallar sig konservativa men är radikalt anti-liberala och vill ersätta demokratin med auktoritära system som nazism och fascism. Det är inte vad jag kallar konservatism, men för all del gör som du vill.
Radikal betyder att man vill förändra något från grunden och ofta rejält och snabbt.
Du har stora andelar av konservativa som vill just detta idag.
Citera
2025-12-16, 16:13
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotaltOK
Ja, medvetenheten borde nog öka, alla hänger ju inte på Flashback och får uppleva i realtid hur alla kufar som spred antivax, judehat och jadajada sekterism, split och defaitism över en natt i februari 2022 helt världsfrånvänt började hurra för Putins invasion av Ukraina.

Jag tror att vi i Sverige har en hel del att lära från hur Finland bemöter rysk propaganda och utbildar befolkningen i hur illvillig propaganda och desinformation identifieras och bemöts. Finnarna har ju i ännu högre grad än vi utsatts för konstant rysk subversion samtidigt som de exakt vet vad som händer när ryska imperiet raglar in över gränsen som ett hiv-smittat fyllo. Det lär ska vara på schemat i skolan i Finland att lära sig om desinformation och påverkansoperationer, nån med mer insyn får gärna berätta mer. Pekka Kallioniemi är en finsk forskare inom ämnet och kan dessutom uttrycka sig kärnfullt på ett sätt som retar gallfeber på rysstrollen, mycket underhållande.

Pekka Kallioniemi. OK. Tack för tipset.
Citera
2025-12-16, 16:20
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Radikal betyder att man vill förändra något från grunden och ofta rejält och snabbt.
Du har stora andelar av konservativa som vill just detta idag.

Egentligen leder begreppsexercis i allmänhet ingenstans. Det är substansen som avgör.

För mig är det viktiga inte att träffa rätt med etiketteringen - utan att skilja mellan AfS-are, AfD-are, skinnskallar, nazister, fascister och Orbananhängare å ena sidan och seriösa konservativa personer å den andra.
Citera
2025-12-16, 18:21
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Nej, det är Putins lust att återskapa ett ryskt imperium mixat med ett "behov" av att garantera sin egen maktposition, vilket ofta säkras om man skapar krig, som ligger bakom.

Och att länder omkring Putin har skyndat att söka skydd hos NATO, vad tror du det beror på?
Kan de möjligen handla om att man upplever grannlandet som just det hot som det nu faktiskt är.
Putin har i princip varit i krig så länge som han suttit vid makt.

Naturligtvis papegojar du bara det narrativ som västetablissemanget lärt dig. Men det är ett falskt narrativ som bara bevisar hur lite ni förstår av Ryssland. Ryssland är världens största land till ytan och har inget behov av mer territorium. Ett flertal f.d Sovjetrepubliker har förövrigt tidigare ansökt om att få bli en del av ryska federationen men Ryssland har sagt nej. Däremot kan man som grannland till Ryssland inte agera fientligt mot Ryssland. På samma sätt som USA inte skulle godta att t.ex Mexiko intar en fientlig hållning till USA.
Citera
2025-12-16, 18:29
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Nej, konservatism är inte en radikal ideologi. Det är en contradictio in adjecto..

Möjligen kan man tala om en reaktionär konservatism: Vissa strömningar kallar sig konservativa men är radikalt anti-liberala och vill ersätta demokratin med auktoritära system som nazism och fascism. Det är inte vad jag kallar konservatism, men för all del gör som du vill.

Radikalkonservatism eller den konservativa revolutionen är en statsvetenskaplig och idéhistorisk term, som avser dels en politisk kultur i Tyskland under Weimarrepubliken(1919–1933) och dels en strömning inom svensk högerpolitik under 1900-talet.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Radikalkonservatism
Citera
2025-12-16, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Naturligtvis papegojar du bara det narrativ som västetablissemanget lärt dig. Men det är ett falskt narrativ som bara bevisar hur lite ni förstår av Ryssland. Ryssland är världens största land till ytan och har inget behov av mer territorium. Ett flertal f.d Sovjetrepubliker har förövrigt tidigare ansökt om att få bli en del av ryska federationen men Ryssland har sagt nej. Däremot kan man som grannland till Ryssland inte agera fientligt mot Ryssland. På samma sätt som USA inte skulle godta att t.ex Mexiko intar en fientlig hållning till USA.
Det går inte så bra för dig att övertyga svenska konservativa att de måste älska Putin och Ryssland för att i dina ögon betraktas som konservativa.

Du har liksom inte så mycket tyngd i debatten.

Kan du ge nåt exempel på någon som enligt dig är en förebild, någon svensk konservativ, ett känt namn på någon svensk eller svenskspråkig äkta person som enligt dig är konservativ, dvs älskar Ryssland, Putin och Orban och tycker att Sverige och Ukraina ska lägga sig platta för det ryska imperiet?
Citera
2025-12-16, 19:22
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Radikalkonservatism eller den konservativa revolutionen är en statsvetenskaplig och idéhistorisk term, som avser dels en politisk kultur i Tyskland under Weimarrepubliken(1919–1933) och dels en strömning inom svensk högerpolitik under 1900-talet.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Radikalkonservatism

Jodå men det är fortfarande en contradictio in adjecto enligt min mening. En del tycker som jag och en del tycker som du.

Det jag i grunden reagerar emot är när allt möjligt riff-raff kallas konservativa när de i själva verket är revolutionärer som du skriver.
Citera
2025-12-16, 19:27
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotaltOK
Det går inte så bra för dig att övertyga svenska konservativa att de måste älska Putin och Ryssland för att i dina ögon betraktas som konservativa.

Du har liksom inte så mycket tyngd i debatten.

Kan du ge nåt exempel på någon som enligt dig är en förebild, någon svensk konservativ, ett känt namn på någon svensk eller svenskspråkig äkta person som enligt dig är konservativ, dvs älskar Ryssland, Putin och Orban och tycker att Sverige och Ukraina ska lägga sig platta för det ryska imperiet?

Som jag för länge sen konstaterat är du inte konservativ utan en liberal trallgök. Så det är snarare du som borde inse det meningslösa med ditt envetna concerntrollande. Jag besvarar förövrigt inte retoriska frågeställningar av halmgubbekaraktär.
Citera
2025-12-16, 19:31
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Jodå men det är fortfarande en contradictio in adjecto enligt min mening. En del tycker som jag och en del tycker som du.

Det jag i grunden reagerar emot är när allt möjligt riff-raff kallas konservativa när de i själva verket är revolutionärer som du skriver.

Fast det är ju inte det. Dels för att begreppet är väletablerat men också för att det är i högsta grad relevant. Det vore ju direkt korkat att som konservativ inte vilja se en snabb och radikal högeromdaning av ett samhälle som är totalt vänstervridet.
Citera
2025-12-16, 19:41
Medlem
Citat:
Som jag för länge sen konstaterat är du inte konservativ utan en liberal trallgök. Så det är snarare du som borde inse det meningslösa med ditt envetna concerntrollande. Jag besvarar förövrigt inte retoriska frågeställningar av halmgubbekaraktär.
Är det en retorisk frågeställning när jag ber dig nämna en enda känd svensk konservativ som fyller dina krav på att vara konservativ? I en tråd om svenska konservativa?

Är det för att du vet väldigt lite om svenska konservativa som du inte kan svara eller beror det på att det inte finns några konservativa äkta människor i Sverige som delar din kärlek till Putin, Orban och det ryska imperiet?
Eller beror det på att det överhuvudtaget inte finns några svenska konservativa alls?

Detta borde vara en väldigt enkel fråga för dig att besvara. Enligt dig är det ju ett så solklart konservativt ställningstagande att lägga sig platt för Putin.

Se så fram med några namn nu.
Citera
2025-12-16, 20:04
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Fast det är ju inte det. Dels för att begreppet är väletablerat men också för att det är i högsta grad relevant. Det vore ju direkt korkat att som konservativ inte vilja se en snabb och radikal högeromdaning av ett samhälle som är totalt vänstervridet.

Ja det här är ingen lätt diskussion i ett knepigt ämne. Kanhända att du har rätt i hur terminologin faktiskt används av många.

Själv har jag väl kan man väl säga en idealistisk bild av vad konservatism innebär och det är enkelt uttryckt att bevara det som man älskar och inte vill se förstört. Ingen radikal politik och ingen revolution.

Problemet med radikala politiker som ju i allmänhet är vänster är att de snabbt vill ställa tillrätta vad de ser som missförhållanden. Det är kan man ju säga är en negativ approach och ofta finns detta mindset kvar när de väl fått makten och skiftet leder till maktövergrepp, förtryck o.s.v. Alla vänsterrevolutioner är ju hstoriskt bevis på detta.

När det gäller de som vill se "en snabb och radikal högeromdaning av ett samhälle som är totalt vänstervridet" uppkommer motsvarande problem. Tänk Franco, Salazar och Pinochet o.s.v. Kan du ge exempel på högerrevolutioner som inte lett till odemokratiskt styre och förföljelse av oliktänkande?
Citera
2025-12-16, 20:41
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Det VAR befängt...under den tid som Sovjet var en kommunistisk stat.
Idag är Ryssland en gravt konservativ stat som prioriterar div av värdekonservativa ideal som antifeminism, homofobi etc... med ultranationalism vid rodret och DETTA gillar ju div. högertomtar.

Det jag och andra konservativa svenskar ogillar är Putindiktaturens förtryck av oliktänkande som råkar falla från höga hus eller förgiftas alt. skjuts, kastas i fängelse eller skickas till Gulag, den obefintliga yttrandefriheten och statligt styrda media, den aggressiva utrikespolitiken, angreppskriget mot Ukraina m.m. Det är ju en styggelse och har inte ett dugg med konservatism att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in