2025-12-16, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocHabilis
"Det finns oli­ka te­o­ri­er om ex­akt vad det är som hän­der i hjär­nan när det gäl­ler min­nes­be­ar­bet­ning vid trau­ma­tisk stress. Men ge­men­samt för des­sa te­o­ri­er är att hjär­nan inte kan ar­be­ta som van­ligt un­der trau­ma­tisk stress. Sär­skilt tyd­ligt är det om man va­rit ut­satt för upp­re­pa­de trau­man över tid, då hjär­nans för­må­ga att lag­ra min­nen på­ver­kas ne­ga­tivt.

Trau­ma­tis­ka min­nen tycks få svårt att för­ank­ra sig och in­ord­na sig i en kro­no­lo­gisk tids­ord­ning och gör att hjär­na och kropp tror att hän­del­sen fort­sät­ter trots att si­tu­a­tio­nen är över för länge se­dan. Min­nen kan kom­ma frag­men­ta­riskt av sig själv el­ler bli trig­ga­de av en hän­del­se el­ler si­tu­a­tion.

Trig­ga­de trau­ma­tis­ka min­nen är det många som käm­par med ef­ter att ha va­rit ut­satt för över­grepp. "

Bara ett av hundratals inlägg bara en googling bort. Du borde prova att söka fakta istället för hat.

Ja, googla vad du vill, men det är fortfarande inte vedertagen teori i modern psykologin och saknar ofta förankring i modern kognitiv forskning. Förövrigt har SVT bemött detta.

"Det finns inte vetenskapligt stöd för att traumatiska minnen kan trängas bort och plötsligt dyka upp senare i livet.

Tvärtom visar omfattande forskning att hemska upplevelser är något man har lätt för att minnas." -Pär Anders Granhag, professor i psykologi.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/professorn-saknas-vetenskapligt-stod-for-borttrangda-minnen
Citera
2025-12-16, 08:41
Bannlyst
Bilder från jockiboi runktid.
https://www.lpsg.com/threads/joakim-jockiboi-lundell-swedish-tv-star.3516001/
Citera
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anprim
Och nu när dokumentärserien är klar så kan jag summera mina observationer som följande. I grund och botten framkommer väl inget nytt för dem som inte varit insatta i hela soppan. Det som SVT dock gjort bra är att summera allt på ett relativt pedagogiskt sätt. Dokumentären är inte för sådana som oss utan snarare för Pelle Plankstek i Bagarmossen som enbart har en vag bild av denna tatuerade mupp. Tror dokumentären i sig kommer förstöra Joakims möjligheter till ett mer publikt medialiv såsom att ha program på TV etc. Tror dock ej att hans YT-liv kommer ändras märkbart – hans sekt kommer stå bakom honom till 100 % – vilket i sig är ynkligt om något. Det ska snarare bli intressant att se vad YouTube som organisation kommer göra. Tror snarare Anjo, Rask etc. sitter mer illa till.

Håller med om att de antagligen kan fortsätta på YouTube och antagligen så kommer de återstående Joakim Lundell-fansen bli ännu mer fanatiska (se bara på alla tramsanmälningar de skickar in mot SVT). Med det sagt så tror jag alla seriösa produktionsbolag kommer dra sig för honom. Han släpptes in i värmen för att han ansågs mest "tv-vänlig" av alla dessa YouTubers och de ville väl ha någon för "ungdomsgenerationen". Det är nog över nu.

Anjo, Rask mf l kommer bli bondeoffer. Det finns inte en chans att Lundell inte skulle kasta dom under bussen om tillfälle ges för att rentvå sig själv.
Citera
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Vilken usel dokumentär. Ingenting nytt, ingeting vi insatta inte redan vet, inget som inte redan varit känt. Hans minnen började komma när han läste sina journaler och soc-papper, vad är det konstiga med det. Man tillskriver Joakim för mycket IQ om han tror påhittade minnen i en bok skulle leda till fame and fortune. Bara oinsatta som måste känna sig förvirrade för de här avsnitten har bara svingat hejvilt utan att egentligen träffa något.

Dokumentären är till för oss som inte vill vara insatta på det sätt som du själv är.

Jag känner till Lundell sedan innan, men har ingen lust att ögna igenom hundra timmar youtube-käbbel.
Bo-Göran Bodin har exponerat Lundell som lögnaktig dyngspridare, nu är det bara att hoppas på att samtliga inom gammelmedia tar sitt förnuft till fånga och sparkar ut bedragaren från riktiga produktioner i radio & tv.

Jag tycker dock att det var lite för mycket stillshots och babbel från Linneas familj, det var onödigt. Hade hellre sett Lundell själv slingra sig och sno in sig i lögner några minuter extra.
Citera
2025-12-16, 08:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clownclown123
Snacka om att Joakim är oförmögen att ta ansvar. Han tog inte ansvar för en endaste grej han blev ifrågasatt kring, säger en hel del om en människa.

Ungefär som intervjun med BGB i morse i nyhetsstudion SVT. Totalt oförmögen att tillstå att detta blev en shitshow istället. Vid frågan om hur han ser på alla negativa reaktioner skyller han på Joakims följare och fanbase. Är BGB också ett Flashbacktroll?
Otroligt arrogant människa.
Citera
2025-12-16, 08:43
Medlem
Citat:
Jag är levande bevis för att det du skriver inte stämmer. En doft, ett foto, ett brev. Alla har väckt minnen från min egen barndom som tappats mig. Inget traumatiskt på det viset, men ändå tillräckligt för att avskriva ditt inlägg som totalt bs.
Jamen snälla det är klart en lukt eller foto kan väcka ett minne som du inte tänker på hela tiden. Men att i princip ha glömt bort hela barndomen för att sen som 31-åring få extremt bra livliga minnen av en hel barndom som du tidigare inte haft en aning om är väl en enorm skillnad?
Citera
2025-12-16, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
En tanke som slog mig nu. Anledningen till att gan fick sina "minnesbilder" så sent låter som att han först då började ångra lite av hans tidigare eskapader och detta barndomstrauma var en väldigt bra ursäkt för hans tidigare handlingar och beteende.

Nu är jag varken psykolog eller beteendevetare men jag tycker att det låter som lite väl sent att få minnesbilder från barndomen vid 31. Att de som får det "skapar" minnesbilder som ett sätt att få uppmärksamhet och bekräftelse. En fd bekant som är bipolär och förmodligen andra diagnoser med. När hon inte längre kunde få lite sympatier pga diagnosen hittade hon på att hon som barn blev sexuellt utnyttjad av sin ena bror. När ingen verkade tro henne och det inte blev den bekräftelse hon ville hade hennes man plötsligt misshandlat henne.

Det var ju någon som tidigare i tråden ( kommer ej ihåg vad personen heter ) som gjorde en väldigt intressant koppling att det mesta av det han påstår att han blev utsatt för ( monster blod, sticka hål i huden etc) kommer ifrån gamla skräckfilmer.
Citera
2025-12-16, 08:45
Avslutad
Citat:
Jag är levande bevis för att det du skriver inte stämmer. En doft, ett foto, ett brev. Alla har väckt minnen från min egen barndom som tappats mig. Inget traumatiskt på det viset, men ändå tillräckligt för att avskriva ditt inlägg som totalt bs.

Dina jävla anekdoter är inte bevis på något. Hur svårt är det att förstå vad ordet bevis betyder? Slå upp det.
Citera
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anprim
Det slog mig att så många av Sveriges stora skandaler kan kopplas till förträngda minnen. Se bara Quick, Da Costa och nu Lundell, alla dessa bottnar i att folk långt senare "kommer på" och övertolkar saker till den milda grad att de säkert på ett plan själva börjar tro på det. På ett sätt är det synd om Joakim – inte kopplat till boken Monster, utan snarare att han på ett plan säkert själv tror på dessa hittepåberättelser.

SÅC-effekten.
Eller, egentligen Margit Norell.
Det har gett förödande effekter genom åren o fortsätter att göra det.
Vid tillfälle ska jag kika på om de psykologer Lundell haft kontakt med har kopplingar till DEN sekten (många sekter ere...)
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DocHabilis
Ungefär som intervjun med BGB i morse i nyhetsstudion SVT. Totalt oförmögen att tillstå att detta blev en shitshow istället. Vid frågan om hur han ser på alla negativa reaktioner skyller han på Joakims följare och fanbase. Är BGB också ett Flashbacktroll?
Otroligt arrogant människa.

Han har dock inte fel. Senast igår satt Joakim och Pontus och uppviglade till drev mot SVT i kommentarerna inför 10.000 människor.
Citera
Medlem
mitropas avatar
Citat:
Efter 30 år? Högst otroligt om det är ett stort trauma. Bröt du armen? Ja, morsan säger det. Jag minns inte. Jag var fem. Jag minns att farsan dog. Jag var fem då också. Det var sorgligt tyckte alla.
Citera
2025-12-16, 08:46
Medlem
Felpost
Senast redigerad av TheStation 2025-12-16 kl. 08:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in