2025-12-15, 23:24
Medlem
Ja antingen båda eller ett av alternativen.
De är bara att du öppnar kriminologboken så kan du läsa där. Eller för all del googla på vetenskapliga artiklar kring gärningsmannaprofiler och statistik.
Polisen arbetar uteslutande med profiler och statistik. Därför blev pappan gripen.. tittar du tex Arboga mordet blev mamman gripen först misstänkt för mord. För de är ofta närstående i brutala mord...
De är så dom arbetar, tesen kring våld arbetar de redan kring. Samt andra faktorer för att finna motivet och orsaken.

I mord på barn eller närstående som följs av suicid. På detta sättet. Är de ofta uteslutande våld, otrohet följt av hämnd, heder, vårdnadatvister etc. Men är de hämnd brukar de ske på "specifika" dagar tex någons födelsedag såsom brottet i Sala.
Hässleholm var heder.
Tollarp var vårdnadstvist orsaken bakom

Vill återigen tillägga - rättsmedicin är inte klar. Så därför kan inte pappan vara helt avskriven heller. De håller såklart uppsikt där ännu och förmodligen är rätt flitiga med avlyssning och bevakning, likt de arbetet de gör i samtliga sådana här fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Du skriver ju själv att du kan sätta din högra fot på att pojken varit utsatt för våld och hot samt ev skulle föras ut ur landet!
Senast redigerad av Detvarbrade 2025-12-15 kl. 23:26.
Citera
2025-12-15, 23:27
Medlem
Tycker oftare att det verkar som att när fäder dräper barn så gör dem det för att straffa kvinnan och på grund av svartsjuk men när kvinnan dräper barn så gör hon det för att skydda barnet från den våldsamma mannen. Såklart ett tankefel, och båda har fel i sak.
Citera
2025-12-15, 23:29
Medlem
Du har helt rätt i de, eller statistik och studier visar på att du har helt rätt. Psykisk ohälsa ligger nära till hands också oavsett kön. Men de ska ändå finnas "motiv"/orsak.

Citat:
Ursprungligen postat av Trusttheprocess
Tycker oftare att det verkar som att när fäder dräper barn så gör dem det för att straffa kvinnan och på grund av svartsjuk men när kvinnan dräper barn så gör hon det för att skydda barnet från den våldsamma mannen. Såklart ett tankefel, och båda har fel i sak.
Citera
2025-12-15, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarbrade
Ja antingen båda eller ett av alternativen.
De är bara att du öppnar kriminologboken så kan du läsa där. Eller för all del googla på vetenskapliga artiklar kring gärningsmannaprofiler och statistik.
Polisen arbetar uteslutande med profiler och statistik. Därför blev pappan gripen.. tittar du tex Arboga mordet blev mamman gripen först misstänkt för mord. För de är ofta närstående i brutala mord...
De är så dom arbetar, tesen kring våld arbetar de redan kring. Samt andra faktorer för att finna motivet och orsaken.

I mord på barn eller närstående som följs av suicid. På detta sättet. Är de ofta uteslutande våld, otrohet följt av hämnd, heder, vårdnadatvister etc. Men är de hämnd brukar de ske på "specifika" dagar tex någons födelsedag såsom brottet i Sala.
Hässleholm var heder.
Tollarp var vårdnadstvist orsaken bakom

Vill återigen tillägga - rättsmedicin är inte klar. Så därför kan inte pappan vara helt avskriven heller. De håller såklart uppsikt där ännu och förmodligen är rätt flitiga med avlyssning och bevakning, likt de arbetet de gör i samtliga sådana här fall.

Det var inget svar på mina frågor men jag släpper det här!
Citera
2025-12-15, 23:33
Medlem
Citat:
Glad och pigg? Har någon beskrivet henne så? Tvärtom skulle jag säga. Eller ja lite mer social utan honom.... men ingen social framåt person, absolut inte. Tvärtom.

Tyvärr ser nästan ingen vad som pågår hemma.
Men ett självmord och mord inträffar inte bara. De finns alltid orsak och verkan bakom. Ingen rök utan eld och slumpen är de inte heller. Eller tillfällig sinnesförvirring.
Finns jätte mycket och läsa kring föräldrar som dödar sina barn och sedan sig själv och varför eller utlösande faktorer.

Har du träffat kvinnan?
Citera
2025-12-15, 23:35
Medlem
Vilket bör vara diskussionen och fokus

- vad gör att en mamma som varit med sitt barn i 10 år. Ingen oro från allmänheten förhuvudtaget (svårt psykisk ohälsa missbruk eller liknande kan därför tas bort), tar ett beslut att döda sitt barn och sedan sig själv? Vad driver en föräldern till de beslutet?
År efter år ser vi de. Men diskussionen bör vara där. De andra är rökmoln. För vilken föräldern som helst är de otänkbart. Hade vi frågat denna mamman för 2 år sedan om hon kan tänka sig att döda sitt barn och sagt att vi ser i framtiden att hon kommer göra de. Hade hon nog skrattat och blivit rädd, förskräckt och allt samtidigt.
Så återigen - vilka drivkrafter hos en människa finns eller känslor som ställer sig över kärleken till sitt barn? Hade de berört BARA henne. Hade hon tagit sitt liv. Varför ta med barnet?

De är detta polisen arbetar med. De ger också diskussionerna en annan vidd.

Citat:
Du har helt rätt i de, eller statistik och studier visar på att du har helt rätt. Psykisk ohälsa ligger nära till hands också oavsett kön. Men de ska ändå finnas "motiv"/orsak.

Senast redigerad av Detvarbrade 2025-12-15 kl. 23:40.
Citera
2025-12-15, 23:36
Medlem
Ja. De har jag. Föreningslivet har fört oss samman kan jag väl säga utan att skriva för mycket. Bor också här i Hörby

Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Har du träffat kvinnan?
Citera
2025-12-15, 23:38
Medlem
Du fick svar, längst upp i stycket. Härleder dock de jag skriver till enbart studier och statistik. Men också de rimligaste. Hade mamman varit så pass sjuk som vissa påstår så hade samhället reagerat för längesen. Vitt vad jag vet, finns ingen sådan reaktion. Sen kan jag inte tala för om skolan gjort orsanmälningar men de sägs inte så här iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Det var inget svar på mina frågor men jag släpper det här!
Citera
2025-12-15, 23:43
Medlem
Citat:
Ja. De har jag. Föreningslivet har fört oss samman kan jag väl säga utan att skriva för mycket. Bor också här i Hörby

Har du något mer att berätta om henne?
Citera
2025-12-15, 23:45
Medlem
Tycker det är fint att mammans/förövarens/offrets väninna ordnade ljuståget. Hon och hennes barn var nära kvinnan och hennes barn och ville hedra det på något sätt. Världen är inte svart och vit. Även barn behöver förstå detta. Man kan vara offer och förövare i samma kropp även om detta givetvis inte tar bort ansvaret för en enskild persons handlingar. ALLA har ansvar för sina handlingar och ibland kan ens handlingar driva människor till saker som man inte ens kunde föreställa sig innan det är för sent.

Vi behöver vara rädda om varandra.
Citera
2025-12-15, 23:50
Medlem
Film från fackeltåget.
https://m.youtube.com/watch?v=3jPue5HkXjs&fbclid=IwVERTSAOtb9pleHRuA2Flb QIxMABzcnRjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR4wqUJ9g0i JB1qdVw4enG3yQ5qdkTI WUJMM0YHHJaWMUwI3fDwldybgtCJOsw_aem_wVGefK3_LZ2NdC gCNlO1zw

Citat:
Ursprungligen postat av Trusttheprocess
Tycker det är fint att mammans/förövarens/offrets väninna ordnade ljuståget. Hon och hennes barn var nära kvinnan och hennes barn och ville hedra det på något sätt. Världen är inte svart och vit. Även barn behöver förstå detta. Man kan vara offer och förövare i samma kropp även om detta givetvis inte tar bort ansvaret för en enskild persons handlingar. ALLA har ansvar för sina handlingar och ibland kan ens handlingar driva människor till saker som man inte ens kunde föreställa sig innan det är för sent.

Vi behöver vara rädda om varandra.
Citera
2025-12-15, 23:52
Medlem
Ne inte så. Ganska anonym, trevlig när man pratade med henne. Hon sökte inte direkt kontakt själv kanske. Men verkade mån om sin pojk och engagerad liksom. Uppfattade pappan som mer framåt.

Pojken var oerhört omtyckt.

Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Har du något mer att berätta om henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här