Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-14, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Vad snackar du om egentligen? Du har helt missförstått vad det är som gör skolan till en så kallad elitskola. Gymnasieskolan i fråga betraktas som en elitskola pga klientelets sociala bakgrund och inte för att barnens förmågor är "elit".

För övrigt finns det många svenska skolor som hamnar på topplistorna över de främsta skolorna i världen, så om vi istället ser begreppet "elit" som en måttstock för nivån på skolan, då finns det elitskolor i Sverige.
Nej, nu får du ge dig.

Den jag citerade skrev "medioker" och inte fan syftade han på att föräldrarna till barnen i en medioker skola skulle vara sämre ställda. Han avsåg naturligtvis nivån på skolan.

Sluta stoppa ord i munnen på mig.
Citera
2025-12-14, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Nej, nu får du ge dig.

Den jag citerade skrev "medioker" och inte fan syftade han på att föräldrarna till barnen i en medioker skola skulle vara sämre ställda. Han avsåg naturligtvis nivån på skolan.

Sluta stoppa ord i munnen på mig.

Som sagt, skolan kallas elitskola av medierna för att barn till framstående personer går där, som barn till kungafamiljen. Du snackar om att Sverige inte har elitskolor ur ett internationellt perspektiv, men om vi har otroligt segregerade skolor med ett förmöget klientel, som är avkommor till eliten, då har vi elitskolor på svensk mark per definition.

Finns egentligen ingen enhetlig definition om vad som kännetecknar en elitskola och begreppet är lite förvirrande, helt ärligt.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-12-14 kl. 17:52.
Citera
2025-12-14, 17:58
Medlem
Mobbning sker ju oavsett om det är på en vanlig skola eller rikemans skola.

Mobbning kommer alltid finnas och har alltid funnits. Det finns exakt samma vidriga beteende på arbetsplatser i vuxenlivet.

Jag ser dessa mobbare som värre än vanliga enkla kriminella som en tjyv då mobbare njuter av att håna människor. För mig är det höjden av ondska, att medvetet trycka ned andra människor spelar ingen roll om dom är lagliga utöver det, det är beteende i säg som är ren ondska. Det är inte säkert att en tjyv njuter på samma sak, vi säger inbrottstjuv eller tjyvar som tar från företag dom möter inte kanske face to face som en mobbare gör.

Jag kan bara rekommendera att slåss med dom, vartenda gång. Spelar ingen roll om dom är större och starkare även dom tröttnar att behöva slåss varje gång dom hånar någon.
Slåss gärna fult och i synnerlighet om dom är flera. Visst dom kommer också trappa upp det beroende på vilken nivå dom slåss på men, det är det värt, det ska liksom kosta dyrt för dom.

Det här gäller även tjejer, en tjej som inte är rädd för att slåss är guld värd då dom flesta tjejer är rädda för att slåss.
Citera
2025-12-14, 18:05
Medlem
Konflikter på den här typen av skolor uppstår när folk ur överklassen med finare bakgrund tvingas umgås med uppstickare/nyrika ur de lägre klasserna. Lika barn leka bäst. Problemet är att en del föräldrar, som saknar den rätta bakgrunden, vill integrera sina barn i överklassen genom att slussa in dem på exklusiva skolor, där utbölingarna blir som fiskar på land. Slutar nästan alltid med att barnet blir mobbad och utstött. Jag har sett det många gånger. Omvända scenariot hade givetvis inträffat om en överklassare hade försökt acklimatisera sig på en skola i Rosengård, Bergsjön eller Rinkeby.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-12-14 kl. 18:15.
Citera
2025-12-14, 20:03
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Fast utfrysning är väl inget att bråka om, man blir lämnad ifred.

Då är det värre med olika former av trakasserier.
Barn i allmänhet har ett mycket starkt behov av gemenskap och lider ofta oerhört av utfrysning. Det är ett antisocialt beteende som bör bestraffas.
Citera
2025-12-14, 20:57
Medlem
Citat:
...Gymnasieskolan i fråga betraktas som en elitskola pga klientelets sociala bakgrund och inte för att barnens förmågor är "elit". ...

Det är då ingen elitskola. En skola för elitens barn, ja. På en elitskola går de bästa eleverna i landet. De elever som går i en sådan skola är inte intresserade av mobbning (egen erfarenhet).
Citera
2025-12-14, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Det är då ingen elitskola. En skola för elitens barn, ja. På en elitskola går de bästa eleverna i landet. De elever som går i en sådan skola är inte intresserade av mobbning (egen erfarenhet).

Idiot. Om Sveriges framtida prinsar, kungar, drottningar och prinsessor går på skolan så är det en elitskola oberoende av huruvida de presterar på topp eller inte. Och det av anledningen att det inte är deras skolresultat som avgör individernas sociala ställning eller om de är elit eller inte. Elitskola = skola för eliten.

Bör också tilläggas att medierna som regel använder begreppet med pejorativa konnotationer, dvs som en form av skällsord med ambition att provocera genom att ställa "eliten" mot "folket".
Senast redigerad av kretinsky7 2025-12-14 kl. 22:12.
Citera
2025-12-14, 22:35
Medlem
Proras avatar
Eleverna på Campus Manilla verkar vara tämligen trögtänkta. I kursen Ma3C (ni vet, derivata och sådant), fick 84% av eleverna högre betyg än det det nationella provet visade att de skulle ha. Sveriges betygssystem är korrupt.

Att tala om eleverna på Campus Manilla som en "elit" är ungefär som att tala om kung Carlos II av Spanien som detsamma.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_II_av_Spanien
Citera
2025-12-14, 23:28
Medlem
Citat:
Idiot.

Applicera det på dig själv.
Citera
2025-12-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Applicera det på dig själv.

Nej, du är en idiot som inte begriper otroligt triviala begrepp. Som sagt, och jag tänker inte upprepa det igen, så är en elitskola enligt mediernas definition en skola för eliten, dvs arvtagare, medlemmar av kungahuset och dylikt. Du kan givetvis komponera en annan, subjektiv, definition av vad en elitskola borde det utgöras av, men det förändrar inte den konventionella betydelsen av begreppet.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-12-14 kl. 23:41.
Citera
2025-12-15, 01:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskback-forum
vad tufft den här användaren tycker att hen är.

jag tror snarare att du är en småknubbig översittare som gav sig på nördarna och de fula tjejerna, de som du såg som ett hot. sen satt du och kleta in kuken med hydrokortison och runkade en massa till gamla porrtidningar.
Jösses, hydrokortison på kuken, är du människa?

Nej, jag var ingen småknubbig översittare. Numera är jag lite rundare, men har ju också passerat 65. Hade gärna sluppit trubblet i skolan, men antar jag var "lätt offer" tills jag tog emot och gav igen. Killen vars ansikte jag dunkade i asfalten tills lärare anslöt och stoppade var både knubbig och översittare. Han visste redan när jag utmanade honom offentligt att han var helt chanslös eftersom jag slagits i princip varje rast i ett par års tid.

Då skall man tänka på att tjejer kan vara ännu grymmare än killar i den åldern, de förstör gärna ryktet medan killar oftast möts i tuppfight.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-12-15 kl. 01:45.
Citera
2025-12-15, 02:20
Medlem
IceEyess avatar
Detta förekommer sannolikt i minst lika hög utsträckning i "vanliga" skolor, men en elitskola på Djurgården lockar väl ett större läsarintresse än om Sara hade varit utfryst på en kommunal skola i Ludvika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in