2025-12-14, 17:09
Medlem
Doctors avatar
Den misstänkte greps på hotellet Hampton Inn, ca 25 km från universitetet.

https://turnto10.com/news/local/person-of-interest-was-captured-at-hampton-inn-in-coventry-brown-university-shooting-dec-14-2025
Citera
2025-12-14, 17:47
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Nä! Knappast finns massor!

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:University_and_college_shootings_in_the_U nited_States

Virginia Tech 2007 med 32 döda och 17 skadade är den största händelsen med flest döda/skadade i kategorin skolskjutningar i campus/på universitet i USA!

Minns att jag hörde nyheten när vi nyss hade landat i New York då våren 2007!

Senaste skolskjutningen på universitet i USA var december 2025 Kentucky State University med en död och en skadad!

https://www.google.com/amp/s/abcnews.go.com/amp/US/wireStory/list-deadly-shootings-college-campuses-us-128384701
Folk blandar och ger. Skjutningen i kentucky handlade om en förälder som sköt två studenter efter handgemäng. Det räknar inte jag som skolskjutning.

Men du har rätt.Det var fler skjutningar på uni än jag trodde.
Citera
2025-12-14, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
har du källor på detta eller plockar du bara fritt ur röven?

edit: länk
https://www.factcheck.org/2025/09/few-mass-shooters-have-been-transgender/

"..lists five mass shootings by transgender or nonbinary people since January 2013. That’s less than 0.1% of the mass shootings it says happened in that period. "

Man ska nog inte köra det påståendet om man själv använder sig av "factcheck" som upplysningsmedel.

Jag skrev skolskjutning (många döda såklart). Din källa använder den breda definitionen av "mass shooting" för att statistiken ska låta bättre. Om du skjuter någon och det är 3 eller flera i närheten så beräknas det som "mass shooting". Din "fact-check" tar även med fall som varit olyckor m.m, jag nämnde specifikt skolskjutningar och massmord. "Fact check" visar bara vilseledande information.

Men några exempel rätt nyligen:
2023 - Covenant School shooting
2019 - STEM School Highlands Ranch shooting (Colorado)
27 augusti 2025: Annunciation Catholic School shooting in Minneapolis (Minnesota)
2018: Aberdeen, Maryland (Adam Lanza) aka Sandy Hook Elementary School (väldigt små barn)
Trinity Shockley (begick aldrig ett dåd men blev dömd nu i år till 12 års fängelse för planering som var nästan påväg att fullbordas, är trans).

Alla dessa begicks av transor.

Var ett till fall som mörkades framtill ganska nyligen, kommer inte på vilken det var.

De kommer antagligen försöka mörka den detaljen om det nu skulle visa sig vara en transa bakom detta dåd.

Så jo, transor har stor % när det gäller massmord i skolmiljö.

Edit: det har i princip bara skett ca 8-10 sådana massmord i skolmiljö sen 2018, nästan alla av dessa begicks av en transa förutom två, i de fallen var det en sydkorean och i det andra en amerikansk urinvånare.
Senast redigerad av Nudelpaj 2025-12-14 kl. 18:37.
Citera
2025-12-14, 18:16
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelpaj
Man ska nog inte köra det påståendet om man själv använder sig av "factcheck" som upplysningsmedel.

Jag skrev skolskjutning (många döda såklart). Din källa använder den breda definitionen av "mass shooting" för att statistiken ska låta bättre. Om du skjuter någon och det är 3 eller flera i närheten så beräknas det som "mass shooting". Din "fact-check" tar även med fall varit olyckor m.m. "Fact check" visar bara vilseledande information.

Men några exempel rätt nyligen:
2023 - Covenant School shooting
2019 - STEM School Highlands Ranch shooting (Colorado)
27 augusti 2025: Annunciation Catholic School shooting in Minneapolis (Minnesota)
2018: Aberdeen, Maryland (Adam Lanza) aka Sandy Hook Elementary School (väldigt små barn)
Trinity Shockley (begick aldrig ett dåd men blev dömd nu i år till 12 års fängelse för planering som var nästan fullbordat, är trans).

Alla dessa begicks av transor.

Var ett till fall som mörkades framtill ganska nyligen, kommer inte på vilken det var.

De kommer antagligen försöka mörka den detaljen om det nu skulle visa sig vara en transa bakom detta dåd.

du nämner 4,5 attentat då sedan 2018. enkel googling säger att det skett 238 school shootings sedan 2018 (147 döda, 418 skadade) så typ 2% av 238 begicks av transor.

siffror tagna från https://www.edweek.org/leadership/school-shootings-this-year-how-many-and-where/2025/01
Citera
2025-12-14, 18:20
Medlem
Citat:
du nämner 4,5 attentat då sedan 2018. enkel googling säger att det skett 238 school shootings sedan 2018 (147 döda, 418 skadade) så typ 2% av 238 alla av transor.

siffror tagna från https://www.edweek.org/leadership/school-shootings-this-year-how-many-and-where/2025/01
Listor med skolskjutningar brukar inkludera gangbangers som skjuter varandra, även mitt i natten vid en skolgård. Kollar snabbt på listan, och det är inte bara "going postal" skolskjutningar direkt. Behöver gås igenom. Om det är Columbine-style med icke-specifika offer som skall diskuteras. Likt den här händelsen på Brown University.
Citera
2025-12-14, 18:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Den misstänkte greps på hotellet Hampton Inn, ca 25 km från universitetet.

https://turnto10.com/news/local/person-of-interest-was-captured-at-hampton-inn-in-coventry-brown-university-shooting-dec-14-2025

Hur funkar det.. när (ungefär) offentliggörs ett namn (eller avskrivs misstankarna)?
Citera
2025-12-14, 18:44
Medlem
Citat:
du nämner 4,5 attentat då sedan 2018. enkel googling säger att det skett 238 school shootings sedan 2018 (147 döda, 418 skadade) så typ 2% av 238 begicks av transor.

Läs min edit.

Det du nämner med 238 st händelser är allt mellan olyckor, eller där man riktar sig in på att döda en specifik person (flickvän, mobbare etc) eller att man skadar någon utan dödlig utgång, självmord, förlupen kula som bara råkar träffa en skolan (räknas också som "school-shooting" m.m). Ser du skillnaden?

Denna händelse med 2 döda och 9 skadade (än så länge) talar om något helt annat.

Jag pratar om massmord genom massskjutning med syfte att döda alla man kommer åt i en skola. Det har bara skett ca 8-10 gånger sen 2018, 1-2 gånger om året. Ungefär 80% av de som låg bakom dessa var transa.

Vi får se nu när personen har gripits om det är så i det här fallet också, statistiken talar iaf för det. Om det inte censureras som tidigare.
Senast redigerad av Nudelpaj 2025-12-14 kl. 18:52.
Citera
2025-12-14, 18:50
Avslutad
Ändå ganska oroväckande att de tog 14 timmar från larm till att man hade en person gripen, i en stad/delstat där nästan varenda kvadratmeter är övervakad.
Citera
2025-12-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelpaj
Läs min edit.

Det du nämner med 238 st händelser är allt mellan olyckor, eller där man riktar sig in på att döda en specifik person (flickvän, mobbare etc) eller att man skadar någon utan dödlig utgång, självmord, förlupen kula som bara råkar träffa en skolan (räknas också som "school-shooting" m.m). Ser du skillnaden?

Denna händelse med 2 döda och 9 skadade (än så länge) talar om något helt annat.

Jag pratar om massmord genom massskjutning med syfte att döda alla man kommer åt i en skola. Det har bara skett ca 8-10 gånger sen 2018, 1-2 gånger om året. Ungefär 80% av de som låg bakom var en transa.

Vi får se nu när personen har gripits om det är så i det här fallet också, statistiken talar iaf för det. Om det inte censureras som tidigare.
Tror du ens på det där skitsnacket själv?
Citera
2025-12-14, 19:04
Medlem
Men det är det värt för att medelålders män ska kunna ha en tuff vapensamling hemma.
Citera
2025-12-14, 19:08
Avslutad
Nu går ryktet att MGM är i 20 års åldern. De hittade MGM genom att spåra mobildata.
Citera
2025-12-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Men det är det värt för att medelålders män ska kunna ha en tuff vapensamling hemma.
New England är jätteliberalt, med stränga vapenlagar. Verkar som att gärningsmannen som gick in och började skjuta människor inte brydde sig om lagar om vapenägande heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in