2025-12-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boondocksaints
Han har väl suttit häktad för båda?
Man räknar bara av häktestiden när man varit häktad i samma mål som det man döms för.
Alltså kommer häktningen för misshandeln inte räknas av.

För vad var han efterlyst när han smet till Marbella? Var det ekobrott eller var det bara för att han bröt mot reseförbudet?
Citera
2025-12-14, 11:39
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Ingen aning vad gäller Chrippa och häktning i samband med dom. Att säga att man ska "simma iväg" kanske inte är så klokt. Men men...
Dock tror jag på ett kort straff. Det många glömmer är att huvudregeln är att man avtjänar 2/3-delar av straffet. Samt att Chrippa får avräkna tid i häkte. Jag gissar på nåt år på öppen anstalt.
Det är platsbrist inom KV också och möjligt att Chrippa får sitta endast några månader på öppen anstalt för att sen ha fotboja i hemmet.

Vad gäller Linnea och Julia kommer det inte bli tal om att avtjäna tid i fängelse. Öppna platser för kvinnor inom KV lär inte växa på träd, om det ens finns. Och dessutom kan Linnea och Julia inte sitta på samma ställe.
Så för deras del blir det antagligen villkorligt alternativt fotboja, och även där 2/3-delar av strafftiden.
Julia är dessutom mamma och det skulle väldigt mycket till för att skilja henne från sitt barn och låsa in henne. I hennes fall tror jag knappast det finns risk för fortsatt brottslighet heller.
Men min gissning är villkorligt för båda tjejerna.

För pappa Tomas kan anstalt inte komma på fråga. Han är etablerad, med jobb och sköter sig i övrigt. Han får villkorligt eller fotboja så han kan sköta sitt jobb och fortsätta bidra till samhället.

Ni får se att jag rätt. Det finns inget incitament att låsa in folk en enda dag längre än nödvändigt. Som sagt, det är skriande platsbrist inom KV och platserna behövs för andra typer av kriminella.

Vilken häktningstid? Chrippa satt inte häktad inför detta mål.

Att han satt häktad för 2 år sedan när Linnéa påstod att han misshandla henne, eller att han vart häktad för drygt 1 år sedan när han flydde landet och bröt mot reseförbudet räknas naturligtvis inte i detta mål.
Citera
2025-12-14, 11:48
Medlem
wicks avatar
Citat:
Ingen aning vad gäller Chrippa och häktning i samband med dom. Att säga att man ska "simma iväg" kanske inte är så klokt. Men men...
Dock tror jag på ett kort straff. Det många glömmer är att huvudregeln är att man avtjänar 2/3-delar av straffet. Samt att Chrippa får avräkna tid i häkte. Jag gissar på nåt år på öppen anstalt.
Det är platsbrist inom KV också och möjligt att Chrippa får sitta endast några månader på öppen anstalt för att sen ha fotboja i hemmet.

Vad gäller Linnea och Julia kommer det inte bli tal om att avtjäna tid i fängelse. Öppna platser för kvinnor inom KV lär inte växa på träd, om det ens finns. Och dessutom kan Linnea och Julia inte sitta på samma ställe.
Så för deras del blir det antagligen villkorligt alternativt fotboja, och även där 2/3-delar av strafftiden.
Julia är dessutom mamma och det skulle väldigt mycket till för att skilja henne från sitt barn och låsa in henne. I hennes fall tror jag knappast det finns risk för fortsatt brottslighet heller.

För pappa Tomas kan anstalt inte komma på fråga. Han är etablerad, med jobb och sköter sig i övrigt. Han får villkorligt eller fotboja så han kan sköta sitt jobb och fortsätta bidra till samhället.

Ni får se att jag rätt. Det finns inget incitament att låsa in folk en enda dag längre än nödvändigt. Som sagt, det är skriande platsbrist inom KV och platserna behövs för andra typer av kriminella.

Nej du kommer inte ha rätt. Gå och lägg dig.
Citera
2025-12-14, 11:56
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Vilken häktningstid? Chrippa satt inte häktad inför detta mål.

Att han satt häktad för 2 år sedan när Linnéa påstod att han misshandla henne, eller att han vart häktad för drygt 1 år sedan när han flydde landet och bröt mot reseförbudet räknas naturligtvis inte i detta mål.

Han satt häktad tidigare i år : https://www.expressen.se/noje/christofer-chrippa-berg-begars-haktad-igen/
Citera
2025-12-14, 12:18
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Han satt häktad tidigare i år : https://www.expressen.se/noje/christofer-chrippa-berg-begars-haktad-igen/

Då satt han i drygt en månad? Det är väl knappast värt att nämna? Visst det kan komma att dras av, men du gör ett case av att många missar att man kan komma att dra av detta och att straffet kommer bli så mycket lindrigare.. En månad talar vi om.
Citera
2025-12-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I tio månader KUNDE jag inte

Kunde - imperfekt
Kan - presens

Prova läs.

Men han KUNDE ansöka om tillstånd. Vilket han uppenbarligen inte gjort eller fått avslag.
Du får det att låta som att han fick/får åka hur han ville, när han ville.
Citera
2025-12-14, 13:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyCallMeTK
Men han KUNDE ansöka om tillstånd. Vilket han uppenbarligen inte gjort eller fått avslag.
Du får det att låta som att han fick/får åka hur han ville, när han ville.
Han får inte lämna landet och måste anmälas sig hos polisen en gång i veckan. Inom landet är han fri att resa --- vilket han också gjort flera gånger,
Citera
2025-12-14, 13:36
Medlem
Citat:

Jag tror precis som du. Några månader på en klass 3 och sedan fotboja. Ickefrihetsberövande påföljd för damerna.
Citera
2025-12-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammelSmurfan
Källa på det? Han fick nämligen inte ett nytt reseförbud utan det förlängdes

Det har gällt utlandsresor sedan i somras nån gång. Minns att de åkte till Malmö, Göteborg och Stockholm när länsarresten hävdes. Från 2025-12-05:

Citat:
Christofer Lundström ska alltjämt, enligt tidigare beslut (den 1 oktober 2025, aktbilaga 96), vara ålagd reseförbud och anmälningsplikt till dess dom meddelas eller annat förordnas. Således förbjuds Christofer Lundström fortsatt att utan tillstånd lämna Sverige och han ska fortsätta att anmäla sig hos Polismyndigheten, Polisen i Linköping (Brigadgatan 9 i Linköping) varje tisdag någon gång mellan kl. 12.00 och 14.00.
https://pixeldrain.com/u/w8hH2p6v
Citera
2025-12-14, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyCallMeTK
https://postimg.cc/TLkwL9nR

Varför säger mongot såhär då? Han har säkert fått röra sig fritt i Sverige men behövt ansöka om tillstånd för att få åka nånstans. Han vill bara att folk ska tycka synd om honom men det är det ingen som gör förutom du.

Det var först kommunarrest, den utvidgades sedan till länsarrest. Det var i samband med det som de gjorde några kortare resor. Likaså har ändrades anmälningsplikten till bara en gång i veckan från tidigare två.

Jag säger som Bo-Göran: crirstopher är inte trovärdig.

crirstopher trodde ju också att han hade näringsförbud, men det stämde ju inte heller.
Citera
2025-12-14, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Det har gällt utlandsresor sedan i somras nån gång. Minns att de åkte till Malmö, Göteborg och Stockholm när länsarresten hävdes. Från 2025-12-05:

https://pixeldrain.com/u/w8hH2p6v

Så då ljög han IGEN alltså? För i en intervju den 3 december sa han följande till Aftonbladet:

”Hur menar du med att de har tagit din frihet ifrån dig?

– Åklagaren pratar om att jag har varit rörlig. Det stämmer inte. I tio månader kunde jag inte lämna Östergötland. Jag var tvungen att ansöka om att lämna Östergötland om jag behövde göra det. Det här medföljde ju till att jag inte kunde träffa mina vänner runt om i Sverige. Jag har inte kunnat gå på bröllop, jag har inte kunnat gå på dop. Jag har missat extremt mycket.”

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/OkbRyO/aklagaren-yrkar-pa-fangelse-for-chrippa?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Citera
2025-12-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammelSmurfan
Så då ljög han IGEN alltså? För i en intervju den 3 december sa han följande till Aftonbladet:

”Hur menar du med att de har tagit din frihet ifrån dig?

– Åklagaren pratar om att jag har varit rörlig. Det stämmer inte. I tio månader kunde jag inte lämna Östergötland. Jag var tvungen att ansöka om att lämna Östergötland om jag behövde göra det. Det här medföljde ju till att jag inte kunde träffa mina vänner runt om i Sverige. Jag har inte kunnat gå på bröllop, jag har inte kunnat gå på dop. Jag har missat extremt mycket.”

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/OkbRyO/aklagaren-yrkar-pa-fangelse-for-chrippa?utm_source=iosapp&utm_medium=share

crirstopher alternerar mellan att grina, ljuga, förneka och förmildra så fort chans ges. Som Bo-Göran sa i del 1: han saknar trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in