2025-12-10, 13:11
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Stängde ner nästan 10 procent. Detta är bra. Lär småsparare att en IPO inte per automatik är gratispengar. Varken AFV eller DI rekommenderade teckning.
Ingen som gnällde över låg tilldelning denna gången i alla fall.

Imorgon kör vi minimal tilldelning och gratislunch i Arctic Falls!
Citera
2025-12-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ingen som gnällde över låg tilldelning denna gången i alla fall.

Imorgon kör vi minimal tilldelning och gratislunch i Arctic Falls!

Får väl se om det ens blir tilldelning. Och sen hoppas på att Jerome Powell håller börsen på allmänt muntert humör ikväll när räntebeskedet kommer i USA, så att det inte blir en kraftig körning neråt imorgon.
Citera
2025-12-11, 08:38
Medlem
Tilldelning på ett konto, 80% av antalet sökta på det kontot. Ingen tilldelning alls på ett annat. Intressant.

Edit: Posten blev så pass stor att det kan vara värt att behålla på lång sikt och inte bara teckna sälj för en gratislunch.
Senast redigerad av Robadido 2025-12-11 kl. 08:40.
Citera
2025-12-11, 08:39
Medlem
Arctic Falls, sökte via Avanza på två depåer:
Depå 1: Sökte 14 000 st (ca 1 miljon kr, max man kunde söka). Tilldelning 0 st
Depå 2: Sökte 300 st. Tilldelning 0 st

Hur gick det för er andra?
Citera
2025-12-11, 09:17
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Tilldelning på ett konto, 80% av antalet sökta på det kontot. Ingen tilldelning alls på ett annat. Intressant.

Edit: Posten blev så pass stor att det kan vara värt att behålla på lång sikt och inte bara teckna sälj för en gratislunch.
Annat tillvägagångssätt denna gången då. Fick själv ingen tilldelning och inte speciellt förvånad. Gratulerar.
Citera
2025-12-11, 10:23
Medlem
Citat:

Du sökte 100 st på det kontot, eller fler? För de jag sett fått tilldelning verkar ha fått 80 st, men det verkar ha varit väldigt få som fått något. Jag hade ingen tur i lotteriet heller.
Citera
2025-12-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Du sökte 100 st på det kontot, eller fler? För de jag sett fått tilldelning verkar ha fått 80 st, men det verkar ha varit väldigt få som fått något. Jag hade ingen tur i lotteriet heller.

Ja det var bara 100 sökta på det kontot. Det andra kontot jag inte fick på var fler sökta. Kanske nämner dom något i avanzapodden i nästa vecka hur dom tänkte med tilldelning.
Citera
2025-12-11, 12:49
Medlem
RostigHinks avatar
Jag sökte blygsamma 140 st men fick inget. Kollade aktien och en (1) enda ägare hos Avanza så det verkar som om avanzianerna mer eller mindre bojkottades.
Citera
2025-12-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag sökte blygsamma 140 st men fick inget. Kollade aktien och en (1) enda ägare hos Avanza så det verkar som om avanzianerna mer eller mindre bojkottades.
Datan över antal ägare är givetvis inte uppdaterad
Citera
2025-12-11, 13:46
Medlem
Finns det något annat intressant som ligger i pipen för att bli noterat framöver?

Min dröm-IPO kommer vara dagen MAX hamburgare börsnoteras om det någonsin sker. Vdn säger det inte kommer ske.
Citera
2025-12-12, 21:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ja det var bara 100 sökta på det kontot. Det andra kontot jag inte fick på var fler sökta. Kanske nämner dom något i avanzapodden i nästa vecka hur dom tänkte med tilldelning.
Det gör dom givetvis inte, det är inte Avanza som beslutar om vilka som får tilldelning, i vart fall inte formellt/officiellt.

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Om man söker mer än minsta möjliga tilldelning, så söker man på flera depåer för att öka chansen att få några aktier.
Citera
2025-12-12, 21:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Arctic Falls, sökte via Avanza på två depåer:
Depå 1: Sökte 14 000 st (ca 1 miljon kr, max man kunde söka). Tilldelning 0 st
Depå 2: Sökte 300 st. Tilldelning 0 st

Hur gick det för er andra?
Undersökte du möjligheten att även teckna via andra banker? Om jag hade velat teckna för de belopp du nämner så hade jag ringt och pratat med samtliga storbanker och en del andra lite mindre aktörer, t.ex. Ålandsbanken, Danske bank, Montrose m.fl.

För egen del tecknade jag minsta möjliga tilldelning i två depåer hos Avanza och fick tilldelning i en, 80 aktier. Sålde med procentuellt sett fin vinst, men i kronor räknat givetvis små belopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in