2025-12-07, 10:51
Medlem
Grabus siffror stämmer inte. Lär vara 100+ matcher och 70+ mål. Dock på straff och i Elitettan, undrar hur det gick med att Gnagets herrlag skulle värva hennes kille.

I Linköping så är det väl framförallt Maria Olofsdotter Gros, Sara Eriksson och Lisa Björk de pratas om. De Jongh var bra för några år sedan men verkar vara del av den stomme som Linköping tror sig kunna behålla för Elitettan.
Citera
2025-12-07, 18:31
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Grabus siffror stämmer inte. Lär vara 100+ matcher och 70+ mål. Dock på straff och i Elitettan, undrar hur det gick med att Gnagets herrlag skulle värva hennes kille.

I Linköping så är det väl framförallt Maria Olofsdotter Gros, Sara Eriksson och Lisa Björk de pratas om. De Jongh var bra för några år sedan men verkar vara del av den stomme som Linköping tror sig kunna behålla för Elitettan.

Du har säkert rätt om Grabus. Jag hittade siffrorna på Wiki och uppdateringar där ligger ofta efter. Hur som helst en väldigt bra forward.

Osäker på hur kontrakten i Linköping ser ut men ofta finns speciella klausuler om vad som ska gälla om laget åker ur allsvenskan. Jag tror inte De Jongh blir kvar. Sen får vi se om det blir Bajen som jag tippade. De behöver en ersättare för Joramo som har ett utgående avtal till sommaren.
Citera
2025-12-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Du har säkert rätt om Grabus. Jag hittade siffrorna på Wiki och uppdateringar där ligger ofta efter. Hur som helst en väldigt bra forward.

Osäker på hur kontrakten i Linköping ser ut men ofta finns speciella klausuler om vad som ska gälla om laget åker ur allsvenskan. Jag tror inte De Jongh blir kvar. Sen får vi se om det blir Bajen som jag tippade. De behöver en ersättare för Joramo som har ett utgående avtal till sommaren.
Inte noterat De Jongh så mycket och hon verkar inte nämnas som storspelare. Har väl dessutom mest varit mittback? Behöver Bajen en till innermittfältare så är väl Sara Eriksson ett bättre alternativ? Hon hade ungefär samma siffror som Koivisto och har ju tidigare spelat hos er.
Citera
2025-12-07, 22:15
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Inte noterat De Jongh så mycket och hon verkar inte nämnas som storspelare. Har väl dessutom mest varit mittback? Behöver Bajen en till innermittfältare så är väl Sara Eriksson ett bättre alternativ? Hon hade ungefär samma siffror som Koivisto och har ju tidigare spelat hos er.

De Jongh var riktigt bra under tiden i Vittsjö. En tuff mittfältare som smällde på i närkamperna och dessutom hade ett bra skott och gjorde flera viktiga och snygga mål. Men kanske lite för långsam i steget för att få spela i A-landslaget, som hon aldrig nådde trots 25 U23-landskamper.

Men obs!.. notera att hon senaste 5 säsongerna sällan spelat 90 minuter. Ofta utbytt och ibland inte ens i startelvan. Vet inte vad det har berott på, men känns som hennes karriär avstannade tidigt och att hon peakade redan 2018-2019. Jag tror ju hon stannar i Linköping, faktiskt. I alla fall om inte hon får ordning på vad det nu är som stoppat henne från att regelbundet spela "fulla matcher" såpass länge.
Citera
2025-12-09, 13:23
Medlem
Citat:
Det ryktas en del om Ellen Gibson som efter ett framgångsrikt år i Ottawa är tillbaka i Sverige igen.
Hon är inte lastgammal och även om hon inte var ordinarie i Bajen de senaste säsongerna så håller hon hyfsat hög allsvensk klass. Men med tanke på hur bunden hon är till Bajen och symbol för hela livsstilen så blir frågan till vilken klubb hon skulle kunna gå till. En klubb inte alltför långt från Stockholm och AIK/Dif är otänkbara.

En annan möjlighet är att hon erbjudits någon typ av jobb i Bajens organisation och lägger fotbollskorna på hyllan. I slutänden lär det bli så men hon har några år till i sig som spelare.

Vadå otänkbart? Hammarby gav henne inte förlängt kontrakt. Hon har inga skyldigheter att tacka nej till ev jobbmöjligheter på en plats där hon vill bo bara för att hon tidigare spelat för Bajen. Det blir lite för mycket det här att kräva lojalitet intill döden, det är orimligt. Hon är en spelare som spelat för knappt någon lön eller max normal inkomst hela sin karriär. Inte så att hon fått en fallskärm på miljoner eller ett livstidskontrakt av Bajen i utbyte mot den lojalitet som avkrävs. Om man som Hammarby supporter faktiskt vill hennes bästa som tack för lång och trogen tjänst så missunnar man henne inte ett annat jobb.
Citera
2025-12-09, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Vadå otänkbart? Hammarby gav henne inte förlängt kontrakt. Hon har inga skyldigheter att tacka nej till ev jobbmöjligheter på en plats där hon vill bo bara för att hon tidigare spelat för Bajen. Det blir lite för mycket det här att kräva lojalitet intill döden, det är orimligt. Hon är en spelare som spelat för knappt någon lön eller max normal inkomst hela sin karriär. Inte så att hon fått en fallskärm på miljoner eller ett livstidskontrakt av Bajen i utbyte mot den lojalitet som avkrävs. Om man som Hammarby supporter faktiskt vill hennes bästa som tack för lång och trogen tjänst så missunnar man henne inte ett annat jobb.
Det är nog snarare så att hon själv inte vill spela för AIK och DIF. Sedan är det även tveksamt om de ens varit intresserade
Citera
2025-12-09, 16:01
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245

Som påpekats så handlar det om att hon själv aldrig skulle krita på för Dif eller AIK. Alla som träffat henne vet vad Bajenkulturen betyder för henne.
Hon blev hyllad ( inget pris) stort på Bajengalan vilket nog kan tyda på att hon är på väg in i klubborganisationen på något sätt.

Den nya Kanadensiska ligan är svår att bedöma men hon har, som jag fattat det, varit en tongivande spelare i Ottawa i år. Fortfarande är det oklart varför hon lämnade. Hemlängtan eller något spännande på gång i Sverige?

Jag tror inte att några Bajensupporters missunnar henne att spela i en annan klubb om det skulle bli så. Handlar det om allsvenskan så lär det bli antingen Uppsala eller BP.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2025-12-09 kl. 16:04.
Citera
2025-12-10, 15:40
Medlem
enlitenkorps avatar
Linköping har nu gått ut med att Irene Dirdal, Malin Brenn och Tyra Andersson lämnar i vinter. Dirdal och Brenn drar säkert hem till Norge, Andersson är bara 19 och kan säkert hitta något lag villig att satsa på henne.
Citera
2025-12-11, 15:17
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Den danska landslagsmålvakten Maja Bay Østergaard stannar i Växjö DFF. Hon har visserligen inte varit första valet för Danmark i höstens NL men stod alla matcher i EM .

Det känns som att hon kunde hitta ett bättre lag än Växjö att spela i. Eller är det så att Växjö 2026 ska bli "den stora överraskningen" som många trodde de skulle bli både 2024 och 2025 ?

Edit: Såg precis att Växjö värvat 17-åriga talangen Thelma Persson Welin från Trelleborg. Hon har spelat 13 matcher i ungdomslandslagen. Någon som har koll på henne?
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2025-12-11 kl. 15:22.
Citera
2025-12-11, 21:32
Medlem
Mia Eriksson har fått sluta i Linköping och man har valt driva föreningen som seriös verksamhet med en riktig sportchef istället för en hobbysportchef som skött arbetet på fritiden från sitt kommunala jobb
Citera
2025-12-12, 01:28
Medlem
enlitenkorps avatar
Andrea Simonovic som varit kapten för Häckens B-lag ett bra tag har presenterats av Piteå idag. Novalie Jensen gick till Vittsjö nyligen också. Tvivlar på att Häcken kommer lyckas stanna kvar i Elitettan då, men kanske är skönare för dem att bli mindre aktuell i klonföreningsdebatten. Kul för dem att få visa sig på riktigt framöver oavsett!
Citera
2025-12-12, 16:25
Medlem
Vittsjö har värvat mittbacken Rosenbom från Hammarby F19.

Dessutom har Haddock skrivit på nytt kontrakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in