Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-11, 20:13
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Jag är alltid noga med hand hygien, men åker ändå årligen på det. Så jag undrar om det är luftburet virus, så jobbar man i serviceyrken är man körd.

Det räcker me en kräklfisa som flyger i luften så kommer bantingskuren vinterräka som ett brefv på påsten

Man tappar ju 3-4 kilo

Fick det i fält en gång , -20 i tält -ensam

Satans pärs men det tar en man
Citera
2025-12-11, 20:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Hygien, avstå buffeer av alla det slag.
Tvätta händerna och använd handsprit.

Undrar varför EU vill förbjuda handsprit ?
Jag kommer aldrig att följa den typen av idiotbeslut....

Sant att handsprit inte funkar på kräksjukan.

Det står i tidningarna att det inte finns alternativ till den etanolbaserade handspriten, men isopropylalkohol är väl fortfarande tillåtet?
Citera
2025-12-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Imponerande att man KAN vara immun mot kräksjukan (norovirus). Jag har haft det EN gång för många år sen, och några år senare var min flickvän sjuk men jag blev det inte, trots att jag var hemma och pysslande om henne.

Magsjuk däremot har man varit 2 ggr. Och upplevelsen är densamma.

lite sus det där. men tydligen (så funkar vaccinet) så kan man "träna imunförsvaret" , något i magen att inte "håller hand" med de där jävla novovirusen, och då blir man inte sjuk, eller ja väldigt lite sjuk eller helt symptomfri.

har själv bara haft det 1 gång i mitt liv (typ 20år sedan), sen duckat det trots att familjen förmodligen haft det, och andra i min närhet haft det.

Jag var så jävla dålig att jag förmodligen hade gjort slut på mitt lidande, men då hade det redan hållit på i 12timmar , så jag låg på en hög av handukar i badrumett och spydde liksom vågrätt ut framför mig i riktning mot golvbrunnen, och inte i skick att göra en kurt cobain.

total ångest bara jag tänker på det...

så då är vi 2. som kanske har utvecklat "imunitet".
Citera
2025-12-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
80% !? Helt galet..
Hoppas ni klarar er!

Ja det ekar tomt vid lämning. Varit så i drygt 2 veckor. Började med 10 som pang boom var borta sen har det bara blivit färre och färre. Borde vända snart och då bör ju smittspridning på skolan minska iaf.
Citera
2025-12-11, 20:28
Medlem
Brukar inte få någon av dessa. Men haft vinterkräksjukan två gånger som vuxen och fy i helvete så hemskt det är Ta era vitaminer och tvätta händerna. Virus verkar vara väldigt nyckfulla, hela huset kan ligga och spy och ha 40 graders feber och själv har man inte ens snuva, och tvärtom ibland. Värsta med vinterkräksjukan är ju när man har barn, för många år sen hade jag och en vän barnen på samma dagis, de (vän+ dennes barn) fick kräksjukan fyra! gånger på rak. Min vän var öppet rejält arg på de andra föräldrarna kan jag meddela
Citera
2025-12-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Jag ligger däckad i vad som förmodligen är influensan, är sjukt dålig och har gått igenom hosta, hög feber, snor och kraschad mage.
Har återigen hög feber.
Hade hellre spytt i två dygn men allt är relativt.
Imorgon är det en vecka.

Är det nu du tänker att du skulle ha tagit vaccin? Om du hade haft mildare symptom nu. Det tänkte iaf jag förra gången…
Citera
2025-12-11, 20:36
Medlem
SmartSkalles avatar
Vem fan vaccinerar sig för influensa, det är ju nyttigt att få en släng av flunsan var 5e år eller så, då håller man kroppen motståndskraftig.
Har aldrig vaccinerat mig och kommer aldrig att göra det, hade Covid 2019 , innan dess var det någon flunsa för 10-12 år sedan.
Jag välkomnar alla flunsor och kräkbacilusker, på mig får ni pisk fort som fan.
Citera
2025-12-11, 21:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Vem fan vaccinerar sig för influensa, det är ju nyttigt att få en släng av flunsan var 5e år eller så, då håller man kroppen motståndskraftig.

Du blir bara immun mot den influensa du får och den muterar hela tiden.

Vi som har astmaliknande sjukdomar med skadade luftrör är helt opepp på att få massivt virusangrepp i bronkerna och 42 graders feber.
Citera
2025-12-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du blir bara immun mot den influensa du får och den muterar hela tiden.

Vi som har astmaliknande sjukdomar med skadade luftrör är helt opepp på att få massivt virusangrepp i bronkerna och 42 graders feber.

Isolerar du dig under de två veckorna det tar innan vaccinet träder i kraft? För det verkar ju inte ge något skydd direkt efter?
Citera
2025-12-11, 21:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Isolerar du dig under de två veckorna det tar innan vaccinet träder i kraft? För det verkar ju inte ge något skydd direkt efter?

Nej inte helt för det går inte, men oddsen blir ändå bättre. Brukade förr vara tidigare med vaccinet. Denna vinter får jag klara mig och hoppas att min kompis inte drar hem virus från skolungarna.
Citera
2025-12-11, 22:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Influensan går fan bananas
Jag har hört om massor på akuten som söker vård.
Influensan är ett virus så det måste vara något mer som gör detta.
Citera
2025-12-11, 22:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Vaccinet tar de svaga alltså de som bor på äldreboenden och ligger inför döden

Men tar kräk bra bantningskurs inför julen 😆
Ja vi har upplevt några julhelger med kylen laddad för julmat men ingen ville ha något för vi spydde.
Influensa och vaccin är något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in