2025-12-11, 13:55
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nistelrooy
Din text blandar ihop många olika berättelser, tidsperioder och exempel, vilket gör det svårt att hålla isär vad som faktiskt gäller Jocke och vad som handlar om helt andra situationer.

Att vissa barn far illa betyder inte automatiskt att varje enskild historia stämmer bara för att den påminner om något man själv har sett. Det är just därför jag tycker att man ska kunna ställa frågor, inte för att tysta någon, utan för att sanningen i den här situationen behöver stå på egna ben.

Ingen har sagt att fostermamman inte har rätt till sin yttrande, men hon kommer inte med någon ny information, det enda hon säger är ”vi tror på Joakim”.

Jag respekterar din upplevelse, men alla fall är inte samma.

Hon beskriver Jockes rektion som barn i länken jag skickade och den reaktionen hade hon inte kunnat beskriva om hon inte sett den, det kan jag lova dig.

Jag lägger mig inte i denna tråds övriga diskussioner.
Garanterat är Jocke inte perfekt-det vore underligt om han vore.

Men jag ser det jag ser. Och nu har jag förmedlat det.
Citera
2025-12-11, 14:02
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Allt det där är totalt ointressant. Ingen har påstått att han inte haft en jobbig barndom
Det som ifrågasätts är varför han ljög om specifika saker som hänt och påstod att det fanns bevis för dessa händelser i papper från soc som inte fanns
Och dessutom varför sa han att han blivit psykiskt och fysiskt misshandlad av den här snälla fosterfamiljen?

Jag blandar mig inte i det resterande ur tråden som sagt.

Men okej, att ett fosterbarn har jävligt komplicerade känslor inför sin fosterfamilj är inte alls konstigt. Hela grejen, för barnet, så är situationen en mycket smärtsam erfarenhet.
Det är inte alltid fosterfamiljen är lämplig (underdrift) men för barnet som är så sviket i botten kan han uppleva nya svek även från en bra fosterfamilj, tex på grund av något så enkelt som gränsdragningar. Det har uppstått en bräcklighet.
Citera
2025-12-11, 14:06
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miisshemlig
Vart lägger hon upp det någonstans? Kan du länka
På sin instagram
Citera
2025-12-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Allt det där är totalt ointressant. Ingen har påstått att han inte haft en jobbig barndom
Det som ifrågasätts är varför han ljög om specifika saker som hänt och påstod att det fanns bevis för dessa händelser i papper från soc som inte fanns
Och dessutom varför sa han att han blivit psykiskt och fysiskt misshandlad av den här snälla fosterfamiljen?

Chrippa backar upp Jocke och säger också att fosteföräldrarna använde fysiskt våld, men nu helt plötsligt så lägger Jocke ut intervjun på sin facebook sida och säger att det är game over for SVT!
Citera
2025-12-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Hon beskriver Jockes rektion som barn i länken jag skickade och den reaktionen hade hon inte kunnat beskriva om hon inte sett den, det kan jag lova dig.

Jag lägger mig inte i denna tråds övriga diskussioner.
Garanterat är Jocke inte perfekt-det vore underligt om han vore.

Men jag ser det jag ser. Och nu har jag förmedlat det.

Jag köper inte det resonemanget. Han var åtta år och gick i skolan när de träffades. Visst, man kunde se att han hade vissa besvär eller svårigheter, men det betyder inte att man kan läsa av allt han kände eller tänkte det sätt som beskrivs. Jocke själv säger ju alltid att han var ett väldigt smart barn och om han verkligen varit mentalt som en 3–4-åring som åttaåring har jag svårt att se att det skulle ha sett ut på det sättet.

Att någon observerar ett barns reaktion betyder inte automatiskt att man tolkar situationen helt korrekt. Barns känslor är komplexa, samma beteende kan ha många möjliga förklaringar. Bara för att fostermamman sett något på ett sätt betyder det inte att man kan dra slutsatser om hela barnets upplevelse eller karaktär.

Hon påstår att allt är lögn, men hon var inte närvarande under den period då de betydande lögnerna begicks, så det går helt enkelt inte att se som fakta.
Senast redigerad av Nistelrooy 2025-12-11 kl. 14:20.
Citera
2025-12-11, 14:18
Medlem
Både Joakim och Christoffer bytte till sina respektives efternamn när de gifte sig. Känns ändå som om Christoffer mörkar när han talar som sin familj som han inte ens vill dela namn med… Med det sagt, tror jag ändå att Joakim kryddar sina berättelser ordentligt.
Citera
2025-12-11, 14:20
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nistelrooy
Jag köper inte riktigt det resonemanget. Han var åtta år och gick i skolan när de träffades. Visst, man kunde se att han hade vissa besvär eller svårigheter, men det betyder inte att man kan läsa av allt han kände eller tänkte det sätt som beskrivs. Jocke själv säger ju alltid att han var ett väldigt smart barn, och om han verkligen varit mentalt som en 3–4-åring som åttaåring har jag svårt att se att det skulle ha sett ut på det sättet.

Att någon observerar ett barns reaktion betyder inte automatiskt att man tolkar situationen helt korrekt. Barns känslor är komplexa, samma beteende kan ha många möjliga förklaringar. Bara för att fostermamman sett något på ett sätt betyder det inte att man kan dra slutsatser om hela barnets upplevelse eller karaktär.

Hon säger att allt är lögn, men hon var inte med under den tiden de betydande lögnerna begicks, det hänger helt enkelt inte ihop.

Tyvärr. Dina ord får mig att reagera som jag alltid gör när någon inte förstår vidden av allvaret.

Varför skulle han inte kunna vara smart som barn trots allt? Vaddå "mentalt som en 3-4 åring" vid 8:a?? Säger vem? Du?
Tyvärr, du är totalt oerfaren och oseriös.
Han kunde inte ta på sig kläder själv och han hade bristande utveckling i det praktiska pga en bristande uppfostran-har väl för fan inget med "smarthet" att göra. Har du ens barn??

Vi talar helt olika språk och jag har ingen lust alls att bli en del av denna tråds jidder och ältande hit och dit.

Fostermamman berättade dock även att Jocke som liten berättade att mamman hade sina tabletter gömda i eller under en blomkruka.. och att han var rädd/orolig att hon skulle dö..

Gör vad ni vill, jag är inte alls här för att ta del av "tävlingen".
Om ni har ett sensations-behov av att ifrågasätta osv så varsågod.
Jag själv har sagt mitt.

Må gott.
Senast redigerad av Gracefulmind 2025-12-11 kl. 14:28.
Citera
2025-12-11, 14:26
Medlem
Citat:
Tyvärr. Dina ord får mig att reagera som jag alltid gör när någon inte förstår vidden av allvaret.

Vi talar olika språk helt enkelt och jag har ingen lust alls att bli en del av denna tråds jidder och ältande hit och dit.

Fostermamman berättade bland annat att Jocke som liten berättade att mamman hade sina tabletter i eller under en blomkruka.. och att han var rädd/orolig att hon skulle dö..

Gör vad ni vill. Om ni har ett behov av att ifrågasätta osv så varsågod. På ert samvete.
Jag själv har sagt mitt.

Må gott.

Varför i helsike skulle en ensamstående mamma ha sina receptbelagda tabletter under en blomkruka? Det faller på sin egen rimlighet! Det logiska alternativet är att förvara tabletterna i ett skåp där barnen varken kan se eller komma åt dem.

Dessutom hade fostermamman inte rapporterat till myndigheterna om något misstänkt missbruk förrän 4-5 år efter att Jocke lämnat hemmet trots att hon haft kontakt med dessa myndigheter regelbunden under dessa 4-5 år. Journalerna motbevisar således fostermammans och Jockes berättelser!
Senast redigerad av Deslauriers 2025-12-11 kl. 14:35.
Citera
2025-12-11, 14:31
Avstängd
ZebranJannes avatar
Såg på kvitter att det tydligen gjorts orosanmälningar mot J och hans familj. Inte en dag för tidigt. Hoppas det bär frukt.
Citera
2025-12-11, 14:32
Medlem
Citat:

Varför skulle han inte kunna vara smart som barn trots allt? Vaddå "mentalt som en 3-4 åring" vid 8:a?? Säger vem? Du?
Han kunde inte ta på sig kläder själv och han hade bristande utveckling i det praktiska pga en bristande uppfostran-har väl för fan inget med "smarthet" att göra. Har du ens barn??

Vi talar helt olika språk och jag har ingen lust alls att bli en del av denna tråds jidder och ältande hit och dit.

Fostermamman berättade dock även att Jocke som liten berättade att mamman hade sina tabletter gömda i eller under en blomkruka.. och att han var rädd/orolig att hon skulle dö..

Gör vad ni vill, jag är inte alls här för att ta del av "tävlingen".
Om ni har ett sensations-behov av att ifrågasätta osv så varsågod.
Jag själv har sagt mitt.

Må gott.

Jag håller med dig fullständigt, vi talar verkligen olika språk.

Tror du verkligen att ett vittnesmål från en åttaåring ska vara avgörande i hela den här röran? Det är samma typ av resonemang jag hörde dagen efter del 1, ”Jag vet inte alltså, tajmingen känns off, med Chrippa och allt...” Samma mönster här, Jocke som liten nämnde något om droger och allt faller på plats.

Finns knappast något värre än när folk som inte riktigt fattar saker försöker låtsas vara smarta.
Citera
2025-12-11, 14:50
Medlem
Nu har nån professor gått ut och uttalat sig om att dokumentationen var bristfälligt på 90-talet, men varför skulle hemska övergrepp inte ha dokumenterats? Dessutom snackar vi om 90-talet och inte 40-talet. Jag har själv en sån utredning ifrån 90-talet och detta med dåliga föräldrar och övergrepp var verkligen på tapeten under den tiden, så åtminstone min utredning innehåller en massa sånt.
Citera
2025-12-11, 14:58
Medlem
SevenStarss avatar
Citat:
Vaddå "mentalt som en 3-4 åring" vid 8:a?? Säger vem? Du?

Personen tänker nog på när fostermamman sade något i stil med att deras dotter som var 4 år yngre var mer emotionellt mogen än Jocke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in