2025-12-11, 14:32
Medlem
Är det detta som kallas för filicid?
Bedrövligt tråkigt och onödigt. Vila i frid lilla pojken
Citera
2025-12-11, 14:34
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det handlar om GM:s motiv. Det första exemplet du tar upp, att döda sitt barn för att straffa pappan, är inte utökat självmord. Att döda sitt barn och sig själv för att ”skona” barnet från världen, skulle kanske kunna gå under den benämningen.
Jag anser att själva begreppet mörkar vad det faktiskt handlar om, mord på barn. Det ska kallas vad det är; mord.

Sen är jag helt med på att motiven skiftar och att det går att ”förstå” ett resonemang som leder fram till mord.

Men ”utökat självmord” är trots allt en lingvistisk dimridå.
Citera
2025-12-11, 14:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej det är en term inom kriminologin.

Som utgör ett förminskande av mordet på barnet genom att utelämna det i beskrivningen för att fokusera på mördarens motiv och som är fel i sak eftersom det är en logisk omöjlighet att utöka ett självmord. Och som därför inte bör användas av två relevanta skäl.

Om mannen här hade mördat kvinnan och barnet hade vi kriminologiskt talat om mord på två personer, men nu är GM troligen en kvinna och då försvinner plötsligt mordet förvandlat till ett ”utökat självmord”

Den som vill svänga sig med termer får väl uppfinna något snitsigt på latin som filicid cum suicidium eller nåt.

Mord med åtföljande självmord duger alldeles utmärkt. Exakt vilket motiv en mördare som är död och inte efterlämnat något hade kommer alltid att förbli oklart.

Det verkar inte som den utpekade GM efterlämnat något här.
Citera
2025-12-11, 14:38
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Lite tragiskt med alla som hängt pappan som mördare.... det är alltid bra att vänta lite med att sitta halvpackad i soffan och köra en förundersökning, häktningsförhandling och sedan leka domare och döma av målet

Måste vara kul att bli uthängd med bilder, Facebook-länkar, deklarationsuppgifter, skuldsaldon, rykten om spelskulder osv osv…
Även jag skäms för mitt deltagande i egna förundersökningar…
Citera
2025-12-11, 14:38
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Lite tragiskt med alla som hängt pappan som mördare.... det är alltid bra att vänta lite med att sitta halvpackad i soffan och köra en förundersökning, häktningsförhandling och sedan leka domare och döma av målet

Det är väl ganska självklart att folk varit säkra på att det var mannen?

Hur tänker du?
Citera
2025-12-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Men herregud, är ni nya på Flaskback eller? Så har det sett ut här i 20 år. Spekulationer och gissningar hör liksom till.

Inte så konstigt heller att folk trodde det när pappan ganska snabbt blev inplockad av polisen.
Spekulera är en sak, men enligt flera hobby-GW var det case closed
Citera
2025-12-11, 14:39
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Måste vara kul att bli uthängd med bilder, Facebook-länkar, deklarationsuppgifter, skuldsaldon, rykten om spelskulder osv osv…
Även jag skäms för mitt deltagande i egna förundersökningar…
Jag lider med mannen.
Citera
2025-12-11, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Kan hon (och sonen) ha levt under hot som till sist fick henne att ge upp? Kan exet ha stalkat henne?

Exet?
Citera
2025-12-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor

Hur tänker du?
Jag är nog mer försiktig, men vi är olika
Citera
2025-12-11, 14:43
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor

Hur tänker du?
Om man läser i artikeln om gripandet säger man att det är praxis att man griper mannen.
Jag hoppas mannen inte läser allt här på fb för han har nog redan börjat tappa tron på människan.

Rasister och hatare är redan förstörda egocentrisk pinsamma luffare som vill projecseta sin egna ångest och dåliga självbild på andra.
Citera
2025-12-11, 14:43
Moderator
blomvattnares avatar
Rubrikändring: misstänkt dubbelmord byts mot misstänkt mord och självmord.

/Mod
Citera
2025-12-11, 14:44
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattgroda
Varför tror du det? Varför skulle mammam ha ihjäl sin son?
Detta åldrades snyggt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in