2025-12-10, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Varför valde dom inte att åka till Balkan istället? Kan tänka mig att boende är billigare där.

Där hade de skrattat åt familjen för där bor man faktiskt 7 pers i en 3:a utan problem och gnäll.
Citera
2025-12-10, 18:26
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Sveriges välfärd är till för svenskar. Inte bidragsparasiter från Syrien som köpt ett flyktingpaket med all inklusive.

Givetvis har vi en skyldighet att ta hand om flyktingar som vi har gett ett hem här. Vi behöver lyfta dem och hjälpa dem att bli produktiva medborgare, eftersom det tjänar oss väl. DU är problemet och orsaken till att de inte kommer in i samhället, blir bidragsberoende och dras in i kriminalitet. Utan dig och dina likasinnade hade vi inte haft en bråkdel av de samhällsproblem vi nu tvingas hantera.
Citera
2025-12-10, 18:53
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Givetvis har vi en skyldighet att ta hand om flyktingar som vi har gett ett hem här. Vi behöver lyfta dem och hjälpa dem att bli produktiva medborgare, eftersom det tjänar oss väl. DU är problemet och orsaken till att de inte kommer in i samhället, blir bidragsberoende och dras in i kriminalitet. Utan dig och dina likasinnade hade vi inte haft en bråkdel av de samhällsproblem vi nu tvingas hantera.

Jag har inte röstat för att ta hit dem från första början så jag har noll skyldighet gentemot dem. Antingen får de försörja sig själva eller åka hem. Ett tredje alternativ är att sådana som du som vill ha dem här försörjer dem.
Citera
2025-12-10, 20:35
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jag har inte röstat för att ta hit dem från första början så jag har noll skyldighet gentemot dem. Antingen får de försörja sig själva eller åka hem. Ett tredje alternativ är att sådana som du som vill ha dem här försörjer dem.

Jag röstade inte för att gå med i Nato, men får acceptera att vi är med ändå. Det är smällar man får ta när man är en del av ett samhälle.

Du kan bara välja mellan att vara en del av lösningen eller problemet.

Uppenbarligen anser socialen att familjen fråga är trångbodda och behöver en större lägenhet. De kommer inte be om din input i det beslutet.
Citera
2025-12-10, 21:31
Medlem
Ja precis. Det var ju livstids bidragsförsörjning som lockade.
Citat:
Ursprungligen postat av Igelfors
Du får komma ihåg att det ingick i paketet de köpte av flyktig smugglarna.
Citera
2025-12-10, 21:33
Medlem
Tänk vad underbar om vi sluppit vänsterdårar och miljömuppar. Då hade vi sluppit både gängvåld och kravet att försörja halva MENA med femrummare.
Citat:
De är trångbodda och behöver en större lägenhet. Trångboddhet en bidragande orsak till sämre skolresultat, fattigdom, arbetslöshet och kriminalitet. Varför vill "sverigevänner" alltid ha mer misär? Det är frustrerande när man tänker på alla samhällsproblem vi hade undvikit om det inte vore för er.
Citera
2025-12-10, 21:46
Medlem
Ja det har varit mycket sista tiden. Jämt och samt. Ja jag tror också att det ligger i luften. Tänker på Stig-Björns beskrivning av hur människor till slut ändrar uppfattning, efter ett antal vardagliga förtretligheter rinner bägaren till slut över till den andra vågskålen. Tålamodet tar helt enkelt slut. Heder åt den chefen på simhallen som satte ner foten. Säkerligen efter flera påstötningar och försök till dialog.

Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det har varit mycket sådant sista dagarna.
Buzz Buzzard som tyckte godis var rasistiskt.
Somalierna som tyckte det var rasism när de blev avstängda från Lundbybadet.
Nu dessa kravmaskiner som har fått en gratis lägenhet (och barnbidrag, föräldrapenning, socialbidrag, flerbarnstillägg, osv. osv.) men tycker att det är för lite och kräver att vi ger dem mer.

Visst ligger det i luften att svensken verkligen, på allvar fått nog?
De naiva och tröttsamma kollegor som för några år sedan brukade försvara invandrare i situationer som denna gör det inte längre. De verkar rent av vara lika trötta som alla vi andra.

Vi är så otroligt dödströtta på kravmaskinerna och vi vill aldrig se dem mer.
Citera
2025-12-10, 21:50
Medlem
Ja vet inte om jag är så positiv till arbetskraftsinvandring heller. I slutändan förändrar det landet till oigenkännlighet. Men visst, en viss arbetskraftsinvandring kan säkert vara nödvändig.

Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Ja men gränsen borde naturligtvis gå vid 0 människor från utlandet i behov av bidrag.
Arbetare från jordens alla hörn kan vi väl acceptera i den mån deras tjänster behövs och dom har en anställning när dom kommer hit.
Citera
2025-12-10, 21:51
Medlem
Jaha. Har vi haft en folkomröstning om detta? Den har jag i sådana fall missat.
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Ja det är väl jättesynd att inte alla kan få en sju-rummare. Kom ihåg nu att det var sveriges befolkning som har valt att ha det så här.
Citera
2025-12-10, 21:54
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Jag röstade inte för att gå med i Nato, men får acceptera att vi är med ändå. Det är smällar man får ta när man är en del av ett samhälle.

Du kan bara välja mellan att vara en del av lösningen eller problemet.

Uppenbarligen anser socialen att familjen fråga är trångbodda och behöver en större lägenhet. De kommer inte be om din input i det beslutet.

De har sig själva att skylla för att de är trångbodda. Så går det när man knullar fram barn man inte kan ta hand om. Lösningen stavas en enkel biljett tillbaka till Syrien. Alternativet är att du tar in dem i ditt eget hem.
Citera
2025-12-10, 21:56
Medlem
Ja herregud alltså. 12 barn som ska försörjas av svenskarna. Säkert flera fruar också.
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
I min kommun finns det ytterst få om ens någon 5 rummare i "miljonprojektens lägenheter" som ju är dom som kommer i fråga för dessa folk pga hyresnivån är den som soc accepterar, däremot finns det ett antal 4 rummare oftast är då 2 av dessa rum ganska små men det får plats två dubbelsängar i varje sådant rum , vet att lite runt 2015-16 då den stora flyktingvågen kom hit var det en familj som fick 2 st sådana lgh bredvid varandra , tror dom var 12 personer totalt , gubben jobbade inte för han "hade inte tid pga så många barn" dom försvann ganska snabbt då dom inte trivdes vad jag minns , tror det var en annan kommun och "slumvärd" som hyrde ut något hus till dom som soc i den kommunen fick betala
Svaret op TS fråga är NEJ det är inte rimligt och vad jag vet har man infört övre gräns för vad hyran får vara som soc betalar.
Reglerna har skärpts vilket är bra
Citera
2025-12-10, 22:01
Medlem
Ja det är ju många följdfrågor som saknas här. Jag tror att det är köpoäng man får i en intern bostadskö hon menar. Den som har ett förstahandskontrakt kan söka lägenheter som läggs ut internt för dem som redan bor hos ett bostadsbolag. Sen är det väl ganska ovanligt med så pass stora lägenheter.
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Såg filmen nu. Mamman menade att de hade flyttat från en fyra till trean för fyran var gammal och elementen inte fungerade. Sedan tänkte hon att de skulle bo i trean för att samla poäng. Vaddå för poäng? Hon sa poäng, inte pengar…

Man fick inte reda på varför de kommit till Sverige och om det var omöjligt för dem att återvända till sitt hemland. Sådant frågar journalister inte om.

För ”vanliga svenskar” brukar det vara så att man inte får flytta till en hyreslägenhet om man inte har den årsinkomst som krävs.

Och när skaffade de det minsta barnet, var bodde de då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in