Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
I princip är det så det går till, ja.

Enda sättet att slippa skatten är att skänka pengarna till välgörenhet, som av någon anledning som jag inte begriper ska vara skattefri.
Finns ju varken arv, gåvo el förmögenhetsskatt eh?
Citera
2025-12-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Drt beror sannolikt på att miljardären redan bidrar (både procentuellt och i absoluta tal) mer till skatteunderlaget än vad vanliga förvärvsarbetande människor gör.
Hur då?
Citera
2025-12-10, 18:30
Medlem
Henselons avatar
Svenska Folket borde kräva:

Skattefritt ISK upp till en Miljon, annars går vi alla ur Facket
omedelbart och dessutom slutar konsumera ALLT utöver det absolut nödvändiga!
Citera
2025-12-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hur då?

Vad är 1% på en miljard och vad är 1% på 700 kronor?

Fundera på det.
Citera
2025-12-10, 18:50
Medlem
Citat:
Hela samhället är ju slav under bankernas kapitalism
Evighetsprogrammen om husbygge, renoveringar, vem bor här etc (har räknat till ca 15 titlar i ämnet)
Bara för att folket ska låna ännu mer
Sen sparande på det.. sjukt
Finns ingen vilja eller visioner
Hade jag haft nån miljon hade jag direkt startat privat fritids tex

Ja du har rätt. Kan du inte komma med lite affärsförslag, vad mer finns det man kan starta som är rätt säkra pengar?
Citera
2025-12-10, 18:51
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Vanligt folk "småsparar" inte ihop flera miljoner. Det händer inte under ett yrkesliv.
Det låter som att du mentalt lever kvar på 80/90-talet då folk knappt fick ut 10 000 kr efter skatt.

Många akademiker inom medelklassen tjänar mellan 50-60 tusen per månad, så efter skatt kanske det blir 40 000 kr.
Tänk sedan ett par som tillsammans får ut 80 000 kr.
Därefter kanske de har utgifter på 25 000 kr per månad. Då har de 55 000 kr efter alla utgifter.
Pyntar man in den summan på ett sparkonto med nollränta har du ändå 6.6 miljoner efter 10 år.
Väljer du istället sparande i en indexfond istället så har du närmare 10 miljoner.
Som sagt, en miljon är ingenting idag.
Citera
2025-12-10, 19:01
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Det låter som att du mentalt lever kvar på 80/90-talet då folk knappt fick ut 10 000 kr efter skatt.

Många akademiker inom medelklassen tjänar mellan 50-60 tusen per månad, så efter skatt kanske det blir 40 000 kr.
Tänk sedan ett par som tillsammans får ut 80 000 kr.
Därefter kanske de har utgifter på 25 000 kr per månad. Då har de 55 000 kr efter alla utgifter.
Pyntar man in den summan på ett sparkonto med nollränta har du ändå 6.6 miljoner efter 10 år.
Väljer du istället sparande i en indexfond istället så har du närmare 10 miljoner.
Som sagt, en miljon är ingenting idag.
Du har inte fel..

Fast frågan är hur investeringsklimatet är idag, och hur nära vi är att Everything bubblan spricker. Det börjar ju bli lite befängt när Nvidia är värt 45 triljarder..

Personligen förstår jag egentligen inte varför man ska premiera ISK konton specifikt, på samma sätt som jag inte förstår varför man borde tillåta ränteavdrag. Driv igenom återvandring och sänk förvärvsskatten med 10-20% så är vi snart tillbaka till en utopi där alla som bidrar är nöjda och resten kan sitta fint i båten och hålla käften.
Senast redigerad av Teu 2025-12-10 kl. 19:03.
Citera
2025-12-10, 19:15
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du har inte fel..

Fast frågan är hur investeringsklimatet är idag, och hur nära vi är att Everything bubblan spricker. Det börjar ju bli lite befängt när Nvidia är värt 45 triljarder..

Personligen förstår jag egentligen inte varför man ska premiera ISK konton specifikt, på samma sätt som jag inte förstår varför man borde tillåta ränteavdrag. Driv igenom återvandring och sänk förvärvsskatten med 10-20% så är vi snart tillbaka till en utopi där alla som bidrar är nöjda och resten kan sitta fint i båten och hålla käften.
ISK blev väl nån sorts Pensionssparande, rätt eller fel. Men har ju funkat ganska hyfsat för de som har små eller medelstora inkomster. Vad gäller ränteavdragen så frångår ju dessa "marknaden" när Staten går in och Subventionerar enskilda bostadsköpares räntekostnader! Övriga Skattebetalare skall ju givetvis inte bekosta dessa.
Citera
2025-12-10, 19:23
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
ISK blev väl nån sorts Pensionssparande, rätt eller fel. Men har ju funkat ganska hyfsat för de som har små eller medelstora inkomster. Vad gäller ränteavdragen så frångår ju dessa "marknaden" när Staten går in och Subventionerar enskilda bostadsköpares räntekostnader! Övriga Skattebetalare skall ju givetvis inte bekosta dessa.
Jag förstår det, men ser egentligen inte varför man ska behöva spara för att kunna ta del av förmånen. Vill folk leva balls to the walls varje månad så tycker jag att dom borde ha den rätten. Det känns onödigt att komplicera systemet med att kvalificera indirekta skattelättnader genom bostadslån eller ISK konton när man bara kan gå ut och sänka förvärvsskatten för alla i ett nafs. Särskilt nu när precis allt som staten ansvarar för med våra skattemedel har blivit avsevärt sämre.
Citera
2025-12-10, 19:28
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Du har inte fel..

Ja, en rejäl krasch hade nog varit bra för ekonomin och inte minst samhället, i alla fall långsiktigt.

Det krävs ju att man har pengarna på börsen för att gynnas av dessa uppgångar.

Att SAAB B går upp 200% gynnar ju inte Conny som kör gaffeltruck och har 50 kronor kvar på kontot varje månad efter att räkningarna är betalda.
Risken finns dock att Conny förlorar jobbet vid en krasch om det är för SAAB han kör gaffeltruck.
Citera
2025-12-10, 19:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag förstår det, men ser egentligen inte varför man ska behöva spara för att kunna ta del av förmånen. Vill folk leva balls to the walls varje månad så tycker jag att dom borde ha den rätten. Det känns onödigt att komplicera systemet med att kvalificera indirekta skattelättnader genom bostadslån eller ISK konton när man bara kan gå ut och sänka förvärvsskatten för alla i ett nafs. Särskilt nu när precis allt som staten ansvarar för med våra skattemedel har blivit avsevärt sämre.

Vill man ta del av förmånen så sparar man, annars slipper man.

ISK-reformen är bland det smartaste alliansregeringen genomförde, över 4 miljoner konton finns nu. Sparande har blivit något av en folksport och folk med eget fuck-off kapital har sett ljuset så de försvarar det med näbbar och klor.

Att sabba ISK nu vore politiskt självmord fullt i klass med att röra ränteavdragen på bolånen eller återinföra fastighetsskatten.
Citera
2025-12-10, 19:40
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hur då?
Vad tror du själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto