2025-12-04, 19:03
Medlem
mosesjrs avatar
Vad kan detta tänkas röra sig om då?

Från å4 Jönköping

”. Systrar i 60-årsåldern*misstänks för mordförsök – den yngre häktas

En kvinna i 60-årsåldern har häktats av Jönköpings tingsrätt på sannolika skäl misstänkt för försök till mord på en person i hennes närhet.
Även hennes några år äldre syster är misstänkt för samma brott. Kvinnorna anhölls i sin frånvaro i början på förra veckan, och kunde gripas och anhållas i tisdags.Åklagaren är förtegen om det misstänkta mordförsöket men säger att målsäganden har blivit utsatt för våld i hemmet och att systrarna har gjort det i samförstånd. ”

https://www.sverigesradio.se/artikel/systrar-i-60-arsaldern-misstanks-for-mordforsok-begars-haktade

Länk till inlägg innehållande dom i målet. (FB) Systrar i 60-årsåldern misstänks för mordförsök, Jönköping (2025-12-04) // Moderator

Länk till inlägg innehållande förundersökningsprotokoll (FB) Systrar i 60-årsåldern misstänks för mordförsök, Jönköping (2025-12-04) // Moderator
Senast redigerad av KomissarieBeck 2026-04-03 kl. 22:28.
Citera
2025-12-09, 13:07
Medlem
De häktade är An*tt* (*e) och Susa**e (*n) med efternamn Sp*rr (*a).

Brottsplatsen ska vara en adress i området Barnarp där ett äldre par med samma efternamn som systrarna står skrivna.

Verkar vara till synes två helt normala kvinnor med ordnade liv. Så man undrar ju verkligen vad som hänt
Citera
2025-12-09, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pucko

Brottsplatsen ska vara en adress i området Barnarp där ett äldre par med samma efternamn som systrarna står skrivna.

Verkar vara till synes två helt normala kvinnor med ordnade liv. Så man undrar ju verkligen vad som hänt
Ska man gissa att två gamla tanter överfallit sina föräldrar?
Citera
2025-12-09, 15:05
Medlem
mosesjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven

Eller någon av deras karlar…
Citera
2025-12-09, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven

Helt oprovocerat? Låter märkligt. Föräldrarna måste väl vara nära döden ändå. Nått arv som spökar?
Citera
2025-12-10, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pucko

När det gäller det äldre paret i Barnarp avled kvinnan 2025-06-24.
Citera
2025-12-10, 01:10
Medlem
Båda de kvinnor som nämnts i tråden finns på Facebook. På deras Facebook-sidor framgår att de båda arbetar inom vården. Arbete inom vården innebär tillgång till och vana vid att hantera läkemedel.

Jag kastar ur mig en gissning: En av deras åldrade föräldrar är svårt sjuk och/eller dement. En av systrarna (eller båda i samråd) har försökt avsluta förälderns liv genom överdosering av någon medicin, kanske för att föräldern ska slippa utdragen sjukdom och lidande.

Som sagt, detta är en bara en gissning på ett möjligt scenario. Jag har ingen aning om vad som skett.
Citera
2025-12-10, 02:22
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Båda de kvinnor som nämnts i tråden finns på Facebook. På deras Facebook-sidor framgår att de båda arbetar inom vården. Arbete inom vården innebär tillgång till och vana vid att hantera läkemedel.

Jag kastar ur mig en gissning: En av deras åldrade föräldrar är svårt sjuk och/eller dement. En av systrarna (eller båda i samråd) har försökt avsluta förälderns liv genom överdosering av någon medicin, kanske för att föräldern ska slippa utdragen sjukdom och lidande.

Som sagt, detta är en bara en gissning på ett möjligt scenario. Jag har ingen aning om vad som skett.
Ja det är väl en lika bra gissning som någon. Väldigt udda fall detta, ska bli spännande att höra vad det kan tänkas röra sig om.
Citera
2025-12-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman

Låter inte troligt. Enligt åklagaren är det ”våld i hemmet och sen kontaktar målsägande polis”.
Citera
2025-12-10, 09:23
Medlem
Fettsugnings avatar
Får känslan av att det rör sig om ena kvinnans partner där systern på något sätt misstänks ha hjälpt till.
Citera
2025-12-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Låter inte troligt. Enligt åklagaren är det ”våld i hemmet och sen kontaktar målsägande polis”.

Ok, utifrån den beskrivningen stämmer förstås inte min gissning.
Citera
2025-12-10, 14:44
Medlem
mosesjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabra
När det gäller det äldre paret i Barnarp avled kvinnan 2025-06-24.

Hur gammal var damen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in