Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-09, 12:40
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Jag behöver flytta och då till en hyresrätt. Har alltid bott i bostadsrätt tidigare men nu har jag inte råd med det.

Det jag hittat hittils är "Bodirekt" som är först till kvarn i Bollnäs dit jag har en liten koppling så därför jag kollat där.. Det skulle kanske vara ett alternativ. Vet att man ska undvika Gärdet där. Men finns lediga lägenheter i Blomkransen och Bonden. Hur är de områdena?

Skulle annars hellre flytta mer söderut men svårt att hitta var. Vill som alla andra såklart undvika kaosblattar och otrygga ställen.

I stort sett hela Sverige från Skåne till södra Norrland (som Bollnäs då) är intressant.

Har du något jobb?
Om inte så fixa jobb först och flytta sen.
Citera
2025-12-09, 12:41
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morktsvammel
Sollefteå kommun!

En hel del tomma lägenheter finns här för bara att se lokala kommunala bostadsbolaget med hur många lediga lägenheter som tillträde omgående.
För långt norrut. Vill helst inte bo i Norrland överhuvudtaget. Men eftersom jag har kopplingar till just Bollnäs så är det möjligt att jag kan flytta dit och det är ju dessutom då södra Norrland. Sollefteå är ju mellersta Norrland och det är för högt upp och kallt
Citera
2025-12-09, 12:43
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Har du något jobb?
Om inte så fixa jobb först och flytta sen.
Jag har tänkt att börja plugga. Den regionen jag bor i nu är på många sätt total katastrof och därför behöver jag flytta. Jag orkar inte gå in på detta närmare. I nuläget är jag sjukskriven men får ingen hjälp av den region där jag bor. Så jag har tänkt att flytta och få hjälp och sen studera och sedan skaffa mig ett jobb och efter det så finns det ju fler möjligheter när man ska välja ställe att bo när jag kommer att ha mer pengar/en utbildning.
Citera
2025-12-09, 12:48
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morktsvammel
Sollefteå kommun!

En hel del tomma lägenheter finns här för bara att se lokala kommunala bostadsbolaget med hur många lediga lägenheter som tillträde omgående.

Ja, du kan få en lägenhet för under 5.000 kr utan kö.
https://minasidor.solatum.se/ledigt/lagenhet

Har du vårdutbildning så får du jobb direkt på dagen.
Citera
2025-12-09, 12:53
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Jag har tänkt att börja plugga. Den regionen jag bor i nu är på många sätt total katastrof och därför behöver jag flytta. Jag orkar inte gå in på detta närmare. I nuläget är jag sjukskriven men får ingen hjälp av den region där jag bor. Så jag har tänkt att flytta och få hjälp och sen studera och sedan skaffa mig ett jobb och efter det så finns det ju fler möjligheter när man ska välja ställe att bo när jag kommer att ha mer pengar/en utbildning.

Då är ju även studentlägenheter en möjlighet.
Är det en utbildning på distans, eftersom du kollar på flera orter?
Om det är en högskoleutbildning så finns det skolor som har campus på småorter också.
Citera
2025-12-09, 12:56
Medlem
Nästan alla orter har objekt som är mer eller mindre noll kötid. Undantagen är centrala Stockholm, Göteborg och Malmö. Även till viss del Lund och Uppsala. Men även dessa orter går snabbt att flytta till om du är villig att bo på utkanten och du orkar pendla.

Resten är det bara att flytta till direkt.
Citera
2025-12-09, 12:56
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Då är ju även studentlägenheter en möjlighet.
Är det en utbildning på distans, eftersom du kollar på flera orter?
Om det är en högskoleutbildning så finns det skolor som har campus på småorter också.
Nej det är tyvärr inte ett alternativ. För att jag är ju nuläget sjukskriven och måste bli frisk först men regionen Jag bor i vägrar hjälpa mig. Det är den största anledningen till att jag behöver flytta härifrån. Så jag kommer inte att studera till en början Det är något som kommer i framtiden.
Citera
2025-12-09, 13:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Ska inte behöva vara helt ute på vischan i typ Åmål.

Citat:
Vänt snabbt
– På pendlingsavstånd från storstäderna finns det i dag stor möjlighet att hitta en lägenhet väldigt snabbt. Och det är ju positivt för hyresgäster, säger Hansdotter.
https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/bostad/overskott-pa-hyreslagenheter-har-ar-kotiden-kortast/
Citera
2025-12-09, 13:17
Avstängd
Staffesmurfsons avatar
Filipstad
Citera
2025-12-09, 13:28
Medlem
Sereenas avatar
Beror ju lite på vilka hyror du har råd med, en del orter kam man få lägenhet omgående om man har råd med nybyggt.
Citera
2025-12-09, 13:36
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ska inte behöva vara helt ute på vischan i typ Åmål.
Tack men redan läst detta. Jag bor nu i Södermanland som är etta där och måste alltså bort ifrån hela regionen så det är inget alternativ. Gävleborg som står med är ju där Bollnäs ligger. Så svårt att veta vilken specifik ort mer man kan söka som är ett ok ställe.
Citera
2025-12-09, 13:37
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Beror ju lite på vilka hyror du har råd med, en del orter kam man få lägenhet omgående om man har råd med nybyggt.
Inte mycket alls. Jag är ju sjukskriven i nuläget. Så det handlar om kanske max 5000 kr per månad, även det är mycket men att komma under det är väldigt svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in