Citat:
Ursprungligen postat av
TomasoRocchi
Får se om del tre innehåller något nytt. För annars kommer hela seriens enda vettiga poäng vara att Lundell felaktigt påstått att skräckhistorierna i hans bok styrks av journalerna.

Utan att veta så klart, spekulerar fritt här, men min teori är att i sista avsnittet så kommer de att visa hur den enligt egen utsago ”vuxne i rummet” Joakim Lundell har hållit i trådarna för en stor stor del av detta drama bakom kulisserna. Skulle inte förvåna mig om han drivit på att lägenheten i Stockholm skulle sökas igenom för att se om det går att hitta något på Linnea - iom att den där ”personen i bekantskapskretsen” stod på kontraktet så fanns ju en möjlighet för denne att gå in där. Men var det på kontraktinnehavarens eget initiativ är frågan? Jag tror att någon låg på om det och Jocke är högst upp på min lista av misstänkta. Det påminner ju onekligen om när han och Anjo gick in i lägenheten Chrippa bodde i senare, där han själv stod på kontraktet. Det där telefonsamtalet med tipset om sekten kan nog också möjligen visa på att det är någon de känner som blivit instruerad vad hon ska säga för att det ska framstå som ett organiskt tips. Tror det finns massor av saker han gjort för att vända Chrippa och Linnea mot varandra samt att han eldat på/regisserat en massa av detta drama behind the scenes. Anjo och co hänger på och gör sitt jobb som anställda på vilket företag som helst och får en fet lön för mödan.
Tror det här avsnittet var en mellanakt och en övergripande bakgrundsinfo (många tittare har ju ingen aning om alla dessa turer och många vet inte ens vilka Chrippa och Linnea är, det är Jocke i princip alla i det här landet känner till - mer eller mindre så klart men den absoluta majoriteten känner i alla fall till hans namn samt att han är influencer/youtuber). Tänker också att det är för att måna om opartiskheten som det läggs fram vilka misstag som begåtts av Chrippa i den här delen, så att de korten är lagda på bordet inför det stora avslöjandet om hur Jocke har orkestrerat och puppet mastrat i bakgrunden.
Tillägger igen att det här är min fria spekulation, baserad på narrativen och dramaturgin i de två första avsnitten (samt den totala paniken Jocke uppvisat i olika sociala mediekanaler kring den graverande gruppchatten).