Citat:
Ursprungligen postat av
Valentin90
Några få utvalda flashbacks från Avsnitt 1 av Dokument inifrån. Jocke säger:
"Jag fick vara med henne [Mamman], medan hon planerade självmord, hela dagarna"
"Jag fick aldrig lära mig äta med kniv och gaffel. Jag åt liksom med händerna"
"Hon [Mamman] har gjort så att jag inte kunnat levat idag"
"Jag hade inte varit där jag är idag [rik, prisbelönt, erkänd] om det inte vore för allt jag varit med om, jag hade inte haft det psyket jag har idag."
"Hon [Mamman] pratade väldigt mycket om att jag inte var hennes son. Att det fanns nånting i mig, att jag var ond ..."
"Jag var ju enda barnet i ett annat förhållande som mamma hade [med Joakims pappa]".
Tips: Jocke är inte enda barnet hans biologiska pappa hade. Jocke lär inte vara hans pappas äldsta barn och inte det yngsta heller. I klipp där Jocke umgås med sin biologiska pappa (typ 2016 och framåt) så säger pappan öppet att han har inte den blekaste aning om ifall något av hans andra barn befinner sig i relationer, kanske har barn osv.
"Sen när hon [Mamman] träffade en ny, så påminde jag ju henne om hennes tidigare liv. Hon ville börja om sitt liv på nytt efter förhållandet, och där passade jag helt enkelt inte in. Kort sagt: hon gjorde sig av med mig helt enkelt."
--
Blir lite annorlunda när man upplever vad han säger i ren text, jämfört med från video, eller hur?
Och om Jocke "åt med händerna" som en apa, och insinuerar att alla andra av hans syskon fick lära sig äta med kniv och gaffel, föreställ er hur den scenen såg ut vid middagsbordet varje dag?
Måste ju vara typ att pappan, 3 syskon och mamman äter lugnt och normalt med kniv och gaffel och pratar vid bordet som familjer gör, och bara liksom tittar på Jocke som äter mat kladdandes med händerna som en apa, fullt medvetna om att jocke gör så för att vi har inte lärt honom hur man äter som folk? Och dom alla gemensamt tycker detta är så det ska vara, låter detta pågå i åratal??
Och Jocke är isf för intellektuellt obegåvad för att göra som barn normalt gör: observera vad- och hur alla andra runt bordet gör, och försöker imitera och lära sig gradvis. Barn försöker använda kniv o gaffel självmant när dom ser vuxna och syskon göra det. Inte ens det utvecklingsstadiet når han upp till isf?
Han gick dessutom på dagis och fritids, och där ser man isf också att ungen äter med händerna som ett djur och förstår inte vad som är fel, och dom OCKSÅ bara låter detta pågå?? fullt normalt liksom?
Det känns ibland som att den Jocke försöker övertyga mest, är inte sin publik, utan sig själv.
Håller med dig. Man behöver inte aktiv lära barn varenda sak — och tur är ju det, eftersom alla föräldrar missar vissa bitar. Sitter ett barn med vid ett bord så vill de gärna göra som andra gör. Åt han verkligen med händerna så an det snarare vara så att han härmade sina yngre barn. Det är vanligt att större barn plötsligt vill ha blöja, napp, bli burna eller äta med händerna trots att de egentligen ha passerat den åldern.
JL kanske inte medvetet ljuger, men minnen är märkliga, alla minns på olika sätt och barn har ju en enorm fantasi — JL verkar ha extra stor.
Mina egna barn har genom åren påstått konstiga saker som aldrig har hänt, för att de helt enkelt minns fel. I bland har de sagt så orimlig saker (som tur är) så att ingen kunnat tro dem.
JL har ju ADHD och då har man extra lätt att läsa av saker fel och se händelser på ett överdrivet sätt. Man kan t.ex. uppleva att all är emot en, eller att alla har skrattat åt en trots att bara ett fåtal skrattade, och det åt något helt annat. Att man ser saker som svart/vita eller allt eller in är också en egenskap som ADHD-personer kan ha.
Att man tvärsäkert om och om igen påstår att det står i journalerna är väldigt konstigt, när det sedan visar sig att de inte stämmer. Man tappar liksom all trovärdighet.
Även mormors lät väldigt övertygande när hon berättar om en händelse där JL har en historia och mamman en helt annan. Hon var saklig och beskrev situationen och den stäm inte överens med hur JL upplevt det.
JL har säkert haft det riktigt tufft, att känna sig övergiven och osedd av sin mamma måste varit fruktansvärt jobbigt. Kanske har den bitterheten och svek gjort att han skapat eller förstärkt minnen?