2025-12-09, 00:22
Medlem
Trallvänliga AI-låtar om Jocke och Sekten.

Uppvärmning till del 2 - Sekten

Banger om sektens debacel till krishantering
KRISHANTERING (BO GÖRAN BODIN MUSIKVIDEO) #anjo #disstrack #joakimlundell #sekten #chrippa #SVTemu
https://youtu.be/IZpJ-3QUb6k?si=TrtcmTB-m9sMWYaP

Banger om det viktigaste av allt: tyck synd om Jockiboi
TYCK SYND OM MIG (2025) Musikvideo #JoakimLundell #Anjo #Sekten #SVTemu #DokumentInifrån #Chrippa
https://youtu.be/AIilt5mHsSU?si=2qqZpW4f5NqKguzc

Banger om den "borttappade" bevisvideon i vilken Chrippa påstås mordhota barn
ANJO OCH SEKTEN: DEN FINNS! #anjo #rask #motvikt #vadärproblemet #chrippa #joakimlundell
https://youtu.be/1vfMlGjVluM?si=qEPRtBvYnx-DHigE
Citera
2025-12-09, 00:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Givetvis har du fläckvis rätt. Nämnda diagnoser såg lite annorlunda under åttiotalet. Och idag har vi ett bredare spann och tänk om vad dessa två diagnoser är. Dock är ju inte J lastgammal. När hans problematik uppdagades och när han placerades i fosterhem och där hans "problematik" verklige blomstrade ut, är vi ju inne på mitten av nittiotalet. Och nämnda diagnoser var inte väsensskilda på den tiden mot idag, och de ringades in rätt enkelt av BUP på den tiden, så enorm skillnad var det faktiskt inte på den tiden, dock är man långt mer slapp nuförtiden när man delar ut diagnoserna. På den tiden medicinerade man även i viss utsträckning.

Jag har tack och lov ingen blykoll på Js liv, och vill inte ha. Men nog borde allehanda kuratorer på skola, soctanter och BUP ringat in hans diagnoser under mitten av nittiotalet? Han verkar ju som sagt vara ett skolexempel omkring dessa diagnoser, plus ett par till, mindre smickrande.

Aspergers kom som diagnos 1994, säg att han hade fått diagnos 1995, då hade han varit 10. Det hade klart hjälpt, men eftersom han hade problem från 2-årsåldern så hade det ändå varit i senaste laget. Och inom svensk psykiatri hade man väldigt lite intresse av sådana diagnoser, då man fortfarande trodde att det mesta berodde på barndomen. Ett starkt ointresse för autism, tyvärr.

Idag så kan en lekman peka på hans barndom och förstå på ett ungefär vad som var fel. Men den kunskapen fanns inte i samhället då. Pluggade psykologi kanske 1992 eller något, och då var det fortfarande bråk mellan universiteten om autism skulle behandlas med beteendeterapi eller med psykodynamisk terapi.

Kunskap fanns, men var väldigt nischad. Läser att han bodde i Mjölby. Det kanske inte var Mekka för psykologiska nya kunskaper. Kanske hade det sett annorlunda ut om han bott i en storstad.
Citera
2025-12-09, 00:28
Medlem
Man kan undra varför Joakim inte konfronterar dokumentären på ren faktabasis?

I avsnitt 1 t.ex. säger ju Jocke uttryckligen, att detaljen om att hans mamma skulle tvingat honom att stoppa fingrar i lamputtaget, står skrivet i socialtjänstens journaler. Han läser det ifrån papperet och säger det rakt in i kameran. Titta på Avsnitt 1, vid tidpunkt 27:15.

Han säger att han valde utelämna den detaljen, för han ansåg den vara för grov att läsa. Han läser detta direkt ur journalen synligt framför kameran, och säger att han mådde så oerhört dåligt när han läste detta om sitt liv.

Så här har ju Jocke ett drömläge?! att konfrontera Dokument Inifråns dokumentär och att fucka halva dokumentären. Bara visa vart exakt nånstans detta står i papperen, som han läser ifrån i dokumentären.

Frågan är varför han bara inte gör det?
Han eh .. kanske anser det vara 'för grovt' att läsa för folk'?

PS. Man kan även tillägga att det jocke beskriver, med elektrisk tortyr i lampsocklar, är direkt taget ur några skräckfilmer. Mest tydligt ifrån The Last House on the Left (1972) .DS
Senast redigerad av Valentin90 2025-12-09 kl. 00:40.
Citera
2025-12-09, 00:28
Medlem
Krakatoas avatar
Om CamoSwedens teori att sista delen kommer handla om hur man hängt ut Chrippas dotter så kommer det inte bli lätt för de inblandade. Smart att göra del 1 med fokus på barns rättigheter och hur man inte får ta någons barndom ifrån dem i så fall. Obs! Rena spekulationer men inte så långsökt.

https://youtu.be/LUKF4ZdGc-Y?si=dSz8gZ2ozgQQj7Gm
2025-12-09, 00:30
Medlem
[quote=dori2020|93695052]
Citat:

Det är obehagligt att läsa kommentarerna under Anjos video, det ÄR verkligen en sekt.
Han sitter ju också uppenbarligen och läser från anteckningar i mobilen under hela samtalet och flera kommenterar att Jocke har talets gåva och ”golvar” BGB och uttrycker sig professionellt och vasst… jag är mållös

Och förlåt men Jockes tear trough-fillers ser bedrövliga ut, han borde väl ha råd med en bra klinik…
Dom har kallats sekten länge. Allt är sektlikt, ledarens maktfullkomlighet, maktmissbruket, följarnas och de lägre stående ledargestalternas totala underkastelse till ledaren, att inget påstående någonsin ifrågasätts och så vidare. Nästa avsnitt kommer fokusera en del på Chrippas frus familj. Sekten spred ett falskt rykte om att Linneas familj var med i en riktig sekt och att hennes föräldrar bär ansvar för en mans självmord.

Men jag tror att avsnittet har döpts till sekten för att belysa sektens (youtubesektens) sektliknande rörelse.
Citera
2025-12-09, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90

I avsnitt 1 t.ex. säger ju Jocke uttryckligen, att detaljen om att hans mamma skulle tvingat honom att stoppa fingrar i lamputtaget, står skrivet i socialtjänstens journaler. Han läser det ifrån papperet och säger det rakt in i kameran. Titta på Avsnitt 1, vid tidpunkt 27:15.

Han säger att han valde utelämna den detaljen, för han ansåg den vara för grov att läsa. Han läser detta direkt ur journalen synligt framför kameran, och säger att han mådde så oerhört dåligt när han läste detta om sitt liv.

Så här har ju Jocke ett drömläge, att konfrontera Dokument Inifråns dokumentär och att fucka halva dokumentären. Bara visa vart exakt nånstans detta står i papperen, som han läser ifrån i dokumentären och säger att det står skrivet där.

Frågan är varför han inte gör det?

Det är väl det som är själva grejen, att det inte står i journalerna.
Citera
2025-12-09, 00:35
Medlem
Citat:

Tror att han snackar om boken.

Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Om CamoSwedens teori att sista delen kommer handla om hur man hängt ut Chrippas dotter så kommer det inte bli lätt för de inblandade. Smart att göra del 1 med fokus på barns rättigheter och hur man inte får ta någons barndom ifrån dem i så fall. Obs! Rena spekulationer men inte så långsökt.

Det antyddes av Bodin att dem ska återvända till Lundells barndom i trean.
Citera
2025-12-09, 00:35
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:

Så här har ju Jocke ett drömläge, att konfrontera Dokument Inifråns dokumentär och att fucka halva dokumentären. Bara visa vart exakt nånstans detta står i papperen, som han läser ifrån i dokumentären och säger att det står skrivet där.

Frågan är varför han inte gör det?

För att det inte finns där?

Papperna han läser ifrån kan han lika väl ha skrivit i Wordpad.
Citera
2025-12-09, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa

Det låter rimligt och Camo är alltid klok. Jag finner det sannolikt att Bo-Göran åker slalom med Anjo och Jocke just nu, inte minst hur samtalet Anjo publicerade fortlöpte gjorde mig trygg i att han läst lusen av drevgubbarna.

Camo har väl arbetat på svt också? Det är ju inte helt osannolikt att han har fått ta del av lite extra information i förväg.
Citera
2025-12-09, 00:40
Medlem
Citat:
Några få utvalda flashbacks från Avsnitt 1 av Dokument inifrån. Jocke säger:
"Jag fick vara med henne [Mamman], medan hon planerade självmord, hela dagarna"

"Jag fick aldrig lära mig äta med kniv och gaffel. Jag åt liksom med händerna"

"Hon [Mamman] har gjort så att jag inte kunnat levat idag"

"Jag hade inte varit där jag är idag [rik, prisbelönt, erkänd] om det inte vore för allt jag varit med om, jag hade inte haft det psyket jag har idag."

"Hon [Mamman] pratade väldigt mycket om att jag inte var hennes son. Att det fanns nånting i mig, att jag var ond ..."

"Jag var ju enda barnet i ett annat förhållande som mamma hade [med Joakims pappa]".
Tips: Jocke är inte enda barnet hans biologiska pappa hade. Jocke lär inte vara hans pappas äldsta barn och inte det yngsta heller. I klipp där Jocke umgås med sin biologiska pappa (typ 2016 och framåt) så säger pappan öppet att han har inte den blekaste aning om ifall något av hans andra barn befinner sig i relationer, kanske har barn osv.
"Sen när hon [Mamman] träffade en ny, så påminde jag ju henne om hennes tidigare liv. Hon ville börja om sitt liv på nytt efter förhållandet, och där passade jag helt enkelt inte in. Kort sagt: hon gjorde sig av med mig helt enkelt."

--

Blir lite annorlunda när man upplever vad han säger i ren text, jämfört med från video, eller hur?

Och om Jocke "åt med händerna" som en apa, och insinuerar att alla andra av hans syskon fick lära sig äta med kniv och gaffel, föreställ er hur den scenen såg ut vid middagsbordet varje dag?

Måste ju vara typ att pappan, 3 syskon och mamman äter lugnt och normalt med kniv och gaffel och pratar vid bordet som familjer gör, och bara liksom tittar på Jocke som äter mat kladdandes med händerna som en apa, fullt medvetna om att jocke gör så för att vi har inte lärt honom hur man äter som folk? Och dom alla gemensamt tycker detta är så det ska vara, låter detta pågå i åratal??

Och Jocke är isf för intellektuellt obegåvad för att göra som barn normalt gör: observera vad- och hur alla andra runt bordet gör, och försöker imitera och lära sig gradvis. Barn försöker använda kniv o gaffel självmant när dom ser vuxna och syskon göra det. Inte ens det utvecklingsstadiet når han upp till isf?

Han gick dessutom på dagis och fritids, och där ser man isf också att ungen äter med händerna som ett djur och förstår inte vad som är fel, och dom OCKSÅ bara låter detta pågå?? fullt normalt liksom?

Det känns ibland som att den Jocke försöker övertyga mest, är inte sin publik, utan sig själv.

Håller med dig. Man behöver inte aktiv lära barn varenda sak — och tur är ju det, eftersom alla föräldrar missar vissa bitar. Sitter ett barn med vid ett bord så vill de gärna göra som andra gör. Åt han verkligen med händerna så an det snarare vara så att han härmade sina yngre barn. Det är vanligt att större barn plötsligt vill ha blöja, napp, bli burna eller äta med händerna trots att de egentligen ha passerat den åldern.

JL kanske inte medvetet ljuger, men minnen är märkliga, alla minns på olika sätt och barn har ju en enorm fantasi — JL verkar ha extra stor.

Mina egna barn har genom åren påstått konstiga saker som aldrig har hänt, för att de helt enkelt minns fel. I bland har de sagt så orimlig saker (som tur är) så att ingen kunnat tro dem.

JL har ju ADHD och då har man extra lätt att läsa av saker fel och se händelser på ett överdrivet sätt. Man kan t.ex. uppleva att all är emot en, eller att alla har skrattat åt en trots att bara ett fåtal skrattade, och det åt något helt annat. Att man ser saker som svart/vita eller allt eller in är också en egenskap som ADHD-personer kan ha.

Att man tvärsäkert om och om igen påstår att det står i journalerna är väldigt konstigt, när det sedan visar sig att de inte stämmer. Man tappar liksom all trovärdighet.

Även mormors lät väldigt övertygande när hon berättar om en händelse där JL har en historia och mamman en helt annan. Hon var saklig och beskrev situationen och den stäm inte överens med hur JL upplevt det.

JL har säkert haft det riktigt tufft, att känna sig övergiven och osedd av sin mamma måste varit fruktansvärt jobbigt. Kanske har den bitterheten och svek gjort att han skapat eller förstärkt minnen?
Citera
2025-12-09, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StokeBoy
Va?
Ja. Om jåcki blev torterad skulle samhället, soc, skola BUP fått reda på detta och ansvariga vuxna hade hamnat i fängelse. Någon som blev internerad de sista åren efter fosteramiljen. 4tom. Han har själv erkänt mordbrand och att han plågade djur och försökte knuffa fosterstster nerför trappan. Kan det berott på det? Inbilla er inta att det är en tillfällighet att det inte är utbasunerat från början. Jag blev diagnostiserad med med i året innan jag blev tonåring, och jag hälsade på avlastningsplatserna för dom som inte kunde vara i skolan. Det var ett jävla aphus med sinnessjuka barn åtminstone dom som inte var lämpligt medicinerar. Jag antar mycket hände under de tio åren mellan mig och jåcki, men jag tror ju inte det var bra 1988 heller.
Citera
2025-12-09, 00:55
Bannlyst
Fick han stopp på dokumentären? Ser inget nytt avsnitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in