2025-12-08, 19:19
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tengwar
I häktningspapprena från i fredags står det försök till mord, har det ändrats?
Edit: läste på SVT nu. Förstärker min känsla av att hon inte kan vara riktigt frisk. Man skulle ju kunna åtala för mordförsök och hänvisa till likgiltighetsuppsåt men nånting gör att man inte gör det. Kanske för att hon helt enkelt inte fattar vad hon hållt på med?
Åklagaren försökte häkta för mordförsök. Rätten gick inte med på det men det förhindrar ju inte att åklagaren ändå åtalar för mordförsök.

Personligen misstänker jag att det handlar om att man inte fastställt vilken substans det handlar om. Om man inte vet vad hon använt är det ju svårt att bevisa att det är mordförsök då det kanske är någonting man inte dör av.
Senast redigerad av Emma18 2025-12-08 kl. 19:26.
Citera
2025-12-08, 19:22
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
En detalj i sammanhanget är ju att de ssk som utbildas i just Uppsala får en kandidatexamen i både vårdkunskap och medicin. [/u]

Det finns kanske en orsak till att läkare har förskrivningsrätt men ändå inte tillgång till medicinrummet.

ALLA ssk utbildade i Sverige erlägger sedan 1993 kandidatexamen. Inte bara Ackis. Vad har du fått det ifrån?
Citera
2025-12-08, 19:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
De små patientena som hon jobbade med verkar ändå inte ha drabbats. Men varför kontaktade Akademiska sjukhuset intet hennes tidigare arbetsgivare iinom äldrevården innan de anställde henne. Hon fick ju sparken därifrån just pga misstänkta stölder av medicin och egendom som till patienterna. Det var Svartbäcksgården i Uppsala som hon jobbade tidigare.

Ajaj...

Om de inte gjorde det, är det ju i nuläget svart på vitt varför man bör ta referenser och kolla ev brottsregister.

Riktigt allvarligt det brott hon nu misstänks för.
Citera
2025-12-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Åklagaren försökte häkta för mordförsök. Rätten gick inte med på det men det förhindrar ju inte att åklagaren ändå åtalar för mordförsök.

Personligen misstänker jag att det handlar om att man inte fastställt vilken substans det handlar om. Om man inte vet vad hon använd är det ju svårt att bevisa att det är mordförsök då det kanske är någonting man inte dör av.

Aha, blandade ihop det där, tack!
Citera
2025-12-08, 19:24
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tengwar
I häktningspapprena från i fredags står det försök till mord, har det ändrats?
Edit: läste på SVT nu. Förstärker min känsla av att hon inte kan vara riktigt frisk. Man skulle ju kunna åtala för mordförsök och hänvisa till likgiltighetsuppsåt men nånting gör att man inte gör det. Kanske för att hon helt enkelt inte fattar vad hon hållt på med?

Jovisst, men det förändrar ändå inte omständigheterna. Om en vårdutbildad vid tre tillfällen med avsikt ger fyra personer dödliga doser av nåt, så har jag väldigt svårt att se att det inte handlar om mordförsök. Hon vet garanterat vad hon har gjort. Hon är vårdutbildad. Efter att den första personen hamnat på intensiven, så gjorde hon det igen. Och sen igen.

Det är fullt möjligt att hon är spritt språngande galen, men just det ska ju inte påverka åtalet. Möjligen domen i ett senare skede.
Citera
2025-12-08, 19:25
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninajahren
Det varierar på olika lärosäten hur mycket fokus som läggs på farmakologi. Men på Uppsala universitet erhåller Ssk en kandidatexamen i medicin. De läser definitivt både det du skriver om på cellulär och intracellulär nivå så väl som farmakodynamik, farmakolenetik.
Men visst de är varken farmaceuter eller läkare för det.

Dock är min erfarenhet att de oftast har bättre koll på hur läkemedlen verkligen fungerar och påverkar patienterna i verkligheten. Samt om de läkemedel som ordineras ens går att administrera till patienten ö h t.

Medan läkarna, speciellt de som är nyklara med sin AT och de som ej är klara med sin ST, läser och läser i journaler och provresultat men förstår inget av det när de väl tittar på och möter sina patienter!

Varken verkningsmekanismer, eventuella interaktioner så väl som distribution eller metabolism spelar någon roll om patienten inte kan tillgodogöra sig läkemedlet till att börja med.

Sannolikt är flera av sjuksköterskorna på avdelningen i fråga utbildade på just Uppsala universitet dessutom.

Och vad är det som säger att det ens är ett läkemedel som de drabbade förgiftat med?

I min mening är sannolikheten större att det -inte- är något receptbelagt ö h t utan något helt annat införskaffat utifrån som de förgiftats med i detta fall.

Nej, de erhåller kandidat i Omvårdnad, inte medicin.
Citera
2025-12-08, 19:26
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Lägg ned. Det finns inget typiskt svenskt beteende..Även om har tanten är skyldig så har hon visat att hon älskar SD och hyllar svenskhet. Alltså, det ha alltid r funnits pursvrnskar som förgiftat andra pursvrnskar eller mördat dem på andra sätt.
Det gör det visst det. Du är bara sjukt rasistisk av dig som inte kan se det.
Citera
2025-12-08, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAKA-KORT
En gammal kärring som krossat koffeintabletter och hällt pulvret i kaffet? Vad var vitsen med det?
Finns massor av anledningar men sett till att det är ändå relativt "ofarligt" med kaffein så handlar det kanske om att hon ville få bort de från jobbet en stund. Om de drar hem sjuk så får hon hoppa in och jobba extra pass 8om det nu är det hon vill) eller vissa att 60-åriga krutgumman minsann inte drar hem vid minsta lilla så som de andra.
Eller så ville hon bara vara elak mot just dessa av någon anledning?
Citera
2025-12-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Undersköterska på barnintensiven, sägs det i reportaget:

https://www.sverigesradio.se/artikel/fick-p-boter-trots-att-hon-betalat-for-parkering-forjavligt

Har ej laddat ner domarna, men omständigheterna för domarna borde ändå vara avgörande för en anställning.

Det görs väldigt sällan, om ens någonsin, kontroll ur belastningsregistret på någon som är anställd. Det sker bara när man söker nya jobb. Iaf inom region Stockholm.
Citera
2025-12-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Har missförstått ordet pursvensk. Trodde det var när man var etniskt svensk i generationer. Men det räcker alltså med att rösta SD?
Måste finnas många invandrare som röstar SD eftersom de ser att det räcker nu. De som sköter sig vill inte att deras liv påverkas negativt av nya invandrare. Inom EU-invandrare röstar absolut delvis på SD.

Missade kring tanten. Är hon svensk?
Citera
2025-12-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Varför skriver de "försökte" förgifta när hon uppenbarligen förgiftade dem.

Svensk media i ett nötskal!
Vill bagitillisera det inträffade eftersom det är en utländska ifrån Mellanöstern!
Var kommer utgifterna om hennes ursprung?
Svårt att tänka mig att att det är media som skrivit det!
Citera
2025-12-08, 19:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Visst, men om hon har gjort det här med berått mod, då handlar det om mycket grova brott. Jag har väldigt svårt att se att det borde stanna vid grov misshandel.

Det här är ju precis i inleningen. Mycket kan hända när provsvaren kommer och man har utrett mer. Självklart ser det ut som att det är ett allvarligt brott begånget, inget misstag när det upprepas under en längre tid.

Det kan ju t ex även ligga till så att brottet är gjort på sådant utstuderat sätt, att det är meningen att det ska se ut som ett "misstag", även om det är oavsiktligt.

Jag kan ju få sådana tankar, med tanke på att personalen "gått på" förgiftningsförsöken (ja, eller inte försök förstås), det trots att det redan har hänt allvarliga tillbud, om det nu är så att de drabbade har fått peroralt på något sätt. Man tänker ju att personalen efter de första tillbuden borde vara livrädda för att råka få i sig något giftigt, men ändå händer det på nytt.

I nuläget har jag själv väldigt svårt att tro på ett misstag, men det ska bevisas i rätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in