Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-08, 17:51
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Nej de har en märklig lagstiftning i Spanien där man ställer sig på ockupantens sida. Det är dock inte spanjorer som utnyttjar denna galna lag, men däremot spanjorer som röstar fram politikerna som möjliggör det. Då Spanien är beroende av turismen och även de pengar säsongsboende genererar så verkar de ha lika stprt självskadebeteende som vi med invandringen och islamiseringen.

Det är något mer komplicerat. Spanien har bostadsbrist då bostäder köps upp av rika utlänningar, bl a svenskar. Priserna ökar med mer än 20% per år på sina ställen och detta har inte vanliga spanjorer råd med. Utlänningar som flyttar ner och bor fast där nere tenderar fortfarande att få hjälp av polisen, de som har semesterboende och sedan låter bostaden stå får ingen hjälp då detta sticker för mycket i ögonen på spanjorerna.

Har själv haft semesterboende i Spanien men sålt av detta skäl. Tänkte att jag skulle flytta ner permanent om något år men Spanien är en krutdurk som kommer att explodera så jag väljer Asien (tryggare/billigare).
Citera
2025-12-08, 18:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Jag återgav vad orförande för professionella guider hade sagt i artikeln.

Att du är lika korkad som en journalist är ett intressant försvar.
Citera
2025-12-08, 23:07
Medlem
Sagodjurs avatar
teneriffa är ännu värre där drunknar folk i enorma vågor
Citera
2025-12-09, 00:20
Medlem
Citat:
Först fick vi höra att turister inte var välkomna. Turisthatet fanns både på Kanarieöarna och spanska fastlandet.
Nu kommer larmrapporter från Gran Canaria om att det är massor av ficktjuvar och inbrott i turistbussar.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/varlden/larmet-pa-turistfavoriten--ar-varre-an-nagonsin/
Källa till norsk artikel: https://flysmart24.no/2025/12/04/slar-tyveri-alarm-verre-enn-noen-gang/#google_vignette

Man har en nivå av stölder som aldrig rapporterats tidigare. Maria Lezcano är ordförande för Gran Canarias professionella guider säger att hon blev utsatt för rånförsök av 4 ficktjuvar på 30 minuter.

Vad beror detta på? Kan det ha varit den senaste tidens trend att ge sig på och ibland till och med slå ner ficktjuvar i olika Europeiska städer som gjort att ficktjuvarna till sist har dragit till Gran Canaria?
Är spanska polisen för slapp?
Har ni själva råkat ut för dessa figurer?

Ja, de små öarna har ju på senaste åren tagit emot fler afrikanska "flyktingar" än vi gjorde de värsta åren under 2010-talet. Sen tror jag det kan stämma att rumäner rört sig dit i takt med att UK lämnade EU och övriga nordligare länder gått från kontanter till ett digitalt samhälle, i Spanien och dess öar är det fortfarande otroligt vanligt med kontanter.
Citera
2025-12-09, 00:27
Medlem
Blev drabbad av en ficktjuv på fastlandet på 80-talet men polisen vägrade skriva att det var så det gått till. De skrev att jag tappat plånboken. Allt för statistiken. Det var en lång rad med turister med liknande ärende eller inbrott i bil. Men ja det är många båtflyktingar på öarna vid Afrika.
Citera
2025-12-09, 02:32
Avstängd
Lycka till med deras försörjning om turisterna slutar komma och bara gummibåtsfolket kvarstår.
Citera
2025-12-09, 08:22
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
När jag läste om rånen och ficktjuveriet på GC blev jag påmind av vad som hände mig för exakt 2 år sedan just i Playa del Ingles. När jag väntade på taxin för transport till flygplatsen blev jag bestulen på ett handbagage innehållande pass, pengar, bilnycklar, betalkort och mobiltelefon. Det var just ett en "turist" som tog kontakt med mig och började samtala och distrahera mig medans en annan lyckades stjäla den lilla väskan. Ingen rolig påminnelse.

Tyvärr jävligt vanligt att ziggisar lurpassar just vid flygplatser och järnvägsstationer. Sedan rusar de fram och tar vad som ser ut att vara handbagage.
Själv ser jag till att ha mobil och pass på mig. Skulle de få med sig den lilla svarta väskan som de tror är värdefull, så lär det visa sig att den bara innehåller, bok hörlurar, laddare och mineralvatten.

Citat:
Ursprungligen postat av machineman
De har ett eskalerande problem med noggers och ziggar. Spanien har en retarderad vänsterregering så därför blir det på detta vis. På olika ställen så står det VOX = Spaniens högerextrema parti, spanjorerna blir alltmer förbannade. Har själv utsatts ett antal ggr på Gran Canaria av dessa grupper, men jag tror inte på Vox jag tror att ju mer arbetslöshet det blir tack vare AI ju mer kommer spanjorerna att rösta vänster, inte minst alla invandrare från Spaniens forna kolonier - som vänstern importerar - kommer att rösta vänster.

Vänta bara till taxi-, lastbils- och buss-chaufförer blir ersatta av FSD (Full Self-Driving)-bilar då lär det bli turisthat, våld och hot.

På sikt också dramatiskt höjda skatter vilket kommer att leda till att rika människor flyr Spanien, sen blir det ännu mer höjda skatter och ökat förtryck för att hålla allt på plats.

Känns som att Spanien inte förstår sitt eget bästa. Vänstern flirtar ju med samhällsbyramidens botten och denna finns det gott om i Spanien. Problemet är att det skall en höger-Margaret Thatcher till som genomför ett stålbad för att vända skutan.
Jag tror att turister kommer att fortsätta åka dit, men den spanska kulturen håller på att utraderas och det blir ett dött resmål som enbart säljer sol och strand. Alla inköp från mat till souvenirer kommer att göras från ett multinationellt riskkapitalbolag. Inget spanskt unikt hantverk kommer att synas på mils avstånd.
Jag tror att vi redan är halvvägs dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Att du är lika korkad som en journalist är ett intressant försvar.

Sorry, jag har skapat tråden, skapat en diskussion och bidrar med något till Flashback. Vad har du gjort? En enkel slagning på ditt användarnamn visar en tragisk incel som blivit avstängd för ohörsamhet. Så vem är det som är korkad och inte fattar?
Har du inget att komma med, så dra från den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ramblashoran
Ja, de små öarna har ju på senaste åren tagit emot fler afrikanska "flyktingar" än vi gjorde de värsta åren under 2010-talet. Sen tror jag det kan stämma att rumäner rört sig dit i takt med att UK lämnade EU och övriga nordligare länder gått från kontanter till ett digitalt samhälle, i Spanien och dess öar är det fortfarande otroligt vanligt med kontanter.

Jag tror att du har riktigt rätt i din analys. Någonstans läste jag att man inte kommer inte i Storbritannien om man är dömd, vilket det där patrasket lär ha blivit X-antal gånger.
Då blir ju London inget alternativ för patrasket mer.
Och ja, kontanter kan faktiskt spela en viss roll. I somras var jag i Kroatien (Split & Dubrovnik). Split är rent, städat utan slödder på gatorna. Tog en tur till Mostar i Bosnien-Hercegovina och vi blev genast varnade för ficktjuvar och att inte lämna några värdesaker i bussen i händelse av inbrott. På stan i Mostar kryllade det av skumma typer och ziggisar.

Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Lycka till med deras försörjning om turisterna slutar komma och bara gummibåtsfolket kvarstår.

Det räcker med att backa tillbaka bandet till 2020 för att se hur spanjorerna bölade över utebliven turism och hur deras kära Kanarieöar höll på att gå under. "Go home tourists"-kommunisterna kommer snart inse att lakritstomtarna med bismak av gubbibåt inte genererar några intänkter.
Citera
2025-12-09, 09:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
jag har skapat tråden,

Och jag har pekat ut fundamentala fel med såväl trådstart som trådrubrik utan att du gjort minsta insats för att rätta till det. Så grattis till din "prestation", antar jag.

Citat:
skapat en diskussion

Mmmm...fantastisk diskussion i denna tråd.

Citat:
och bidrar med något till Flashback.

Du tycker Flashback behöver fler korkade trådar med korkade rubriker och korkade trådstarter? Intressant.

Citat:
Vad har du gjort?

Försökt få dig att rätta till fundamentala fel med tråden och annars rekommenderat papperskorgen för en uppenbar skittråd.

Citat:
En tragisk incel

Hur kom du fram till att jag är incel? Nyfiken.

Citat:
som blivit avstängd för ohörsamhet.

Vad sa polisen när du berättade om det?
Citera
2025-12-09, 09:43
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och jag har pekat ut fundamentala fel med såväl trådstart som trådrubrik utan att du gjort minsta insats för att rätta till det. Så grattis till din "prestation", antar jag.

Mmmm...fantastisk diskussion i denna tråd.

Du tycker Flashback behöver fler korkade trådar med korkade rubriker och korkade trådstarter? Intressant.

Försökt få dig att rätta till fundamentala fel med tråden och annars rekommenderat papperskorgen för en uppenbar skittråd.

Hur kom du fram till att jag är incel? Nyfiken.

Vad sa polisen när du berättade om det?

Tydligen är det en fantastisk tråd med tanke på att du har fastnat för den. Och nej, du är tyvärr inte kapabel att rätta till något.
Hur kom jag fram till att du är incel? Ditt användarnamn kombinerat med sättet du uttrycker dig på.
Det är ganska uppenbart att du inte är intresserad av resor utan bara är här för att klanka ner på och trakassera. Ta din bussbiljett och utforska grannkommunen innan du ger dig på resor utomlands.

Du får ha en fin dag och jag tänker inte bemöda mig att besvara fler inlägg av dig.
Citera
2025-12-09, 10:05
Avstängd
Vem fan vill till dom där afrikanska ökenöarna med kackerlackor, anyway?
Citera
2025-12-09, 10:13
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Motsätter man sig ficktjuveriet kan de bli tal om rån. ungefär som snatteri (ringa stöld) kan bli till rån om de slår eller hotar personal som försöker stoppa tilltaget.
Exakt, och det är det som man emellanåt kan se på cctv när dom åker fast.
Citera
2025-12-09, 10:16
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Tydligen är det en fantastisk tråd med tanke på att du har fastnat för den. Och nej, du är tyvärr inte kapabel att rätta till något.
Hur kom jag fram till att du är incel? Ditt användarnamn kombinerat med sättet du uttrycker dig på.
Det är ganska uppenbart att du inte är intresserad av resor utan bara är här för att klanka ner på och trakassera. Ta din bussbiljett och utforska grannkommunen innan du ger dig på resor utomlands.

Du får ha en fin dag och jag tänker inte bemöda mig att besvara fler inlägg av dig.

Du har helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in