2025-12-07, 00:37
Medlem
Hans mor verkar vara en rätt solid kvinna. Klart som fan hon fick en del problem i livet med den dampungen. Han kan ses som hela problemet i den familjen. Hans fosterfamilj vågade inte heller ha honom i närheten av de egna barnen. Säger inte det något.
Citera
2025-12-07, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektalutdelning
Hans mor verkar vara en rätt solid kvinna. Klart som fan hon fick en del problem i livet med den dampungen. Han kan ses som hela problemet i den familjen. Hans fosterfamilj vågade inte heller ha honom i närheten av de egna barnen. Säger inte det något.
Ja han har ju lyckats göra sig ovän med resten av familjen i vuxen ålder nu också. Och det har inget med vad han anklagar mamman för
Kanske bäst att alla går skilda vägar
Citera
2025-12-07, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riktigamannen95
Ingen utom mamman påstår att Jocke försökt strypa sina småsyskon. Jag tycker tyvärr, efter att jag sitter och lyssnar på Varje sida räknas, som att mamman verkar vilja att Jocke ska ha problem så allvarliga att han måste placeras. Framför allt eftersom att hon efter placeringen inte verkar ta några initiativ till att förstå Jocke eller göra så att han kan komma hem, utan bara går och väntar på att han ska ”bete sig bättre”. Hur fint han än beter sig i fosterhemmet så är det hela tiden hon som sitter på makten att bestämma om han får komma hem eller inte.

Du antar att det är bara mamman som sett eftersom det är mamman som vårdnadshavare som har samtalen med socialtjänsten.

Däremot drabbas ju flera andra av raseriutbrotten, på Avd40, familjehemmet, fritids osv.

"Sitter på makten"
- jaså? Men när hon ville avsluta placeringen kom ett hot om LVU....
Citera
2025-12-07, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riktigamannen95
Fattar faktiskt inte hur så många här kan försvara morsan. Är ni medvetna om att man inte måste välja sida utan att man kan tycka att både Jocke och morsan är efterblivna båda två?

Jag tycker för övrigt att man ser på hans ansikte och framför allt på bilderna från när han är barn att han är drabbad av FAS, vilket skulle förklara en hel del. Och säga en hel del om morsan.

Tror ingen här försvarar morsan i det avseendet att man tror att hon gjort precis allt rätt.
Det är INTE alls vad detta handlar om ens.
Citera
2025-12-07, 00:56
Medlem
SevenStarss avatar
Inte vidare intressant men jag hade glömt detta.

Joakim Lundell planerade att livesända sitt självmord
Berättar om mörka tankarna i ”Sommar i P1”
Publicerad 2019-07-12

Tänkte livesända sitt självmord
Desto värre saker Joakim visade upp på bloggen, desto fler läsare fick den.
Och om bloggen skulle börja dala i popularitet och ”Jockiboi”-bubblan spricka fanns bara en utväg, menar han.
– Jag hade inget slut på det här, jag hade inte planerat något slut för Jockiboi, hur den här sagan skulle fortsätta, utan min tanke var att när det inte fungerade längre så skulle jag ta mitt liv.

Han berättar att han till och med hade planerat hur det hela skulle gå till.
– Då tänkte jag att jag skulle sätta på en livesändning och när det kom upp i ett visst antal tittare så skulle jag ta mitt liv."

Hela livet har verkligen handlat om att synas...
och allt dåligt är mammans fel.
Snaran i musikvideon till Joakim Lundell ft. Arrhult - My Addiction tyder på att fina Jocke blev hjärntvättad av mamman!!!
Citera
2025-12-07, 01:27
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ja var är dottern i intervjuerna egentligen?
Hon har inte synts och inte de andra fosterhemsbarnen heller.
Dom var också barn och bör verkligen få komma till tals.
Till tals om hur dom upplevde sin barndom och om Jocke.
Jag hoppas verkligen inte att avsnitt tre kommer vara hennes historia.
Jag vill inte ens tänka vad kan handla om.
Citera
2025-12-07, 01:36
Medlem
[quote=riktigamannen95|93676119]
Folk i den här tråden kan antingen inte läsa eller så är ni helt resistenta mot fakta.

Faktafelet är att dokumentären påstår att mamman aldrig uttalat sig tidigare. Ändå förekommer flera artiklar där hon berättat sin historia.

Att jag jobbar inom psykiatrin skrev jag för att jag inte tycker man ska ta ställning för morsan bara för att man är emot Jocke. Jag är också emot Jocke, men morsan verkar inte vara
Det handlar om att jocke hänvisar till journalerna när han beskriver sin mamma som mer eller mindre ett monster.men inget av det han finns i journalerna.Inte om hans mamma är si eller så.diskutera det .om du vill diskutera om hans mamma skapa en tråd för det.vad är det som gör att du inte fattar det .svara gärna på det.
Citera
2025-12-07, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Hur kan någon ens komma på tanken att anklaga en mor med elipsi och kronisk smärta efter en bilolycka vars son slår henne, och hotar att döda hennes andra barn för att vara efterbliven när hon för sina andra barns säkerhet vill att Joakim ska få hjälp av kunnigt folk inom socialtjänst och psykiatrin?

Mamman, styvdfadern, mormor och morfar + fosterfamiljens mamma, pappa och dotter vittnar alla om att Joakim var våldsam och hotfull. Det är är totalt 7 personers vittnesmål det. För att inte tala om Joakim brände ner ett radhus, det var nog fler än mamman som kunde styrka det?

Baserat på den kommentaren från dig verkar du vara betydligt mer efterbliven än mamman och Joakim sammantaget.

Jag tycker varken att morsan eller Joakim är efterblivna, de är offer för omständigheterna och diagnoser som ställs i dag knappast var kända på den tiden.

Sedan har Jocke gått över en gräns när han ljugit för att få uppmärksamhet, pengar och karriär vilket är det dokumentären syftar att avslöja!

Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Hur kan någon ens komma på tanken att anklaga en mor med elipsi och kronisk smärta efter en bilolycka vars son slår henne, och hotar att döda hennes andra barn för att vara efterbliven när hon för sina andra barns säkerhet vill att Joakim ska få hjälp av kunnigt folk inom socialtjänst och psykiatrin?

Mamman, styvdfadern, mormor och morfar + fosterfamiljens mamma, pappa och dotter vittnar alla om att Joakim var våldsam och hotfull. Det är är totalt 7 personers vittnesmål det. För att inte tala om Joakim brände ner ett radhus, det var nog fler än mamman som kunde styrka det?

Baserat på den kommentaren från dig verkar du vara betydligt mer efterbliven än mamman och Joakim sammantaget.

Jag tycker varken att morsan eller Joakim är efterblivna, de är offer för omständigheterna och diagnoser som ställs i dag knappast var kända på den tiden.

Sedan har Jocke gått över en gräns när han ljugit för att få uppmärksamhet, pengar och karriär vilket är det dokumentären syftar att avslöja!

Joakim har helt enkelt hackat systemet.

Han har förstått att i det nya samhället är offerstatus den högsta valutan, högre än kön, klass eller etnicitet.

Och det är därför reaktionen blir så våldsam när någon (som SVT) försöker ta ifrån honom den skölden.

För då hotas inte bara Joakim.

Då hotas hela det moraliska ramverk som stora delar av kulturen, medierna och akademin har byggt sitt värderingssystem på sedan 2010-talet.

Det hela bygger på samma dårskap som när Margit Norell + Seppo Penttinen fick Tomas Quick att erkänna åtta mord han inte begått.

När de apatiska flyktngbarnen var ett bevis för att man blir medvetslös om man inte får uppehållstillstånd.

När Greta Tunberg blev sanningsvittne för klimatet.

Problemet är att väldigt många kvinnor tyvärr blir medvetslösa och förlorar helhetsperspektivet när barn används som instrument för att uppleva världen.

Instinktivt släpper de allt de har för händerna och tror på barnet. En förhöjd temperatur på en halv grad betyder att barnet ska dö och att färd till akuten är den enda lösningen.

Orsaken är att evolutionen gjort hondjur mycket alerta på avkommans överlevnad och att denna instinktiva mekanism inte fungerar i vårt moderna medieklimat.

Livet är nu mer komplext än att på en halvmeter sköta ett spädbarn som inte får dö, men instinkterna är miljontals år gamla och har tagit mänskligheten dit den är idag.

Men evolutionen känner inte till Facebook, Aftonbladet eller TV4. Hjärnorna kör program som har finslipats i miljontals år och det kommer ta tid innan Gretorna och Joakimarna får smaka på lite styvmoderlig skepsis i stället för glass.
Senast redigerad av tofo 2025-12-07 kl. 02:17.
Citera
2025-12-07, 02:11
Medlem
Detta sa Jocke INNAN han skrev boken. Han erkänner han inte mindes speciellt mycket av tiden innan socialtjänsten blev inblandad.

Citat:
"här allting börjar... Mycket innan det här minns inte jag för jag är så pass liten... de små minnesbilder jag har... göra nånting bra av"

Klipp direkt till där han uttalar sig.
https://youtu.be/hG_sS6SUVS8?t=437
Citera
2025-12-07, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alecanan
Är lite fascinerad över hans bikbokbeklädda följarskara, visste inte att han hade en sådan personlighetskult kring själv. Ingen som säger att han har haft det lätt, men nu blir det uppmärksammat att delar av hans berättelse inte verkar stämma. Och då skriker man om att ”ett barns berättelser”, nej, det är person som blivit känd genom att chocka och blogga om sina runk som sedan verkar mytta om att han blivit utsatt för våld. Är man offentlig har en maktposition ska man tåla att granskas

Det äckliga är egentligen att detta känns som en medveten strategi för att spela på människors sympati och vilja att stå upp för folk som blivit utsatta för övergrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Nej, att skräda orden är inte hans signum.

Imorgon ska det tydligen spelas in ett långt avsnitt av Haveristerna som kommer dissekera Jockes bok.
Han och Sanna har läst boken. Haveristerna brukar gå grundligt tillväga.

Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Men du har ju inte en blekaste aning om vad det är för skador hon har, eller hur? Hur fan kan du sitta o smutskasta en kvinna du inte känner, för saker du inte vet om?!
Hon och andra i dokumentären säger ju att det var efter bilolyckan hon fick smärtstillande mediciner.

Håll dig till fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Idioter på Internet verkar tro att Bo-Göran har spelat ut alla sina kort ang. Jockes barndom. Det kommer mer och grövre grejer, vi har bara sett den introducerande första tredjedelen än.

Jag sparar så många kommentarer jag orkar, roligt att ha kvar till sen.

Hur vet du hur det kommer se ut har du redan sett avsnittet?
Citera
2025-12-07, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentieisback
Undra om "14-åringen" kommer dyka upp?
Jocke och Jonna hade inte gillat det

För rätt pengar ska du se att man kan utnyttja en ung tjej, usch🤮
Var en person inne på Discord som berättade om en plan där en ung tjej som man vill utnyttja för lite pengar för att skada Jocke, ofräscht!
Citera
2025-12-07, 03:48
Medlem
Folk blir alltid chockade när någon känd person visar sig ha kryddat sin bakgrund. Det blir direkt snack om narcissism, psykopati och ”ingen normal människa skulle göra så här”. Men sanningen är att det här händer hela tiden.
När en story börjar rulla, media upprepar den utan att kolla någonting och företagen bokar en bara för att alla andra gör det, då växer det snabbt bortom personen själv.
Det är inte unikt, inte konstigt och inte något som kräver att man är störd. Det finns gott om svenska exempel där helt vanliga människor har hamnat i samma situation, här är några kända svenskar:

1. Jonas Kjellberg – ”mannen som (inte) grundade Skype”

Känd för: Entreprenör och föreläsare kopplad till Skype-historien.
Vad han påstod: Framställdes som ”Skype-grundare” eller ”en av hjärnorna bakom Skype”, trots att hans roll var senare och betydligt mindre central än marknadsföringen antydde.
Föreläste om innovation, entreprenörskap, affärsmodeller och ”hur Skype byggdes”.
Presentationerna lyfte hans ”unika insikter som Skype-grundare” som kärna i säljargumentet.

Medier som gav honom utrymme:
Svenska/nordiska tech-event,
Techarenan,
Internationella konferenser som återgavs i svensk press,
Stora företag via talarbyråer: Telia, Nordic Business Forum, SEB.
Vem granskade: Magasinet Filter (”Risktagaren”, 2020).
—-

2. Thomas Erikson – ”beteendevetaren” bakom Omgiven av idioter

Känd för: Författare och föreläsare med färgmodellen ”röd/gul/grön/blå” med flera böcker om modellen som toppade försäljningen.
Vad han påstod: Att modellen är vetenskapligt grundad och att han själv är ”beteendevetare”/”expert”, trots avsaknad av akademisk bakgrund inom psykologi.
Föreläste om personlighetsanalys, kommunikation, konflikthantering och organisationsutveckling.
Presentationerna framhävde honom som ”ledande expert” på beteenden och personlighetstyper.

Aftonbladet (återkommande helgmaterial),
TV4 Nyhetsmorgon,
SVT Fråga doktorn,

Offentliga myndigheter och organisationer via talarbyråer: Polismyndigheten, Regeringskansliet, Schizofreniförbundet.
Vem granskade: Vetenskap & Folkbildning (Dan Katz) och Christian Dahlström (Sinnessjukt-podden).
—-

3. Manuel Knight – ”elitsoldaten” som inte var det

Känd för: Storföreläsare, ”mental toughness”-expert.
Vad han påstod: Att han varit US Special Forces-soldat, krigsfånge, psykolog, världsmästare m.m.
Föreläste om ”skapa högpresterande team” och ”ledarskap under extrem press”.
Presentationerna framhållde hans ”resa från ett ghetto i Atlanta till internationell framgång” som en del av säljargumentet mot företag och organisationer.

Sommar i P1,
SVT (Stina Dabrowski),
SR (P1-intervjuer),

Stora företag via talarbyråer: Clas Ohlson, Metso, Polismyndigheten.
Vem granskade: Magasinet Filter (”En perfekt story”, 2017).
---

4. Liza Marklund & Mia Eriksson – Gömda som ”sann berättelse”

Känd för: Storsäljaren Gömda, marknadsförd som en verklighetsbaserad berättelse om flykt och våld.
Vad de påstod: Att boken återgav en i huvudsak sann historia; senare granskning visade stora avvikelser mot offentliga handlingar och tidslinjer.
Föreläste och deltog i samtal om kvinnovåld, hot och asyl utifrån berättelsen som presenterades som autentisk.
Presentationerna betonade att historien var ”sann”, ”verklighetsbaserad” och ”ett viktigt vittnesmål”.

Medier som gav dem utrymme:
SVT (intervjuer och kulturprogram),
Bokmässan (officiella scener),
Stora tidningar med okritiska recensioner och intervjuer,
Stora kommersiella aktörer via förlagsmarknadsföring: Piratförlaget, Bonnier Bokklubbar, Adlibris kampanjer.
Vem granskade: Monica Antonsson (boken Mia – Sanningen om Gömda, 2008).
---

5. Paolo Roberto – ”gatans kung”-berättelsen som inte stämde

Detta är ett exempel på en kraftigt överdriven bakgrund – inte fabricerad militär/akademisk karriär, men en medialt etablerad livshistoria som saknade stöd.
Känd för: Programledare, kändisprofil och författare.
Vad han påstod: Att han varit en extremt våldsam ”gatans kung” i Stockholm under tonåren; senare avslöjanden visade att berättelsen var kraftigt kryddad och saknade stöd i polisens arkiv.
Föreläste om disciplin, kamp, ”att vända livet”, maskulinitet och personlig utveckling.
Presentationerna tryckte hårt på hans ”kriminella förflutna” som en formande livshändelse.

TV4 (Nyhetsmorgon, dokumentärer, intervjuer),
SVT (olika program),
Stora tidningar (Aftonbladet, Expressen),
Stora företag via föreläsningar: Swedbank, PostNord, E.ON.
Vem granskade: Svenska Dagbladet (granskningar av polisregister och samtal med veteranutredare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in