Citat:
Ursprungligen postat av
BengtGunther
I våra städer styr blinkande trafikljus varje steg vi tar. De säger åt oss när vi ska stanna, när vi ska gå, när vi ska vänta och påminner oss om att någon annan alltid har kontroll. Som en mild parallell till George Orwells 1984 visar de hur små, vardagliga regler kan få oss att känna oss övervakade och begränsade. För många väcker denna ständiga styrning känslor av stress, maktlöshet och instängdhet, något som i förlängningen kan påverka vårt psykiska välmående. Genom att våga ifrågasätta och släppa kontrollen kan vi återerövra en känsla av frihet, ansvar och självständighet, även i de små vardagsvalen.
Alltså, någon ordning måste det finnas. Att det finns ljussignaler som gäller lika för alla kan jag omöjligt se som något problem, tvärtom som en bra lösning.
Möjligen kan jag förstå att det kan ge en mindre behaglig känsla hos känsliga personer när det finns sensorer som känner av när du kommer och reglerar ljuset efter det.
Som vanligt finns det alltid en låt till varje trådstart på Flashback. Här "Rött ljus" med punkgruppen Problem 1978
Jag har bestämda tider som du skall stanna på
och när du får signal ska du ta och gå
alla måste vi rätta oss efter våra lagar och beslut
tänk dig själv om alla sprang hur som helst hur skulle samhället då se ut?
Rött ljus!
https://www.youtube.com/watch?v=69-BYKP2NpY