2025-12-04, 13:19
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGunther
I våra städer styr blinkande trafikljus varje steg vi tar. De säger åt oss när vi ska stanna, när vi ska gå, när vi ska vänta och påminner oss om att någon annan alltid har kontroll. Som en mild parallell till George Orwells 1984 visar de hur små, vardagliga regler kan få oss att känna oss övervakade och begränsade. För många väcker denna ständiga styrning känslor av stress, maktlöshet och instängdhet, något som i förlängningen kan påverka vårt psykiska välmående. Genom att våga ifrågasätta och släppa kontrollen kan vi återerövra en känsla av frihet, ansvar och självständighet, även i de små vardagsvalen.

Att ta bort trafikljusen handlar inte bara om gator och korsningar det handlar om att ge människor utrymme att andas, röra sig och fatta egna beslut. När vi minskar känslan av ständig kontroll kan vi också skapa ett samhälle där fler känner att de har inflytande över sina liv, vilket i sin tur kan lindra stress och ge större psykiskt välbefinnande. Vilket minskar självmorden. Frihet börjar i de små handlingarna på gatan, i livet, i samhället.

Du överskattat det flesta människors förmåga att kunna ta vettiga beslut. Men jag håller med dig. Bättre om de som inte kan det utrotas från genpolen
Citera
2025-12-04, 13:22
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Låter vettigt. Alla får själv bestämma när dom ska gå över gatan för att bli påkörda, eller när dom vill fastna under lastbilen som kommer från vänster.
Ja? Det personliga ansvaret? Jag anser även att man ska ta bort hastighetsbegränsningar.
Citera
2025-12-04, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ja? Det personliga ansvaret? Jag anser även att man ska ta bort hastighetsbegränsningar.
Du tycker det ska vara fri fart på landsvägar du. Hur ska de som vill in på landsvägen dels hinna in på landsvägen, dels hinna accelerera upp innan idioter likt dig blir vansinniga?
Citera
2025-12-04, 13:38
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Du tycker det ska vara fri fart på landsvägar du. Hur ska de som vill in på landsvägen dels hinna in på landsvägen, dels hinna accelerera upp innan idioter likt dig blir vansinniga?
Inte bara på landsvägen. Även i stan. Folk får se upp. På motorvägarna finns det flera filer och i stan är det inte fysiskt möjligt att hålla orimligt höga hastigheter, så det löser sig självt den vägen.
Citera
2025-12-04, 14:45
Medlem
sommarlovs avatar
TS har inte körkort, utan ljusen gäller övriga regler.
Citera
2025-12-04, 19:03
Moderator
Siegfrids avatar
Politik: inrikes --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2025-12-05, 12:15
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGunther
I våra städer styr blinkande trafikljus varje steg vi tar. De säger åt oss när vi ska stanna, när vi ska gå, när vi ska vänta och påminner oss om att någon annan alltid har kontroll. Som en mild parallell till George Orwells 1984 visar de hur små, vardagliga regler kan få oss att känna oss övervakade och begränsade. För många väcker denna ständiga styrning känslor av stress, maktlöshet och instängdhet, något som i förlängningen kan påverka vårt psykiska välmående. Genom att våga ifrågasätta och släppa kontrollen kan vi återerövra en känsla av frihet, ansvar och självständighet, även i de små vardagsvalen.
Alltså, någon ordning måste det finnas. Att det finns ljussignaler som gäller lika för alla kan jag omöjligt se som något problem, tvärtom som en bra lösning.

Möjligen kan jag förstå att det kan ge en mindre behaglig känsla hos känsliga personer när det finns sensorer som känner av när du kommer och reglerar ljuset efter det.

Som vanligt finns det alltid en låt till varje trådstart på Flashback. Här "Rött ljus" med punkgruppen Problem 1978

Jag har bestämda tider som du skall stanna på
och när du får signal ska du ta och gå
alla måste vi rätta oss efter våra lagar och beslut
tänk dig själv om alla sprang hur som helst hur skulle samhället då se ut?
Rött ljus!

https://www.youtube.com/watch?v=69-BYKP2NpY
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här