2025-12-05, 07:20
Medlem
Vad finns utanför universum? Förstår att vi inte vet, vi vwt knappt bortom vår galax… men vad är teorierna .. vad finns ju längre bort?
Citera
2025-12-05, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Vad finns utanför universum? Förstår att vi inte vet, vi vwt knappt bortom vår galax… men vad är teorierna .. vad finns ju längre bort?

Inget.
Det är lite det som är poängen. Allt som finns, finns i universum. Det finns inget utanför.
Citera
2025-12-05, 07:34
Medlem
Jag har svårt att greppa att det aldrig tar slut.. det är för mycket för min hjärna...
Citera
2025-12-05, 07:34
Avstängd
Citat:
Universumet är i ständig expansion för att sedan dra ihop sig igen och explodera för ännu en expansion. Så, vart skickar jag fakturan?
Citera
2025-12-05, 07:42
Avstängd
Citat:
Fler galaxer och sen ännu fler galaxer. Så vitt vi vet är universum oändligt stort även om vi bara kan se en begränsad del av det.
Citera
2025-12-05, 07:47
Medlem
Eftersom tiden i sig själv är ett resultat*) av den gravitation som uppstod genom Big Bang så är det en ganska hopplös uppgift att försöka se vad som finns bortom vårt universum, för allt som händer här är tidsbundet. Men om tiden som koncept inte finns utanför vårt universum så har vi svårt att ens hitta en modell som vi kan förstå.
Tänk dig att du står på yttersta kanten av vårt universum och tittar bortom universum. Om tid inte finns kan inte någon information nå dig, för oavsett hur snabbt den rör sig så kommer det ta tid för informationen att komma fram, och tid för dig att processa denna information.
Vad som än finns bortom vårt universum kan alltså antagligen inte upplevas av dig.
--
*) Enligt gängse teorier kan tid inte finnas utan gravitation
Citera
2025-12-05, 07:53
Medlem
Universum är så pass stort att vi inte kan greppa det, utan därför frågar vi oss vad som finns bortom det. Om man tar ett litet utsnitt av natthimlen, bara någon kvadratcentimeter, och tittar djupt in i detta, så kommer man att upptäcka ett oräkneligt antal galaxer. Det kanske bidrar något till att förstå att vad som är bortom universum bara är ett sätt för oss att psykologisera vår otillräcklighet. I stället för att svara på en fråga skapar vi en ny. Det finns dock en fråga som är riktigt jobbig och därför behandlas ganska ytligt. Så vitt vi vet är vi ensamma i universum. Eller hur?
Citera
2025-12-05, 07:54
Medlem
zombie-nations avatar
Universum vidgar sig inte från en mitt utan ur alla punkter. Därför är alla punkter både mitten och slutet. Du är redan vid slutet.
Citera
2025-12-05, 08:31
Medlem
StudiumValors avatar
Min hjärna tar oxå slut där får jag väl motvilligt erkänna.
Men jag tänker att det är väl i analogi med vad dåtidens fåtaliga platthjärnor trodde; att Jorden är en platt skiva med Nordpolen i centrum, och med en ismur vid kanten.
Och att, nä, det finns ingen kant vare sig på Jorden eller i rymden.
Att färdas i rymden är som att färdas på Jorden - det finns inget slut på färden som dock är entredimensionell färd i rymden.
Så tänker jag, utan att egentligen begripa vad jag tänker.
Citera
2025-12-05, 08:33
Bannlyst
Citat:

Förmodligen finns det ingenting, men människan kan ha kommit ur en energikälla (big bang theory) finns dock inte mer bevis än så just nu då ingen av oss på planeten åkt i rymden i all dess områden/galaxer.
Citera
2025-12-05, 08:51
Medlem
zapoffs avatar
Det måste ju finnas en vägg nån jävla stans?
Citera
2025-12-05, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapoff
Det måste ju finnas en vägg nån jävla stans?

För dig? Nej!
Vad jag vet så expandrar universum med eller över ljusets hastighet.
Således kommer du aldrig att kunna åka till kanten o ta reda på om där är en vägg eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in