2025-11-21, 23:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Nä, jag tror det var jätten Finn som byggde pyramiderna!
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4tten_Finn

Men seriöst; när slutade mastodontiska byggnadsverk att vara mystiska, och när slutade utomjordingar att bygga våra byggnader här på jorden? Det finns ju många äldre, stora katedraler, slott och byggnader där man inte vet i detalj hur de gick tillväga för att bygga dem, utan att man för den skull börjar hänvisa till utomjordingar.

Nästan så jag vågar mig på att påstå att det ligger lite rasism i det hela. När folk med brunt skinn och utan kläder på överkroppen bygger häftiga saker på Påskön eller i antika Egypten, DÅ måste det minsann varit utomjordingar som kommit ner och byggt de häftiga sakerna åt de stackars infödingarna!

Men när frusna européer på medeltiden bygger häftiga saker, fastän det är lilla istiden och man slutat snacka latin och det är pest, korståg och hundraårskrig, DÅ är det självklart att de gör det av ren viljestyrka för att de är så tuffa och coola!

Alla dessa udda teorier bygger på just att man menar att det händer bortom en sorts horisont; det kan vara ett monstro ute i skogen liksom, men inte vid köksbordet bredvid dig. För att ta bara ett exempel: månlandningarna. Det kan vara en bluff, för själv har man aldrig varit där, och varken fysiken eller matten förstår man sig på.

Och vad gäller gravarna kan man se en tydlig utveckling från tidiga mastabor, som med tiden blev större och större, och är omgivna av tempel och annat. En farao som Khasekhemwy byggde en jättekloss av lertegel, och Djoser började stapla flera mastabor på varandra. Man kan notera att dessa uppenbarligen inte är byggda av älgar, trots att det inte finns några beskrivningar för dem heller.
Citera
2025-11-21, 23:21
Medlem
Att det aldrig varit en början eller slut, att jorden alltid funnits och även människor .
Det här är åxå sanningen.

Citera
2025-11-25, 06:48
Medlem
goseigens avatar
Nu börjar man ändå vackla lite.

På den här länken från svt kan man se hur de har hittat ett tempel som är byggt under vattnet. Det tror jag inte att egypterna klarade av.

Kanske var det älgar ändå.

Notera också att ingen har beskrivit hur man kan ha gjort det.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/se-utgravningarna-av-kleopatras-tempel-sju-meter-under-ytan
Citera
2025-11-25, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Nu börjar man ändå vackla lite.

På den här länken från svt kan man se hur de har hittat ett tempel som är byggt under vattnet. Det tror jag inte att egypterna klarade av.

Kanske var det älgar ändå.

Notera också att ingen har beskrivit hur man kan ha gjort det.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/se-utgravningarna-av-kleopatras-tempel-sju-meter-under-ytan

Är det konspirationsteoretikernas lysande intellekt du ger ett smakprov på….?

Templet byggdes inte under vatten, det har däremot hamnat under vatten under de 2000 år som förflutit sedan det byggdes, och detta förklaras klart och tydligt den länk du själv postade…..
Citera
2025-11-25, 09:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Är det konspirationsteoretikernas lysande intellekt du ger ett smakprov på….?

Templet byggdes inte under vatten, det har däremot hamnat under vatten under de 2000 år som förflutit sedan det byggdes, och detta förklaras klart och tydligt den länk du själv postade…..

Men det står ingenstans explicit att templet hamnade under vatten, eller hur...

*lutar sig tillbaka*
Citera
2025-11-25, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men det står ingenstans explicit att templet hamnade under vatten, eller hur...

*lutar sig tillbaka*
De säger det i videon i länken. Ön rasade ner i vattnet pga en jordbävning.
Citera
2025-11-25, 09:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
De säger det i videon i länken. Ön rasade ner i vattnet pga en jordbävning.

Ah, du vet, de måste ju göra det - dölja den RIKTIGA historien. Och det såg man ju att det där de kallade mynt inte bara var 2000 år. Kanske är det egentligen en otroligt mycket äldre energikristall som har gått sönder, jojo, även älgarnas saker kan gå sönder lite, vilket man ser på pyramiderna, om inte annat.
Citera
2025-12-03, 12:25
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Jupps, efter att det blev lite för mycket cannabis en kväll, så vaknade jag till en nybyggd lego-pyramid i köket, så det måste absolut ha varit utomjordingar som varit framme och passat på när jag var utslagen!

De största och finaste pyramiderna ligger ju på Giza-platån, men det finns en hel rad andra, mindre pyramider som byggdes tidigare på andra ställen.

Jag har svarat dig i pyramidtråden. Det tog betydligt längre än 48h, då det var betydligt mer komplicerat än jag föreställt mig. Har studerat >100 timmar i ämnet, så kan du hitta ett hål i mitt argument (att det var omöjligt för Antika Egypten att bygga pyramider med kopparverktyg och sten) är jag imponerad.

Vem byggde egentligen pyramiderna?
https://www.flashback.org/p93646604#p93646604
Citera
2025-12-03, 20:43
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theUFOsummoner
Jag har svarat dig i pyramidtråden. Det tog betydligt längre än 48h, då det var betydligt mer komplicerat än jag föreställt mig. Har studerat >100 timmar i ämnet, så kan du hitta ett hål i mitt argument (att det var omöjligt för Antika Egypten att bygga pyramider med kopparverktyg och sten) är jag imponerad.

Vem byggde egentligen pyramiderna?
https://www.flashback.org/p93646604#p93646604

Har du prövat att räkna på samma sätt på andra monument som tillochmed Discovery-Greken tror är byggda av människor? Vad får du för siffror då? (Kalibrering av mätmetoden alltså, man kollar i förstaläget mätmetoden mot något känt som man har koll på, för att se om metoden kan tänkas fungera på okända grejer).

Spontant tycker jag att det är himla fashinerande hur människor i början av 1600-talet kunde bygga Regalskeppet Wasa på bara några år. Betyder det att Wasa byggdes av Utomjordingar? Men seriöst, kolla bara på alla mytologiska figurer och fantasidjur som är skulpterade på skeppet! Discovery-Greken får ståpäls och det måste ju absolut vara primitiva människor som missförstått antika astronauter!

Gripen är ju absolut en utomjordisk genmanipulerad människo-fågel-hybrid, och Herkules med lejonskinnet är ju utan tvekan en utomjording med exo-skelett, vilket genast förklarar hur himla stark han var...

Citera
2025-12-04, 02:23
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Har du prövat att räkna på samma sätt på andra monument som tillochmed Discovery-Greken tror är byggda av människor? Vad får du för siffror då? (Kalibrering av mätmetoden alltså, man kollar i förstaläget mätmetoden mot något känt som man har koll på, för att se om metoden kan tänkas fungera på okända grejer).

Spontant tycker jag att det är himla fashinerande hur människor i början av 1600-talet kunde bygga Regalskeppet Wasa på bara några år. Betyder det att Wasa byggdes av Utomjordingar? Men seriöst, kolla bara på alla mytologiska figurer och fantasidjur som är skulpterade på skeppet! Discovery-Greken får ståpäls och det måste ju absolut vara primitiva människor som missförstått antika astronauter!

Gripen är ju absolut en utomjordisk genmanipulerad människo-fågel-hybrid, och Herkules med lejonskinnet är ju utan tvekan en utomjording med exo-skelett, vilket genast förklarar hur himla stark han var...

Vart är ironin störst?

a) Att inte ens VASA hade klarat av att hantera ett 80 tons granitblock?
b) Att båten sjönk efter 500 meter?

Du behöver inte gömma din bristande logik med vilda argument från sagoböcker, bara presentera din analys och beräkning. Det räcker.
Citera
2025-12-04, 21:30
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theUFOsummoner
Vart är ironin störst?

a) Att inte ens VASA hade klarat av att hantera ett 80 tons granitblock?
b) Att båten sjönk efter 500 meter?

Du behöver inte gömma din bristande logik med vilda argument från sagoböcker, bara presentera din analys och beräkning. Det räcker.

Nja, Wasa skeppet var ju faktiskt mer praktiskt användbart än en pyramid; det hade ju kunnat användas i krig, medan pyramiderna är helt värdelösa praktiskt sätt.

Vad jag menar är att man får sätta upp realistiska modeller. Det går jättebra att uppfinna en modell som gör det omöjligt för människor på 1600-talet att bygga Wasa:

Säg att vi har 500 snubbar som börjar i Stockholm och går ut slumpmässigt för att leta efter Ekträd. De behöver käka 3 kilo potatis om dagen, så vi behöver ytterligare 500 snubbar som går efter dem och levererar potatis. Sen behöver leveranssnubbarna käka 6 kilo potatis om dagen, eftersom de behöver springa fram och tillbaka. Sen behöver man snubbar som kan fixa potatis åt leveranssnubbarna, så 6 kilo potatis varje dag till dem också. Sen behöver leveranssnubbarna också få potatis, så man behöver ett till led av leveranssnubbar, så 6 kilo potatis där också.

Sen när en av de första snubbarna hittar en ek, så behöver en smed fixa en såg, 8 kilo potatis bara där, för att inte tala om alla ton potatis som det går åt att utvinna järnet som behövs till smedjan, och sen måste en snubbe springa iväg med sågen till första snubben, 6 kilo potatis för den språngmarchen...

Förstår du vad jag menar? Det går bra att räkna på hypotetiska scenarion, men det behöver inte alls ha något att göra med verkligheten...
Citera
2025-12-05, 03:40
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
1. Wasa skeppet var ju faktiskt mer praktiskt användbart än en pyramid
2. Det går jättebra att uppfinna en modell som gör det omöjligt för människor på 1600-talet att bygga Wasa:

Säg att vi har 500 snubbar som börjar i Stockholm och går ut slumpmässigt för att leta efter Ekträd. De behöver käka 3 kilo potatis om dagen, så vi behöver ytterligare 500 snubbar som går efter dem och levererar potatis. Sen behöver leveranssnubbarna käka 6 kilo potatis om dagen, eftersom de behöver springa fram och tillbaka. Sen behöver man snubbar som kan fixa potatis åt leveranssnubbarna, så 6 kilo potatis varje dag till dem också. Sen behöver leveranssnubbarna också få potatis, så man behöver ett till led av leveranssnubbar, så 6 kilo potatis där också.

Sen när en av de första snubbarna hittar en ek, så behöver en smed fixa en såg, 8 kilo potatis bara där, för att inte tala om alla ton potatis som det går åt att utvinna järnet som behövs till smedjan, och sen måste en snubbe springa iväg med sågen till första snubben, 6 kilo potatis för den språngmarchen...

Förstår du vad jag menar? Det går bra att räkna på hypotetiska scenarion, men det behöver inte alls ha något att göra med verkligheten...

Om vi ignorerar det faktum att du pratar om två helt olika saker....

1. Detta ÄR en högst intressant observation:
Varför bygga en till synes "oanvändbar" pyramid när inga andra byggnader av samma kvalitet gjordes som faktiskt kunde användas till något nyttigt.
2. Jag förstår vad du åsyftar: För dig är det till synes en oändlig domino av matbehov som aldrig upphör.
Men du gör ett tankefel när du antar en ”oändlig domino”.
Det finns ingen sådan. Matkedjan slutar vid jordbruket eftersom de är självförsörjande.
I ett gammalt samhälle arbetade runt 90% med matproduktion. De försörjer sig själva.
Det är de återstående 10% som kan ägna sig åt andra uppgifter och därför kräver matförsörjning.

För att bygga något stort krävs:

a) matöverskott
b) resursöverskott
c) arbetskraft inom 10%-gruppen

Alla som INTE arbetar med odling tillhör denna grupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in