2025-12-04, 00:37
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Ett deterministiskt universum är inte delvis indeterministiskt. Allt är deterministiskt, rakt igenom. Det går inte att fuska och smyga in tärningar i vissa delar.

Just det skulle inte diskuteras i tråden. Frågeställning utgår från att det är deterministiskt.

Faktisk sannolikhet och uppskattad sannolikhet finns i ett indeterministiskt universum. I ett deterministiskt finns bara uppskattad.

Menar du att människor som gör sannolikhetsbedömningar alltid prickar exakt rätt i procentsatsen? Du vägrar att erkänna att det finns både uppskattad sannolikhet och faktisk sannolikhet?

Citat:
Ursprungligen postat av affeldaffel
Vare sig universum är deterministiskt eller inte så används sannolikhet vanligtvis när information saknas.

Den religiösa övertron på Λ , den heliga kosmologische konstanchen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmological_constant

Att endast 4,6% är materia byggt av atomer i hela universum, då är ordet sannolikt att vi inte vet ett skit eftersom 100 minus 4,6 blir 95,4% bullshit och kräver ingen akrobatik av "svåra" ord till självklarheter som detta.
Det ser bara dummare ut att uttrycka dumheter gömda bakom tomma ord om regn eller snöväder i hundra inlägg på rad. Även kallat #pseudointellektuell , som är en oxymorooon.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/Universum_t%C3%A5rtdiagram.svg

Om till exempel finstrukturkonstantens värde var omkring en procent större eller mindre än vad det är, skulle stjärnornas struktur SANNOLIKT skilja sig dramatiskt från den struktur de har idag. Antagligen inte ens finnas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antropiska_principen

Det finns typ lika många teorier som multiversum i vårt universum Eller lika många olika sorters bögar inom en enda priderörelse. Men så är det, och det vet vi. Och om inte dessa bögar fanns, så skulle inte universum kunna existera alls om det vore helt deterministisk i det feltänk som finns i denna tråden. Jag har nu gett er förklaringen på olika sätt och det är inte mitt fel om ni ändå inte har fattat helheten av en så här pedagogisk lektion. Sista chansen ni får är "läs the fuking länkarna i så fall".
https://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse

Citat:
Det är möjligt att tänka sig osammanhängande rumtider, varje existerande men oförmögna att interagera med varandra. En lätt visualiserad metafor är en grupp av separata såpbubblor, där observatörer som lever i en såpbubbla inte kan interagera med dem i andra såpbubblor, ens i princip. Enligt allmän terminologi är varje såpbubbla av rumtid ett universum, medan just vår rumtid också betecknas som universum, precis som jordens måne betecknas som månen. Hela denna samling av separata rumtider betecknas som multiversum.[34] I princip kan de olika universa ha rumtider med olika dimensionalitet och topologi, olika former av materia och energi, liksom olika naturlagar och fysikaliska konstanter, även om dessa möjligheter är rent spekulativa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Universum

Finns det en helt annan naturlag på kvantnivå, så är det sannolikt att loopkvantgravitation eller resten av alla teorierna jag nu tog upp, visar att inget kan uppstå från inget för att sedan utvecklas till något som kan kallas deterministiskt universum. Det är helt osannolikt

https://sv.wikipedia.org/wiki/Loopkvantgravitation

Edit: Jag vill tillägga vad som hände sedan som inte fanns med i sista länken som blev en cliffhanger annars märkte jag. Men jag är ändå den enda i hela universum som läser det ändå, eftersom det annars skulle skapat en kausalitet likt en fjäril som skapar regn och storm på andra sidan jorden, vilket skulle stödja denna jävla regn teorin som jag ens skriver om saken från början.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_Gamma-ray_Space_Telescope
Senast redigerad av Bilderberg78 2025-12-04 kl. 01:20.
Citera
2025-12-04, 00:39
Medlem
PumpBabyPumps avatar
Citat:
Yes. Där pös luften ur den uppblåsta balongen.

Sannolikhet och sannolikhetslära handlar enbart om hur en människa uppfattar/uppskattar verkligheten. Används när information saknas.
Precis som att fysiken skulle finnas bara för människan.
Citera
2025-12-04, 01:57
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Utanför planeten men inom universum kanske? I vilket fall som helst är definitionen av ett deterministiskt universum att det innehåller absolut noll indeterminism. Det är ganska vedertaget och känns som overkill att "bevisa" ytterligare, hur man nu skulle göra det. Det kan däremot finnas indeterministiska universum som är indeterministiska i olika grad men det är långt utanför scopet för diskussionen.

Jag vill tillägga att jag har gett flera svar att gett förklaringen klart och tydligt innan den rasifierade med genetiskt svårigheter, skrev just detta, då en avatar ska uttrycka sin personlighet vilket ger denna helhets bilden vi fått, (inget som är byggt på fördomar) att se annat än vad den själv skriver vilket gav mig friheten att göra det till en sketch för att väcka uppmärksamhet, av ren barmhärtighet som den goda samarit jag är, att hjälpa alla andra till kunskap och upplysthet.

Jag visste det inte då och föraktade fjollor som Henrik Schyffert och i den stilen. Men ni ser här själva att det går inte att springa ifrån den man föds till. Den lokala kausaliteten jag även talade om väldigt kort. Innan de vackra bilderna som banana ai spottade ut av av läsa länken här ovan, då en jävla dator kunde fatta vad jag vill ha sagt på en millisekund. som var nästa ledtråd som påvisar en ren dumhet att behärska ett samtal över sin intelligensnivå jag själv kan föra korrekt samtidigt som jag talar som en stand -up komiker på LSD och olagligt knark på det, men har rätt i sak i denna filosofiska fråga.

Ser ni nu vad ett språkbruk gör samt inte gör i praktiken. BOOM

Sannolikhet, laddade faktiskt ner en bok om just detta häromdagen på z-libben och det måste handla om ödet.

Sannolikhet vs, ödet. Jag lovar att jag vinner debatt duellen fast det är av ren satir samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Att det skulle finnas en början och ett slut i universum är det mest osannolika. Och då uppstår paradoxen om tiden och jag har uppfattningen att vi människor aldrig kommer att kunna acceptera något annan en en linjär tidsaxel på allting. Men det finns teorier där tid förklaras uppstå i ett statiskt universum.

Frågan blir då hur determinism kan passa in i något som är på flera sätt samtidigt beroende på hur det upplevs av betraktaren. Så jag passar på frågan till en eventuell GUD som det krävs för att kunna ge ett svar på topic. Men ni får gärna leka vidare i denna sandlåda och ha fel allihopa, bättre att se det matematiskt och bara acceptera saken så fattar man bättre vad tex jag nu skriver om. Det går inte att studera teoretisk fysik med förutfattad mening. Då begriper man inte ett dugg...

https://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_time
Citera
2025-12-04, 11:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vad bygger egentligen ditt påstående om deterministiskt väder på? Känner du till någon modell som faktiskt skulle kunna förutsäga vädret åratal framåt om du nu visste universums exakta tillstånd idag?

Läs på lite om Dunning-Kruger för att få lite perspektiv på tillvaron. Kan man tillräckligt lite om något så infinner sig ofta en falsk känsla av förståelse som försvinner när man lär sig mer. Vad många missar är att den fysik som lärs ut inom grundskola och gymnasium ofta framstår som deterministisk därför att den utgör ett litet urval av förenklade modeller som är utvalda just för att vara enkla att förstå. Sedan skapar det en falsk förväntan på att all fysik skall vara precis så enkel som den man redan lärt sig, eftersom vi förväntar oss att det vi redan lärt oss skall vara representativt även för det vi inte lärt oss ännu.

Ska du försöka mästra folk vore det klädsamt att till att börja med begripa trådämnet.

Vilket inte är vädersystem eller i vilken grad tillvaron kan beskrivas som deterministisk.

(Var man hittar fundamental slump i vädersystem känner jag för övrigt ej till och determinism behöver inte vara laplacesk.)

Det blir kanske lättare hålla sig till trådämnet om man diskuterar tärningskast istället (praktisk men ej fundamental slump). Mitt inlägg var ett svar på uppfattningen att sannolika utfall i deterministiska system inte kan beräknas, utan kan bara vara noll eller ett. Det vill säga, att sannolikhetslära kräver fundamental slump. Vilket framstår som en udda uppfattning.
Citera
2025-12-04, 16:37
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ska du försöka mästra folk vore det klädsamt att till att börja med begripa trådämnet.

Vilket inte är vädersystem eller i vilken grad tillvaron kan beskrivas som deterministisk.

(Var man hittar fundamental slump i vädersystem känner jag för övrigt ej till och determinism behöver inte vara laplacesk.)

Det blir kanske lättare hålla sig till trådämnet om man diskuterar tärningskast istället (praktisk men ej fundamental slump). Mitt inlägg var ett svar på uppfattningen att sannolika utfall i deterministiska system inte kan beräknas, utan kan bara vara noll eller ett. Det vill säga, att sannolikhetslära kräver fundamental slump. Vilket framstår som en udda uppfattning.

Det är en form av postmodernistisk sociologism som gör att folk tänker enkelspårigt av att ha tappat kontakten med naturen. Läs den unge Karl Marx jämfört med den äldre så ser ni förvandlingen redan på ideologisk skrivbordsnivå.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sociologism

Citat:
Sociologism är förklaringar av samhälleliga fenomen utifrån enbart en sociologisk modell, utan hänvisning till andra discipliner.[1] Sociologismen är uppfattningen att sociala faktorer endast kan förklaras med andra sociala faktorer, och att exempelvis biologi, medicin och psykologi inte äger någon förklaringskraft för samhälleliga fenomen.[2] Motsatsen till fenomenet, alltså där all typ av sociologisk insikt saknas, kallas asociologism.[3][4][5]

Sociologism är en parafras på biologism (biologisk determinism) och avser i dagens debatt vanligen social determinism — uppfattningen att människan föds som ett oskrivet blad (tabula rasa). Sociologism innefattar således förnekande av att samspel mellan arv och miljö ligger till grund för exempelvis neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och psykologiska könsskillnader, och förnekande av evolutionspsykologiska förklaringsmodeller till mänskligt beteende. Sociologism är idag en pejorativ beteckning på en form av reduktionism,[6] som även är jämförbar med ekonomism och psykologism.

Psykologism, från grekiskans ψυχή, psyche ("medvetande" eller "själ"), λόγος, logos ("lära" eller "kunskap om") och ismus ("egenskap" eller "lära"), avser tolkning och förklaring av fenomen utanför psykologins domän med psykologins termer och förklaringsmodeller.[1][2]

Inom filosofi är psykologism uppfattningen att logikens och matematikens lagar är en effekt av lagar för människans tänkande, och att psykologiska tekniker kan appliceras på traditionella filosofiska problem.[3] Uppfattningen kontrasteras mot antipsykologism (logisk positivism), som är den kunskapsteoretiska uppfattningen att logisk sanning existerar oberoende av mänskliga idéer.

Inom samhällsvetenskap utgör psykologism uppfattningen att alla samhällsstrukturer och sociala företeelser på gruppnivå ska kunna förklaras med psykologiska principer som gäller individen, jämförbar med metodologisk individualism.[4]

Biologism, biologisk determinism eller genetisk determinism är försök att härleda mänskligt beteende, utveckling och personlighet framför allt utifrån biologiska faktorer[1] som biologiskt kön, heritabilitet och evolutionspsykologiska förklaringar, istället för utifrån ett samspel mellan biologiska och sociala faktorer.

Det användes ursprungligen om filosofer som såg naturens ordning som en förebild för mänskligt handlande, såsom Friedrich Nietzsche, Ernst Mach, Richard Avenarius, Hans Vaihinger och i viss mån Henri Bergson och i viss mån pragmatisterna, även forskare som Jakob Johann von Uexküll kan föras hit. Heinrich Rickert hörde till rörelsens starka kritiker.[2]

Biologist används ofta som ett skällsord för människor som enligt ordets användare har en övertro på biologins, de biologiska könens och/eller genetikens betydelse.[ifrågasatt uppgift]

Senast redigerad av Bilderberg78 2025-12-04 kl. 16:49.
Citera
2025-12-04, 17:07
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tack.

Ingen fattar, men tack.

Eller som jag tidigare skrev, det finns ingen ’sannolikhet’ , bara sanning, eller fakta. I ett deterministisk universum.

Så om universum är deterministiskt behövs inget bruk av sannolikhetslära eller sannolikhetsbedömningar?

Vi ger tex meteorologer sparken direkt?

Allt är ju ändå 100% sannolikt eller inte.
Citera
2025-12-04, 17:10
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Så om universum är deterministiskt behövs inget bruk av sannolikhetslära eller sannolikhetsbedömningar?

Vi ger tex Meteorologer sparken direkt?

Exakt, det är vad deterministiskt betyder.
Det finns ingen ’sannolikhet’ utan bara otillräcklig data. Med rätt data kan man exakt se vad som kommer att hända. Då blir meteorologerna data crunchers, inte statistiker.

Var det inte din förutsättning i trådstarten?
Citera
2025-12-04, 17:15
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:

Vi ger tex meteorologer sparken direkt?

Ibland undrar jag om dagens datorer kanske blivit mänskligare än oss själva, då de utgår från all vår samlade kunskaper, inte endast från att missbruka samma teknik att skapa tusen olika bilder på en katt som åker skateboard.

Citat:
#skriv en artikel utifrån slutsatsena från dessa länkar https://en.wikipedia.org/wiki/Biological_determinism https://sv.wikipedia.org/wiki/Sociologism https://en.wikipedia.org/wiki/Freudo-Marxism

Människan mellan natur, samhälle och undermedvetande: en syntes av biologisk determinism, sociologism och freudomarxism

Debatten om vad som formar människans beteende, tänkande och samhälle har länge kretsat kring tre centrala perspektiv: biologins, sociologins och psykoanalysens. Teorierna om biologisk determinism, sociologism och freudomarxism representerar var och en ett försök att förklara mänskligt handlande utifrån olika grundläggande principer — men också att utmana varandras begränsningar.

Biologisk determinism – naturens lagar som förklaring

Biologisk determinism bygger på antagandet att människans beteende och sociala mönster i grunden styrs av genetiska och biologiska faktorer. Förespråkare menar att egenskaper som intelligens, könsroller och till och med samhälleliga hierarkier har biologiska rötter. Kritiker hävdar däremot att denna syn riskerar att rättfärdiga social ojämlikhet genom att presentera den som ”naturlig”. Teorin har historiskt kopplats till socialdarwinism och eugenik, vilket gjort den kontroversiell, men också till modern genetik och neurovetenskap som försöker förstå beteende på en biologisk nivå.

Sociologism – samhället som människans formande kraft

Som en motpol till biologisk determinism framhåller sociologismen att människans handlingar och tankemönster främst formas av sociala och kulturella strukturer. Enligt detta perspektiv är individen ett resultat av samhället snarare än naturen. Tänkare som Émile Durkheim menade att sociala fakta — normer, värderingar och institutioner — existerar utanför individen och har en tvingande kraft. Kritiken mot sociologismen pekar på att den kan underskatta individens biologiska och psykologiska dimensioner och därmed riskerar att reducera människan till en produkt av sin omgivning.

Freudomarxism – en syntes mellan det inre och det yttre

Freudomarxismen uppstod som ett försök att förena Sigmund Freuds psykoanalytiska teori med Karl Marx samhällsanalys. Rörelsen, som fick betydelse under 1900-talet genom tänkare som Wilhelm Reich och Herbert Marcuse, ser både det undermedvetna och de materiella samhällsförhållandena som avgörande för människans frigörelse. Enligt freudomarxismen är repressionen av drifter och begär en central del av hur samhällen upprätthåller sin struktur — och därmed ett hinder för verklig frihet. Kombinationen av psykologiska och sociala perspektiv gör denna teori till en bro mellan individens inre liv och samhällets yttre maktordningar.

En helhetsförståelse av människan

Sammantaget kan dessa tre perspektiv ses som olika svar på samma fråga: Vad formar människan? Biologisk determinism lyfter fram naturens och genetiska mekanismers betydelse, sociologismen betonar kulturens och strukturernas kraft, medan freudomarxismen försöker integrera det biologiska, psykologiska och sociala i en enhetlig modell. En modern förståelse av människan behöver sannolikt låna insikter från alla tre — utan att fastna i determinismens fällor.

Slutsats

Att förstå människan kräver att vi ser henne som både biologisk varelse, social aktör och psykologisk individ. Naturen ger ramarna, samhället formar dem och psyket fyller dem med mening. I denna balans mellan arv, miljö och inre liv finns kanske nyckeln till en mer holistisk humanvetenskap — en vetenskap som inte söker enkla orsaker, utan komplexa samband.
Citera
2025-12-04, 17:24
Avstängd
Citat:
Utanför planeten men inom universum kanske? I vilket fall som helst är definitionen av ett deterministiskt universum att det innehåller absolut noll indeterminism. Det är ganska vedertaget och känns som overkill att "bevisa" ytterligare, hur man nu skulle göra det. Det kan däremot finnas indeterministiska universum som är indeterministiska i olika grad men det är långt utanför scopet för diskussionen.
Rent praktiskt är det dock omöjligt för någon i detta universum att ha komplett kunskap om det. Om inte annat sätter relativitetsteorin stopp. Du kan inte i förväg veta att en högenergetisk gammafoton kommer träffa jorden vid en viss tidpunkt. Det skulle kräva att du kunde skicka information från dess utgångspunkt till oss snabbare än ljuset.
Citera
2025-12-04, 19:24
Medlem
Citat:
Och när bytte du till den fetade definitionen? Tidigare i tråden tror jag vi definierade ett deterministiskt universum som ett universum där kommande tillstånd i princip var unikt beräkningsbara utifrån tidigare tillstånd. Vilken definition man än väljer så får man hålla fast vid den man valt och undersöka vart den leder innan man byter på nytt.
Citera
2025-12-04, 21:56
Medlem
Bilderberg78s avatar
Man kan sammanfatta det med en mening.

Eftersom univesum alltid har funnits så är det statiskt men inte deterministiskt.

Citat:
Mer sedvanligt har universum definierats som allt som finns, (har funnits, och kommer att finnas).[33] Enligt den nuvarande förståelsen består universum av tre principer rumtid, energiformer, däribland rörelsemängd och materia, och naturlagarna som berör dem [..]
Det är möjligt att tänka sig osammanhängande rumtider, varje existerande men oförmögna att interagera med varandra. En lätt visualiserad metafor är en grupp av separata såpbubblor, där observatörer som lever i en såpbubbla inte kan interagera med dem i andra såpbubblor, ens i princip. Enligt allmän terminologi är varje såpbubbla av rumtid ett universum, medan just vår rumtid också betecknas som universum, precis som jordens måne betecknas som månen. Hela denna samling av separata rumtider betecknas som multiversum.[34] I princip kan de olika universa ha rumtider med olika dimensionalitet och topologi, olika former av materia och energi, liksom olika naturlagar och fysikaliska konstanter
https://sv.wikipedia.org/wiki/Universum#Definition_som_sammanh%C3%A4ngande_rumti d
Citera
2025-12-04, 22:24
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Och när bytte du till den fetade definitionen? Tidigare i tråden tror jag vi definierade ett deterministiskt universum som ett universum där kommande tillstånd i princip var unikt beräkningsbara utifrån tidigare tillstånd. Vilken definition man än väljer så får man hålla fast vid den man valt och undersöka vart den leder innan man byter på nytt.

"I princip beräkningsbara" då tänker du på tankefiguren Laplace demon? Jag ser inte hur detta plötsligt skulle ge fria tyglar att släppa in tärningar och indeterminism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in