2025-08-05, 22:04
Medlem
Från NA:
https://www.na.se/2025-08-05/minns-inget-sen-var-jag-i-uteserveringen/

Nu åtalas kvinnan för en rad brott kopplade till den dramatiska natten.

kvinnan ska ha tagit bilen efter att ha delat på en box vin med en vän. Kvinnan berättar i förhör att hon inte vet varför hon satte sig bakom ratten på bilen.

”Jag är egentligen väldigt strikt med att inte köra onykter”, säger hon.

”Jag kör inte påverkad, alltså jag kör ju ibland när jag har rökt några dagar tidigare, men aldrig påverkad, aldrig påverkad av alkohol”, säger kvinnan i polisförhör.

Hur är logiken där?
Hon kan enligt mig inte bara ha druckit en halv box (plus flaskan som låg i bilen (enligt artikeln)) och bli så packad att man inte minns vad man gör...
Citera
2025-08-05, 23:45
Medlem
Helt sjukt att ta bilen när hon bor ca 5-600m ifrån Järntorget fågelvägen. Säg 8-900m gångväg.
Citera
2025-08-06, 18:36
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
Från NA:

kvinnan ska ha tagit bilen efter att ha delat på en box vin med en vän. Kvinnan berättar i förhör att hon inte vet varför hon satte sig bakom ratten på bilen.

”Jag kör inte påverkad, alltså jag kör ju ibland när jag har rökt några dagar tidigare, men aldrig påverkad, aldrig påverkad av alkohol”, säger kvinnan i polisförhör.

Hur är logiken där?
Hon kan enligt mig inte bara ha druckit en halv box (plus flaskan som låg i bilen (enligt artikeln)) och bli så packad att man inte minns vad man gör...
Det är typ 2L vin. Är man inte extremt erfaren, så år det nog tillräckligt för att ge minnesluckor hos de flesta.
Citera
2025-08-06, 20:04
Medlem
Citat:
Från NA:

Hur är logiken där?

Jag kör inte påverkad säger hon, fast det var precis det hon gjorde.
Svårt att försöka prata sig ur den där situationen.
Man får väl säga grattis till ett bra livsval...
Lycka till med att få anställning som lärare med en narkotika- och rattfylleri-dom i bagaget
Citera
2025-08-07, 03:37
Medlem
Någon som inte fått betalt för OB och som lackat ur?
Citera
2025-08-07, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Det är typ 2L vin. Är man inte extremt erfaren, så år det nog tillräckligt för att ge minnesluckor hos de flesta.
En box brukar ligga på 3L, vilket blir ca 1,5 L om man delar.
Men hon hade dessutom en tom flaska i bilen, 750 ml.

Ytterligare från NA:
Kvinnan ska enligt åtalet haft en alkoholkoncentration i utandningsluften som uppgick till 0,77 milligram per liter. Hon åtalas därför för grovt rattfylleri.
Citera
2025-08-07, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jottecool
Helt sjukt att ta bilen när hon bor ca 5-600m ifrån Järntorget fågelvägen. Säg 8-900m gångväg.
Från hennes hem tar det ca 8-10 minuter att gå till Järntorget. Jag vet, för jag bor i hennes krokar.
Dock kan ju vännen hon delade boxen med bott längre i från stan, men då undrar jag varför hon i såfall körde bil på stan?

Jag menar att om man bor nära city så finns det två alternativ. Buss/Uber eller att gå.
Eftersom hon (vad jag luskat fram) bor/bodde på Hagagatan är det inte en lång sträcka att gå.
Citera
2025-08-07, 10:06
Medlem
brianmolkos avatar
Någon med dålig syn eller som är mer koncentrerad på telefon ?
Citera
2025-08-07, 15:37
Medlem
brianmolkos avatar
Förresten jag säger bara Örebro, de verkar fyllt av konstigheter personer varelser enligt en annan tråd.
musik har de inte heller..
Citera
2025-08-07, 18:20
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
En box brukar ligga på 3L, vilket blir ca 1,5 L om man delar.
Men hon hade dessutom en tom flaska i bilen, 750 ml.

Ytterligare från NA:
Kvinnan ska enligt åtalet haft en alkoholkoncentration i utandningsluften som uppgick till 0,77 milligram per liter. Hon åtalas därför för grovt rattfylleri.
Flaskan i bilen finns bara i storleken liten sett till texten och färgsättningen:

Black Tower Fruity White, 2023
Lättare glasflaska 250 ml
8,5 % vol.

Kvinna på 65 kg som började dricka för 4 timmar sedan 0,5 liter rödvin 13,5% får 0,78 promille enligt en kalkylator på nätet. Drar du bort 2.5 dl rött (som ersätts av lilla flaskan) så har hon alltså bara druckit ett stort glas innan hon satte sig i bilen och en miniflaska vitt i bilen.

Allt som allt två glas vin.
Citera
2025-08-08, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Flaskan i bilen finns bara i storleken liten sett till texten och färgsättningen:

Black Tower Fruity White, 2023
Lättare glasflaska 250 ml
8,5 % vol.
Jag tycker att bilden visar en fullsize flaska. Men med just den gamla "loggan" som finns i bilen på bilden, håller de på att fasa ut. Jag har ännu inte sett den nya designen på Bolaget. (Märket har haft otaliga olika utseenden under åren).
https://www.systembolaget.se/sortiment/?q=black+tower
Citera
2025-12-04, 13:29
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/kvinna-kraschade-in-i-uteservering-i-orebro-med-bil-doms
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in