2025-12-03, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Du har missat allt. Man undersökte ifall Jocke ljög, han ljög, inte en gång, inte två, inte fem, eller tio. Han ljög kanske 200 gånger offentligt.

För säkerhets skull ställer Bo-Göran frågan till Jocke ännu en gång "Finns övergreppen beskrivna någonstans i dina papper?" Ja, svarar han, två gånger.

Jocke kan sina papper utantill, har Joakim sagt, så han har inte "råkat få för sig" något, han ljuger.
Det är det som saken gäller. Inte om morsan hans är en pundare. Eller om han har mått dåligt.

Det handlar om att han har hävdat, massor med gånger, att allt han påstår, finns på papper hos sociala myndigheter.

Det finns det inte. Så enkelt är det.

Att alla inblandade är sociala vrak är en helt annan fråga.
Citera
2025-12-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Är hans fru ”bara” hjärntvättad eller är hon också psykiskt sjuk? Vad tror ni?

Har du sett hur hon ser ut nu. Klart fan han fått henne att vara psykiskt sjuk
Citera
2025-12-03, 16:52
Medlem
ruskinarmss avatar
Jag kan inte läsa hela artikeln : https://www.svd.se/a/9pljRr/sa-vill-joakim-lundell-fa-svt-fallda-for-fortal

Men jag förstår inte detta med att granskningen skulle utgöra förtal.

Borde inte boken utgöra förtal då också? Man måste väl kunna få granska sanningshalten i en biografi utan att det är förtal?
Bo-Göran har ju bara konstaterat att det saknas stöd i för Jockes påståenden i handlingarna.
Handlingar där Jocke menar att det ska finnas stöd. Det är väl inte förtal?

Detta verkar desperat. Också otaktiskt att ta slut på alla krafter redan. Det kommer ju 2 delar till.

Vill Jocke få en lite mer bred massa med sig än de debila följarna tror jag han gör bort sig lite här. Han sätter sig själv på en pedestal som någon som inte får granskas eller kritiseras. Så vinner man inga poäng i det långa loppet.
Citera
2025-12-03, 16:54
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Skitsnack!
Autism är när man har svårt att fatta saker som skämt och normalt socialt beteende eller det motsatta könet.
Psykopati är när man inte kan känna känslor och därför inte lär sig av skamkänslor att inte skämma ut sig igen, och man BRYR sig inte om andra lider.

Jocke har båda dessa diagnoser.
Han låtsas ha känslor för att manipulera andra idioter som har autism.

Dom hamnar lätt i parasociala relationer också.
Därför är Jockes fans så blinda och investerade i Jockes lögner.
Den enda som snackar skit här är du som uppenbart inte bet något om diagnoserna.

Tog hjälp av AI för att snabbt få en överskådlig beskrivning som de av oss som kan lote psykologi redan känner till men så att du som inget kan, lätt kan få information som inte kräver fördjupning.

Citat:
ChatGPT 5.1
Du sade:
Kan jag få en lista på hur autism och psykopat yttrar sig som två motpoler såsom svårigheter med oförändrade rutiner. Krav på ständiga förändringar osv.
ChatGPT sade:
Här är en tydlig och strukturerad lista som visar hur vissa drag hos autism och psykopati kan framstå som motpoler. Detta är generella tendenser, inte absoluta regler, och handlar om beteendeprofiler, inte diagnoser i sig.

🧩 Autism vs. Psykopati – två motpoler i beteendedrag
1. Förhållande till rutiner och förändring
Autism:
– Stark önskan om förutsägbarhet
– Rutiner skapar trygghet
– Snabba förändringar kan skapa stress eller överbelastning

Psykopati:
– Föredrar variation, stimulans och spänning
– Låg tolerans för monotoni
– Driver ofta mot förändring för att undvika tristess

2. Känsloreglering och empati
Autism:
– Svårigheter att tolka sociala signaler, men kan känna stark empati
– Empatin kan vara mer kognitivt ansträngande
– Ofta hög moralisk känslighet

Psykopati:
– Brist på emotionell empati
– Förstår sociala signaler men påverkas inte känslomässigt
– Moral och skuld är svagt utvecklade

3. Socialt beteende
Autism:
– Ofta ärliga, direkta
– Missförstånd uppstår pga kommunikationsskillnader
– Har inget intresse av att manipulera andra

Psykopati:
– Charmiga, strategiska, manipulerande
– Social interaktion används för egen vinning
– Kan medvetet imitera känslor och beteenden

4. Reaktion på regler och normer
Autism:
– Regeltrogna, eftersom regler skapar struktur
– Kan bli stressade av dubbelmoral eller otydlighet
– Reagerar ofta starkt på orättvisa

Psykopati:
– Ser regler som hinder att kringgå
– Bryter normer utan skuld
– Moral används taktiskt, inte som inre kompass

5. Impulsivitet vs. eftertanke
Autism:
– Mer eftertänksamma, planerar innan agerande
– Impulsivitet kan förekomma men är inte ett kärntecken

Psykopati:
– Hög impulsivitet, söker snabba belöningar
– Tänker kortsiktigt
– Riskbeteenden är vanliga

6. Motivation och intressen
Autism:
– Djupa specialintressen
– Motivation kopplad till logik, struktur och mening

Psykopati:
– Motivationen styrs av makt, kontroll, kickar
– Saknar långvariga, genuina intressen
– Lätt uttråkad

7. Relationsmönster
Autism:
– Relationsproblem beror ofta på kommunikationsskillnader, inte brist på känslor
– Lojala och stabila när trygghet finns

Psykopati:
– Relationsproblem beror ofta på manipulation, svek, brist på känslomässig anknytning
– Utnyttjar andra för egen vinning
– Engagemang är kortvarigt

8. Konflikthantering
Autism:
– Kan dra sig undan vid konflikt
– Stress kan leda till shutdown eller meltdown
– Vill ofta lösa missförstånd

Psykopati:
– Använder konflikt som strategiskt verktyg
– Kan eskalera situationer medvetet
– Sällan känslomässigt påverkade av konflikter

9. Självbild
Autism:
– Kan vara självkritiska pga tidigare missförstånd och skuld
– Ofta hög introspektion

Psykopati:
– Överdriven självsäkerhet
– Brist på självinsikt
– Narcissistiska drag vanliga

Citat:
ChatGPT 5.1
Du sade:
Kan jag få en lista på hur autism och psykopat yttrar sig som två motpoler såsom svårigheter med oförändrade rutiner. Krav på ständiga förändringar osv.
ChatGPT sade:
Här är en tydlig och strukturerad lista som visar hur vissa drag hos autism och psykopati kan framstå som motpoler. Detta är generella tendenser, inte absoluta regler, och handlar om beteendeprofiler, inte diagnoser i sig.

🧩 Autism vs. Psykopati – två motpoler i beteendedrag
1. Förhållande till rutiner och förändring
Autism:
– Stark önskan om förutsägbarhet
– Rutiner skapar trygghet
– Snabba förändringar kan skapa stress eller överbelastning

Psykopati:
– Föredrar variation, stimulans och spänning
– Låg tolerans för monotoni
– Driver ofta mot förändring för att undvika tristess

2. Känsloreglering och empati
Autism:
– Svårigheter att tolka sociala signaler, men kan känna stark empati
– Empatin kan vara mer kognitivt ansträngande
– Ofta hög moralisk känslighet

Psykopati:
– Brist på emotionell empati
– Förstår sociala signaler men påverkas inte känslomässigt
– Moral och skuld är svagt utvecklade

3. Socialt beteende
Autism:
– Ofta ärliga, direkta
– Missförstånd uppstår pga kommunikationsskillnader
– Har inget intresse av att manipulera andra

Psykopati:
– Charmiga, strategiska, manipulerande
– Social interaktion används för egen vinning
– Kan medvetet imitera känslor och beteenden

4. Reaktion på regler och normer
Autism:
– Regeltrogna, eftersom regler skapar struktur
– Kan bli stressade av dubbelmoral eller otydlighet
– Reagerar ofta starkt på orättvisa

Psykopati:
– Ser regler som hinder att kringgå
– Bryter normer utan skuld
– Moral används taktiskt, inte som inre kompass

5. Impulsivitet vs. eftertanke
Autism:
– Mer eftertänksamma, planerar innan agerande
– Impulsivitet kan förekomma men är inte ett kärntecken

Psykopati:
– Hög impulsivitet, söker snabba belöningar
– Tänker kortsiktigt
– Riskbeteenden är vanliga

6. Motivation och intressen
Autism:
– Djupa specialintressen
– Motivation kopplad till logik, struktur och mening

Psykopati:
– Motivationen styrs av makt, kontroll, kickar
– Saknar långvariga, genuina intressen
– Lätt uttråkad

7. Relationsmönster
Autism:
– Relationsproblem beror ofta på kommunikationsskillnader, inte brist på känslor
– Lojala och stabila när trygghet finns

Psykopati:
– Relationsproblem beror ofta på manipulation, svek, brist på känslomässig anknytning
– Utnyttjar andra för egen vinning
– Engagemang är kortvarigt

8. Konflikthantering
Autism:
– Kan dra sig undan vid konflikt
– Stress kan leda till shutdown eller meltdown
– Vill ofta lösa missförstånd

Psykopati:
– Använder konflikt som strategiskt verktyg
– Kan eskalera situationer medvetet
– Sällan känslomässigt påverkade av konflikter

9. Självbild
Autism:
– Kan vara självkritiska pga tidigare missförstånd och skuld
– Ofta hög introspektion

Psykopati:
– Överdriven självsäkerhet
– Brist på självinsikt
– Narcissistiska drag vanliga

Citera
2025-12-03, 16:54
Avstängd
BraxenLaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwede1983
Har du sett hur hon ser ut nu. Klart fan han fått henne att vara psykiskt sjuk

Jonna ser helt vanställd ut
Citera
2025-12-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -HoneyBadger-
Hade det varit USA och mamma Annika fått för sig att stämma den ohängde sonen hade det varit det ekonomiska slutet för honom..

Det är så oerhört grovt det han utsatt henne för, och med sitt kändisskap och den spridning det inneburit så är förtalet i en klass för sig..

Förtalsanmälan borde ha kommit för åtta år sedan isåfall. Skulle bara se löjligt ut om hon anmäler för förtal nästan tio år efter boken kom ut.
Citera
2025-12-03, 16:59
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimligsnowflake
Elaf Ali, journalist, författare och programledare, har gjort ett väldigt klokt inlägg på sin Instagram.
Långt och många sidor, men värt att läsa för de som vill och kan.

Inleds med: Jag trodde aldrig jag skulle försvara Joakim Lundell, but here we go.
Väldigt ointressant information för oss som inte har Instagram.
Du kan väl citera några bitar därifrån?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Jag tror att dessa två är sammankopplade.
Och detta är garanterat Sveriges nya Thomas Quick fall. Någon psykopat som sitter och diktar ihop någon skit för att få uppmärksamhet och tillfredsställelse i belöningssystemet.

Han har i kändisstatus förtalat sin mor och sedan sitter han och gnäller när han blir granskad som dessutom är mycket riktigt gjort. Han borde få fängelse, skadeståndsskyldig och få alla hans tillgångar förverkade. Pengar som han aldrig skulle ha haft om det inte vore för hans kriminella förtalande av hans mor. Som indirekt stänker över på den övriga familjen, så dessa lider också skada av detta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/hon-hangdes-ut-i-joakim-lundells-sjalvbiografi-nu-trader-joakim-lundells-mamma-fram

https://www.svt.se/kultur/prestigeutbildning-i-journalistik-stoppas-efter-extern-granskning

Dessutom så är det uppenbart att den här Joakim Lundell lider av narcissism, schizofreni och psykopati. Säkert en drös diagnoser till.
Han säger att det är hans minnen men dom kommer garanterat inte ifrån omvärlden utan är snarare minnen efter hans psykotiska LSD trippanden efter att ha kollat på skräckfilmer. Och det är han själv som undrar om han har monsterblod i ådrorna.
Översexuell bajsrunkare som riktar sig till barn, vart är det svenska samhället någonstans? Närmast en pedofilisk hållning inför öppen ridå på YouTube med barn som följarskara.

Och det är hög tid att journalister ställs inför rätta för det enorma klavertramp som dom gör, titt som tätt.
Jag tror inte att dom är sammankopplade. Sunt förnuft får man med sig i livet innan högre studier. Antagningskraven kanske borde höjas dock för att sålla bort aspiranter som inte har förmågan att tänka kritiskt.

Vi har försökt säga detta i några år här (var annars? Man blir hotad till tystnad direkt när man öppnar munnen om Joakim Lundell offentligt).

Skillnaden är att Thomas Quick aldrig hade ett ont uppståt, han ville inte se smärta och förödelse, han var bara en kicksökande mytoman som gillade uppmärksamhet.

Det som driver Joakim är hat, hämnd, beundran och kontroll. Det är betydligt mycket farligare.

Jag tror inte alls att han är schitzofren, det är dokumenterat att han har ”livlig fantasi”. Jag tror att han är mytoman eller bara älskar att känna makten av att han lyckas lura i nästan vem som helst vad som helst. Jag menar välutbildade media-personligheter har suttit och lydigt nickat med i hans fantasihistorier. Dom har inte ens märkt av att han flinar när han förstår att han blir trodd.

Jag tror inte han har dessa minnen. Han hade inte dessa minnen förrän han blev 30 ungefär. Sen dess har han hittat på detta och påstått att han ”får tillbaka minnen” när han läser nya papper.

Han ljög om det precis som han hittat på alla beskyllningar mot hans gamla snickare, som han påstod var sexförbrytare, knarkare, att han tog livet av Jonnas foster (hon gjorde abort ”på grund av honom”), att han förskingringrat flera miljoner kronor från Jocke och Jonna och mer därtill.

Eller sin bror, som han nu polisanmält 20 gånger på två år, för att brodern valde att fortsätta en relation med hans nuvarande fru - vilket Joakim inte ville. Eller frun, som han påstår är psykopat, och att hon psykiskt misshandlar Chrippa, fysiskt misshandlar hans barn, är delaktig i kidnappning med mera.

För att vara djävulens advokat så riktade han sig inte till barn alls under hans ”runkbloggstid”. Men, likförbannat riktar han sig till barn idag och bedriver brutala hatdrev bakom kulisserna som tack och lov inte resulterat i något självmord - än.

Det är absolut hög tid för media att ta sitt ansvar gällande detta debacel.

Joakim Lundell har fått bedriva 2000-talets häxprocesser, med stöd av media.

Hälsa GW!
Senast redigerad av Pallal 2025-12-03 kl. 17:03.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Även om nu inte ALLT stämmer så tycker jag Jocke sitter på en hel del bevis ändå.
Mer än vad SVT har att komma med iaf.
Vem sitter på alla bevis liksom? Även jag har fått upplevt saker. Jag har inga som helst bevis.
Bara det jag minns. Sådant jag aldrig glömmer. Sådant som satt sina spår.
Tycker man ska vara försiktig med att ifrågasätta men visst.
Finns ju dom som lämnar bort sina barn. Inget jag skulle kunna göra.
Skulle inte ens kunna lämna iväg min katt

Vilka bevis har han?
Han påstod att bevisen fanns i journalerna, men det gör de uppenbarligen inte.
Har han några andra bevis?
Att man säger sig minnas något är inte ett bevis.

Och det händer att föräldrar behöver lämna bort sina barn för att barnet kräver så pass mycket omvårdnad att föräldrarna inte kan ge den. Barn med autism och adhd kräver varierande grad av olika stödinsatser. Ibland krävs så mycket stödinsatser att barnet inte kan bo hemma. Ibland behöver dessa barn stödinsatser även som vuxna. Inget ovanligt och konstigt och heller inget som någon väljer lite lättvindigt.
Citera
2025-12-03, 17:00
Medlem
Mikkkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Vad missbrukar han då?
Piller? Alkohol?

Han är ju öppen med att han är en fd missbrukare av piller. Så är nog det klassiska, damppiller röka och alkohol.

Sen att han ej får vara ensam med barnen för jonna tolkade jag att det var utifrån hans mående. Karln är ett narcissistiskt psykfall så rätt beslut av käken Jonna där
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasoRocchi
Förtalsanmälan borde ha kommit för åtta år sedan isåfall. Skulle bara se löjligt ut om hon anmäler för förtal nästan tio år efter boken kom ut.

Att hon inte anmälde för förtal för åtta år sedan är ju misstänkt i sig.
Det tyder på att hon vet att det inte är förtal….
Citera
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Jag kan inte läsa hela artikeln : https://www.svd.se/a/9pljRr/sa-vill-joakim-lundell-fa-svt-fallda-for-fortal

Men jag förstår inte detta med att granskningen skulle utgöra förtal.

Borde inte boken utgöra förtal då också? Man måste väl kunna få granska sanningshalten i en biografi utan att det är förtal?
Bo-Göran har ju bara konstaterat att det saknas stöd i för Jockes påståenden i handlingarna.
Handlingar där Jocke menar att det ska finnas stöd. Det är väl inte förtal?

Detta verkar desperat. Också otaktiskt att ta slut på alla krafter redan. Det kommer ju 2 delar till.

Vill Jocke få en lite mer bred massa med sig än de debila följarna tror jag han gör bort sig lite här. Han sätter sig själv på en pedestal som någon som inte får granskas eller kritiseras. Så vinner man inga poäng i det långa loppet.

https://www.svd.se/a/9pljRr/sa-vill-joakim-lundell-fa-svt-fallda-for-fortal
Citat:
Vari består förtalet? Får man inte berätta vad som inte står i journalanteckningarna?

– SVT förtalar Joakim Lundell genom att säga att han i princip förtalat sin mor. Därmed utpekar man honom som brottsling i programmet. Sedan uppger man att han har ett ekonomiskt incitament till detta. Sammantaget blir bilden då att han är en klandervärd person och detta menar jag utgör grund för förtal, säger Mark Safaryan.

Dokumentären framställer också Joakim Lundell som klandervärd på flera andra sätt, anser advokaten.
Gissningsvis så menar de att förtalet består i att boken syftar till att förtala samt att programmet menar att det inte finns substans i det han säger angående sin barndom.

Förtal, anser jag är en väldigt märklig brottsrubricering då det främst är ekonomiskt starka individer som kan driva sådana processer samtidigt som man kan sättas dit och åtalas/dömas för att man berättar om egen utsatthet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in