Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-02, 18:24
Medlem
En släkting till mig ska flytta och behöver besikta sin lägenhet och måste spackla några hål i väggen. Han har inga kunskaper om det, inte jag heller faktiskt men har lite koll.

Köper man exempelvis Lagningsspackel och spackelspade och fyller och låter det torka? Ser på bilden att man kan tejpa lite om väggen för att det inte ska bli för mycket runt om väggen.

https://www.ikea.com/se/sv/p/trixig-...ckel-30602066/
Citera
2025-12-02, 18:44
Medlem
Claes Ohlson har billig och duglig spackel på tub.
Använd någon billig spackelspade eller annat platt skit som du hittar i hemmet.
Slipa till det efter tork och spackla igen om det behövs.
Skulle det var lite färgskillnad kan du köra en fuling och blanda ihop akrylfärg och dutta i.
Citera
2025-12-02, 18:52
Medlem
pellepistols avatar
Biltema har den billigaste utrustningen fäör detta. Fråga någon i den kunniga personalen om du är osäker.
Citera
2025-12-02, 20:38
Medlem
H4NDL4RNs avatar
Är det smått skit kan du fula till det med tandkräm, jag lovar - det går. (Om du inte tar blå/grön bamse-tandkräm såklart)
Citera
2025-12-03, 00:39
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H4NDL4RN
Är det smått skit kan du fula till det med tandkräm, jag lovar - det går. (Om du inte tar blå/grön bamse-tandkräm såklart)
blå/grön bamse-tandkräm har väl alla ?
Citera
2025-12-03, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
En släkting till mig ska flytta och behöver besikta sin lägenhet och måste spackla några hål i väggen. Han har inga kunskaper om det, inte jag heller faktiskt men har lite koll.

Köper man exempelvis Lagningsspackel och spackelspade och fyller och låter det torka? Ser på bilden att man kan tejpa lite om väggen för att det inte ska bli för mycket runt om väggen.

https://www.ikea.com/se/sv/p/trixig-...ckel-30602066/

Tejp känns lite overkill, men visst, det skadar inte. Se till att köpa tejp med svagare klister bara.
Och välj rätt färg, finns ju grått också, upptäckte jag när jag handlade sist (på Biltema).

2 spakelspadar kan underlätta, bra ställe att ha mer spakel på/plats att lägga överflödigt spakel på.
Citera
2025-12-03, 14:35
Medlem
killawifes avatar
Använd inte tejp, risken för att du skadar väggen är stor. Använd heller inte spackel utan istället latexfog. Den finns i olika tuber. Bara spruta i och släta med en spatel och sen kan man använda en trasa för att ge textur om det behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in