2025-11-30, 10:29
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är sjukt detta med leverans från Amazon. Samma dag som du typ beställer kan Omar skicka SMS att han är utanför dörren med ditt paket... Extremt svårt att konkurrera med. Enda blir ju som jag skrev mer lokalkärlek att man är villig att betala lite extra för att ha en fysisk butik nära.

Sedan blir det ju säkert så att om man kollar på det stora hela. Så även om nätet kanske Amazon bidrar ändå till det lokala. Omar måste ju få lön tex. De som transporterar saken måste få lön. Att bara köpa bidrar till den lokala ekonomin.. Fastän jag faktiskt vill att ställen som Elgiganten fysiska butiker ska finnas kvar.
Jo, jag har ju köpt lite saker från Amazon de sista åren, alltid fått via Airmee som kört last mile. Gillar inte riktigt det leveranssättet, men för mig har Airmee funkat betydligt bättre än Post Nord. Det lite dumma med Airmee är att de levererar mellan 17-22 och att man får passa på dem. Men nu har jag äntligen upptäckt att man kan få levererat till I-Boxen som finns placerad ute lite här och var, det är väl Airmee som levererar dit. Sen kan man även få till Instabox och andra leveranslösningar via Amazon med.

Jag vill också att Elgiganten och Netonnet ska finnas kvar. Det är även bra rent konkurrensmässigt om de finns kvar på marknaden, för då måste ju Amazon lägga sig en bit under dem. Tror att rätt många resonerar som du och jag här; att man kan tänka sig betala någon eller några hundringar mer i en fysisk butik och få med sig varan över disk direkt, men om det skiljer en tusenlapp så kör man via nätet, då blir det liksom värt det.
Citera
2025-11-30, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Grejen har ju förlorat sin charm. Det är ju jävla Black hela Month före! Det ska ju egentligen bara vara en dag, på just fredagen det ska finnas fika erbjudanden. Men branschen har ju kört en hel månad innan.

Ja, men den dagen är en klämdag i USA så många är lediga och har tid att handla.

När handeln importerade detta till Sverige insåg de väl att folk inte hade tid en fredag utan de fick gradvis utöka för att få dit folk. Men en hel månad är ju dumheter.
Citera
2025-11-30, 11:47
Avstängd
Paris24s avatar
Kunskap har väl spridit sig bland kunderna att Black Friday-priserna är samma som används övriga årets REA-perioder. I USA började ju annars Black Friday med enorma prissänkningar typ 50-75% rabatt. Det ar man tydligen inte råd med i Sverige.

Samma som bokrean. På 1970-talet kunde man köpa ett uppslagsverk för 100 kr på bokrean, som kostade 2000 kr dagen innan. Den känslan försvann på 1990-talet och nu är bokREAN ingenting.

Det är själva prisKAPET som är grejen.
Citera
2025-11-30, 17:29
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Kunskap har väl spridit sig bland kunderna att Black Friday-priserna är samma som används övriga årets REA-perioder. I USA började ju annars Black Friday med enorma prissänkningar typ 50-75% rabatt. Det ar man tydligen inte råd med i Sverige.

Samma som bokrean. På 1970-talet kunde man köpa ett uppslagsverk för 100 kr på bokrean, som kostade 2000 kr dagen innan. Den känslan försvann på 1990-talet och nu är bokREAN ingenting.

Det är själva prisKAPET som är grejen.

Ja det fungerar i usa vilket märks alla år med ett land på 300+ miljoner kan inte lilla sverige bara härma och tro det blir lika bra.. vi har fan rea i detta land under hela året nästan..
Citera
2025-12-02, 10:49
Medlem
Roidberts avatar
Under föregående år har jag köpt mobiltelefoner under Black Friday. Det här året har de dugliga telefonerna endast varit typ 200kr billigare än normalpris.
Citera
2025-12-02, 12:53
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Under föregående år har jag köpt mobiltelefoner under Black Friday. Det här året har de dugliga telefonerna endast varit typ 200kr billigare än normalpris.

Dom har väl nått punkten för hur lågt dom kan pressa telefonerna. En redmi note som jag köpte i somras för 2990 gick nu senast för 2690 vilket var det lägsta jag sett från 4990 förra året.
Citera
2025-12-02, 15:01
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Dom har väl nått punkten för hur lågt dom kan pressa telefonerna. En redmi note som jag köpte i somras för 2990 gick nu senast för 2690 vilket var det lägsta jag sett från 4990 förra året.

Den jag köpte för ca 1500kr förra året kostade 2000kr nu.
Citera
2025-12-03, 03:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Igår köpte jag några till mitt företag, men POCO. Nästan samma sak som MI men 5G, och hoppas att det duger till PTS nya krav, 4G dög tydligen inte.. (Tidigare 4G slutar att funka nästa år runt februari..

Här är en video gällande denna telefon:
https://www.gsmarena.com/poco_x6-review-2654.php
Citera
2025-12-03, 04:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Vet inte om jag har varit dålig på att hitta bra erbjudanden eller är årets black friday bara riktigt dålig?

Själva fredagen var ju igår men numera brukar ju erbjudandena vara hela helgen så än är det väl inte för sent att hitta fynd eller tipsa andra om bra erbjudanden.

Jag hade ändå förberett och skrivit en liten lista på saker jag vill köpa, men tycker årets erbjudanden är mycket sämre än de som fanns förra året.

Beror detta på hur handeln varit under detta året? Någon här som jobbar inom handel och kan förklara om marginalerna kanske varit sämre detta året så man inte tycker som säljare att man har råd att ge så bra rabatt nu under årets största reaperiod?

Har ni andra samma upplevelse som jag eller har jag bara varit dålig på att hitta fynd detta året?

Tipsa gärna om någon oslagbar deal som ni hittat.

Det jippot är bara kvalificerat bedrägeri!
Förstår inte att folk går på det.
Varje år så uppdagas det att mycket som ska vara billigare är antingen dyrare eller samma pris som förut.
Citera
2025-12-03, 04:03
Avstängd
Citat:
Ja det fungerar i usa vilket märks alla år med ett land på 300+ miljoner kan inte lilla sverige bara härma och tro det blir lika bra.. vi har fan rea i detta land under hela året nästan..

(vi har fan rea i detta land under hela året nästan)

Och ändå är det inte billigt! Bara bluffar allihopa.
Citera
2025-12-03, 04:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag har spenderat närmare 10k den här veckan, främst bunkrat upp med förbrukningsvaror som ska räcka till nästa års black friday. Till exempel hade Apoteket 30% + 15% från Refunder = 45% på allt som hygienartiklar, kosttillskott och livsmedel. Det är sånt man hade behövt köpa ändå, men nu blev det nästan halva priset. Så visst kan man göra besparingar. Sen blev det lite från Intersport, en storbeställning från Vinoteket och annat.

Men vad kostade det innan och vad kostade det nu i faktiska pengar?
Bara för att dom sätter ut % så innebära det inte att det är billigare på riktigt.
Citera
2025-12-03, 04:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Var på ett köpcentrum idag. Där var det endast rea på de varor ingen ville ha. Kommer ihåg när black friday kom till Sverige. Då var det rea på saker som folk faktiskt ville ha.

Precis,
Tycker mig också se att ofta är det svin dyra grejer som är billigare men inte mycket billigare.
Så pass dyra att det är få som köper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in