2025-12-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FridayMike
Har du varit där? Vet du exakt hur det fungerade när de "tvättade" pengar?

Begreppet "tvätta pengar" är lite missvisande i det här sammanhanget.
Jag skulle mer säga att de hade ett sätt att få in svarta pengar (kontanter) på banken.

1. Man kunde swisha för att få marker, inköp till turneringar osv.
2. Om du växlade ut fick du cash.
3. Såja, pengarna var inne i banksystemet.

Du kan tänka dig om de hade 100-300 kunder som gjorde så med 5k-20k i månaden?

Kunderna/spelarna blir nog inte, som du skriver, misstänkta för penningtvättsbrott. De är inte medvetna om upplägget.

Men det var ju precis det jag sa - att det är ägarna och inte besökarna som tvättat pengar.
Citera
2025-12-02, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Fast du har väl fel i att inte huset tjänar några pengar på poker? Då spelarna betalar en avgift för att deltaga och beroende på arrangör så har väl dom oftast 5-10 procent av startavgiften och sedan tjänar dom pengar på (Rake).

Svårt och se dealers, lokal och spelmatrial skulle bekostas på ideellt basis. Så betalar 100 gubbar 5000 kr var så räknas det som det omsatt beloppet blir 500.000Kr.

I övrigt så var det polisen som gick ut att prostitutionen förekommer, det var det jag gick på. Sedan när Gunnar Appelgren påtalar att Södertälje nätverket är involverande i det jag räknade är ju som man säger inom travet - från hästens mun

Sedan har jag inte uttryckt någon form av beundrade eller gillande av polisens agerande under insatsen.

Har självklart inte sagt att huset inte tjänar pengar på detta - dom tjänar dock bara raken (en liten del av varje pott och inköp) och det kan omöjligen vara det dom avser med "omsättning på 200 msek".

Det är uppenbart så att dom kallar det omsättning - vad som satsats spelare mot spelare. Men omsättning betyder försäljning och det är bara raken som ska räknas som omsättning.

De ljuger om detta medvetet.
Citera
2025-12-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
MSc i finans?

Då är det ännu märkligare att du inte förstår skillnaden mellan "inte själv tvätta pengar" och "delta i en verksamhet som möjliggör penningtvätt" .

Det är grundkursnivå, inte raketforskning

Herregud vad lost du är - jag har förklarat skillnaden för dig. Besökarna har inte tvättat några pengar här.

Tror inte du ska skratta åt min utbildning heller för du har uppenbarligen inte ens haft nationalekonomi 1.
Citera
2025-12-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Att vara vittne betyder inte att man är utanför allt det handlar bara om rollen i FUPen.

Utredningen gäller olaglig spelverksamhet och penningtvätt, så din idé att ’ingen gjort något olagligt’ spricker redan där.
Men det blir väl så när man läser i diagonaler.

Men som besökare stödjer man verksamheten ekonomiskt, och man riskerar att hamna mitt i en förundersökning, få sina pengar beslagtagna, bli hörd av polis, eller få kopplingar till organiserad brottslighet.

Olagligt nej, men definitivt inte smart.

Hej du har vilda fantasier om väldigt spretiga saker (vad fan försöker du säga ens!?) - men bra att du bekräfta exakt det jag sa - att besökarna inte gjort något olagligt.

Räcker med ditt svammel nu.
Citera
2025-12-02, 20:47
Medlem
diseuses avatar
Istället för att spekulera i vad ni tror åklagaren syftade på, så kan ni bara läsa häktningsframställan. Den som länkades tidigare i tråden skrev så här
Citat:
Näringspenningtvättsbrott, grovt brott
[namn] har tillsammans och i samråd och samförstånd med andra personer i Storstockholmsområdet i vart fall mellan den 1 januari 2024 till och med den 28 november 2025 i näringsverksamhet eller såsom led i en verksamhet som bedrivits vanemässigt eller annars i större omfattning, medverkat till åtgärder som skäligen kan antas vara vidtagna i syfte att dölja att egendom härrör från brott eller brottslig verksamhet och främja möjligheterna för någon att tillgodogöra sig egendomen eller dess värde. Detta har skett genom att [namn] och de medmisstänkta gärningsmännen inom ramen för en olovlig spelverksamhet mottagit, förvarat, omsatt, transporterat och överfört kontanter, banktillgodohavanden och kryptovaluta till ett värde av ca 10 miljoner kronor per månad, sammanlagt i vart fall 230 miljoner kronor under aktuell tidsperiod. Brottet ska bedömas som grovt då det avsett betydande värden samt har ingått som ett led i en brottslighet som utövats systematisk och/eller i större omfattning och varit av särskilt farlig art.

Lagrum
7§ 2 st lag (2014:307) om straff för penningtvättsbrott
Citera
2025-12-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Jaha och då är pengarna tvättade? 😂😂
Då kan en lika bra säga att en vann på en spelklubb utan att ens ha varit på en😂😂
Ni som tjatar om penningtvätt måste läsa på lite för ni har ju inte en aning om vad ni pratar om. Logiskt tänk besitter ni inte heller för då hade ni fattat direkt att ni yrar!
Du kan väl berätta detta för advokat Jens Lapidus som hävdar att det är den vanligaste brottsligheten på spelklubbar. Han berättar om penningtvätt idag kl 17:44 på TV4. Men du vet ju förstås bättre än alla andra din plattskalle.
Citera
2025-12-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan8585
Herregud vad lost du är - jag har förklarat skillnaden för dig. Besökarna har inte tvättat några pengar här.

Tror inte du ska skratta åt min utbildning heller för du har uppenbarligen inte ens haft nationalekonomi 1.
Förresten inom vilket område tog du din MSc?

För utifrån ditt språkbruk och hur du resonerar här så hade jag aldrig gissat på något som kräver mer precision än en gruppchatt på högstadiet.

Du har fortfarande inte förstått skillnaden mellan att tvätta pengar och att driva en verksamhet som möjliggör penningtvätt.
Det är på riktigt grundnivå.
Citera
2025-12-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan8585
Hej du har vilda fantasier om väldigt spretiga saker (vad fan försöker du säga ens!?) - men bra att du bekräfta exakt det jag sa - att besökarna inte gjort något olagligt.

Räcker med ditt svammel nu.
Jag har inga “vilda fantasier” jag förklarade sammanhanget, vilket du fortfarande verkar ha svårt att ta in.

Besökarna har inte begått ett brott.

Det betyder däremot inte att de är “utanför allt”, vilket var den ursprungliga missuppfattning.

Det är skillnad på att inte vara gärningsman och att ändå vara indragen i en brottslig verksamhet något man brukar ha koll på långt innan en masterutbildning.

Och om det jag skriver låter som “svammel” för dig, så är det kanske inte texten som är problemet utan läskunnigheten
Citera
2025-12-02, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FridayMike
Har du varit där? Vet du exakt hur det fungerade när de "tvättade" pengar?

Begreppet "tvätta pengar" är lite missvisande i det här sammanhanget.
Jag skulle mer säga att de hade ett sätt att få in svarta pengar (kontanter) på banken.

1. Man kunde swisha för att få marker, inköp till turneringar osv.
2. Om du växlade ut fick du cash.
3. Såja, pengarna var inne i banksystemet.

Du kan tänka dig om de hade 100-300 kunder som gjorde så med 5k-20k i månaden?

Kunderna/spelarna blir nog inte, som du skriver, misstänkta för penningtvättsbrott. De är inte medvetna om upplägget.

Om det där stämmer borde ju banken reagerat och stängt av deras svishkonto på mindre än en vecka och krävt underlag på varifrån pengarna kom.
Citera
2025-12-02, 22:55
Medlem
https://www.europol.europa.eu/media-press/newsroom/news/coordinated-strike-hits-violent-criminal-network-behind-large-scale-illegal-gambling-and-money-laund ering-in-sweden

"During the search of a property in Sweden, believed to have been used as an illegal gambling club, authorities also seized drugs prepared for resale and found signs of possible human trafficking."

Ska bli intressant och se vilka "vittnena" är sedan.
Citera
2025-12-02, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpieWinston
Så vad vet vi om dessa fem män?

Njae inte så mycket i nuläget. Ska forska i morgon och återkommer.
Citera
2025-12-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Om det där stämmer borde ju banken reagerat och stängt av deras svishkonto på mindre än en vecka och krävt underlag på varifrån pengarna kom.
Jag vet inte hur de har "tvättat pengar" jag kan bara gissa.

Man får en skuld på x antal kronor till någon, klubben köper skulden och de som driver klubben skickar sen en faktura från ett "legitimt" företag där man tex har köpt 5000 kg pepparkakor.

Betalar man inte så åker knäna.

Men som sagt jag bara gissar.

Finns säkert fler kreativa sätt, men om du "bara" driver en svartklubb så genererar den bara mer svarta pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in