2025-12-01, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Jonna lär väl inte åka alla lopp i helgen? Även om hon har segerchans i samtliga. Har hon någonsin kört fullt program en världscupshelg samma år som ett mästerskap?

Hade varit riktigt kul att se henne i 10km fritt individuell start med tanke på vad hon gjorde på 7,5km i VM-stafetten.

Ruka förra året
Citera
2025-12-01, 15:24
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Med respekt för ditt resonemang, inte säker att landslagsledningen ”tillåts” rotera? Svårt att se Skiathlonen i Trondheim som något annat än en amerikansk uttagning. Ebba, Frida och Jonna är givna så är det några som kan stå över är det ju dom. Men det tror jag ingen är intresserad av. Och Moa I, Emma, Linn och kanske till och med Maja har säkert ambitioner att ta den fjärde platsen. Så även om det vore intressant att släppa in fler i diskussionen så tror jag inte A-lagsåkarna är särskilt intresserade att ställa sina platser till förfogande.

Samma resonemang på 10 km. Det är redan 7 åkare som slåss om 4 platser. Både på distansen och till stafettlaget. Så länge de konkurrerar om OS kommer ingen annan sannolikt släppas fram. Som jag ser det…(även om jag vill något annat)

Ja, stor skillnad vad man själv vill se och hur landslagsledningen troligtvis kommer att göra.
Citera
2025-12-01, 15:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
De har lite ulike egenskaper. Drivenes er bra på å skape hastighet i lett-terreng og ikke så bra bratt oppfor, mens Heidi,
Simpson-Larsen og Sannes er vår klatremus-gjeng

Ok, tack för förtydligandet om deras olika åkarkaraktärer (vilket jag inte hade koll på bortsett från Heidi).
Citera
2025-12-01, 16:34
Medlem
Hoppas Alvar vill åka sprinten på fredag i alla fall. Men knappast. Stör nog uppladdningen allt för mycket innan han ska möta träbockarna i ski classic.
Citera
2025-12-01, 17:05
Moderator
Hjv9s avatar
Knepigt läge nu i det norska damlaget när det gäller OS-platser. Simpson-Larsen och Drivenes verkar ha tagit stora kliv i utveckling samtidigt som det är frågetecken kring rutinerade åkare som Slind och Udnes Weng x2. När Weng-tvillingarna är långt ifrån form är det inte heller någon som är aktuell för både sprint och distans vilket gör det ännu svårare.
Citera
2025-12-01, 17:21
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Hoppas Alvar vill åka sprinten på fredag i alla fall. Men knappast. Stör nog uppladdningen allt för mycket innan han ska möta träbockarna i ski classic.
Det ser ut som Alvar tycker det är mycket roligt att köra VC, han lyser upp som en sol när han blir intervjuad i samband med tävlingarna. Jag tror det dröjer max 1-2 år innan Alvar går över till traditionell skidåkning.
Citera
2025-12-01, 18:07
Medlem
rainbowias avatar
Stoppa pressarna.
Stilfulle Lucas Chanavat är tillbaks i Trondheim. Kul. Även kul med formstarka Léonie Perry som bör kunna sätta PB främst på 10 skejt, alltså vara god för en t-20. Blir förövrigt kul att se Jonna prestera på samma distans. Franska laget kompletteras med hela Rukagänget.
Citera
2025-12-01, 19:19
Medlem
Har hackats en del på finskorna men Anna-Kaisa Saari PB på 20km och Hilla Niemelä stort PB i sprint
Citera
2025-12-01, 20:02
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Har hackats en del på finskorna men Anna-Kaisa Saari PB på 20km och Hilla Niemelä stort PB i sprint
Sant, "Nästan Aino-Kaisa" är ett särskilt kul genombrott
Citera
2025-12-01, 20:04
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Knepigt läge nu i det norska damlaget när det gäller OS-platser. Simpson-Larsen och Drivenes verkar ha tagit stora kliv i utveckling samtidigt som det är frågetecken kring rutinerade åkare som Slind och Udnes Weng x2. När Weng-tvillingarna är långt ifrån form är det inte heller någon som är aktuell för både sprint och distans vilket gör det ännu svårare.

Och här funderar man på om Hedegart "får plats" i laget när både Kläbbe och Valnöten kan åka distans.
Kan bli 4 sprinters och 4 distansare på damsidan. Heidi och Kristine som lagkaptener.
Myhrvold fick köra distans förra OS så ja, spännande uttagningar att vänta.
Mitt tips blir KSS-Stenseth-Myhrvold-LUW-Heidi-Astrid-Nora-och en kamp om fjärde distansplatsen mellan ett knippe åkare.

Slog mig nu att Gina del Rio har turistat i Finland.

Samma 17 italienare i Trondheim som i Ruka.

Isai Näff skall inte vara med i Trondheim, är anmäld till Planica i helgen liksom LL är. Sofia Henriksson varning på henne.
Citera
2025-12-01, 20:05
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hur skall det svenska laget till Trondheim se ut? Här kommer mitt lag:

Lagets utformning är styrt av hur man vill disponera de bästa åkarna. Man kan ju mycket väl tänka sig att man disponerar det på ett annat sätt än vad jag gör. Det beror också på om man vill rotera in åkare som inte alls i var uttagna till Ruka eller som bara åkte ett lopp i Ruka.

Sprint: Jonna, Maja, Hagström, Ribom, Svahn, E. Henriksson (reserver/alternativ: Ilar, Lundgren, Frida, Rosenberg)
Skiathlon: Ebba, Frida, Ilar, Jonna, Ribom, L. Eriksson (reserver/alternativ: Maja, Svahn, Rosenberg, Lundgren, E. Henriksson)
10km fristil: Ebba, Frida, Ilar, Jonna, Ribom, Maja (reserver/alternativ: L. Eriksson, Svahn, Rosenberg, Lundgren, E. Henriksson)

Jag tänker mig att Ilar fokuserar på de två distansloppen och avstår därför sprinten. Vill hon åka sprinten så tar hon Henrikssons plats. Lundgren räcker aldrig till i slutändan och åkte inte tillräckligt bra och därför får hon inte en ny chans i sprinten. Jag räknar med att Svahn är tillbaka från sin förkylning och åker sprinten.

Lisa Eriksson vann de båda distansloppen i Boden samt åkte bra i Gällivare, egentligen skulle jag vilja ha in henne på de båda distansloppen men hon får inte plats i båda. Nu får hon åka skiathlonen även om det rena fristilsloppet kanske passar henne bättre. Svahn platsar egentligen på båda distansloppen men då hon inte tävlat något ännu denna säsong får hon börja med sprinten. Rosenberg åkte bra i det klassiska loppet nu i Ruka och borde kanske därför få åka skiathlonen. Men samtidigt har Lisa 3-1 mot Rosenberg i Gällivare och Boden och då går Lisa före.

Sprint: Anger, Grahn, Danielsson, J. Persson, Grate, Ersson (reserver/alternativ: Myhlback, Häggström, Gisselman)
skiathlon: Anger, Poromaa, Berglund, Ekberg, J. Persson, Rosjö (reserver/alternativ: Gisselman, Johansson, Häggström))
10km fristil: Anger, Poromaa, Berglund, Ekberg, J. Persson, Rosjö (reserver/alternativ: Gisselman, Johansson, Häggström)

Jag har tolkat det som att Alvar inte vill åka i Trondheim, vill han det får han naturligtvis åka sprinten. Svårt att ta ut de två sista platserna på distans. Alvar har inte åkt något fristilslopp denna säsong och då är han inte aktuell för de två distansloppen. Men visst, han skulle nog kunna göra det bättre än Persson och Gisselman. Persson får åka distansloppen för han redan är på plats Trondheim för sprinten.
Köper dina uttagningar rakt av med möjligt undantag för in med Linn och ut med Emma på Skiathlon. Sen vore det coolt om Jonna stod över sprinten men det lär inte hända
Citera
2025-12-01, 21:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Någon som är förvånad?

https://www.nettavisen.no/sport/svensk-raseri-mot-norge-det-er-darlig/s/5-95-2755719
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in