2025-12-01, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tror det här kan vara en väldigt effektiv strategi och att inte särkilt många fartyg behöver angripas innan aptiten för att ingå i den ryska skugg-flottan drastiskt skall minska.

Tja. Kanske. Men säg att Pootin gjort kalkylen att Ryssland klarar av att en tredjedel av dessa fartyg ”försvinner”. Kanske tom hälften utan att det nämnvärt påverkar hans ställning i toppen. Då kan det ta många, många år innan Ryssland bryr sig. Ryssland är en krigsekonomi. En tredjedel av alla resurser sägs läggas på militären.

Så länge som den ryska befolkningen har det bra kommer inget ske.

Jag tror vi måste ta fram påken på allvar. Europa gör på tok för litet. Kokas grodan?

Hade jag fått bestämma hade jag för länge sedan stängt ned hela planeten genom att utvisa precis varenda ryss på Europeisk mark. Om något land trilskades, tex inom EU, hade jag verkat för att utesluta landet ur EU och kanske tom jobbat på ett ekonomiskt embargo av landet i fråga. 100% sekundära och vidare sanktioner av alla länder som ens nuddar Ryssland på något sätt ekonomiskt. Allt detta kommer att ske. Men jag tänker att det går lite för långsamt. Dessutom hade jag varit stenhård mot den illegala invandringen från MENA till Europa genam att utnyttja hotet på Ryssland. De kan migrera till något annat land. Jag föreslår Ryssland eller Kina. Lycka till! Det finns en sådan beröringsskräck att lasta illegala migranter på Silja Line-liknande fartyg och deportera dessa med hjälp av militären. Bland alla dessa människor finns en hel del som är lättpåverkade av ryska pengar. Jag hittar inte ens på detta utan detta kommer från alla underrättelsetjänster i väst. Fienden är aktiv! De kallar det hybridkrigföring och det kan vara precis vadsomhelst som förstör på ett sätt eller annat för Sverige. Och med en viss herr T i Vita huset har vi ju dessutom faktiskt skäl att inte kunna luta oss mot USA.

Vad sker på din arbetsplats? Inatt såg jag att de stängde en flygplats i Baltikum igen pga påverkanskampanjer.

Som alltid gäller det att lugnt och metodiskt dra upp den här muren igen. Men det går ju för långsamt. Sverige är ju sjukast i klassen när vi debatterar palestinska eller syriska flyktingars rätt att hänga i Sverige eller skatten på apelsiner. Spionerna finns överallt och det är INTE som på film.

Ju snabbare och hårdare vi är mot Ryssland desto snabbare avslutas det här eländet i Ukraina. Ryska befolkningen måste få känna av eländet. Finns inga alternativ. De bryr sig inte! De stödjer ju för tusan den galna dvärgen!

Ryssland behöver en jävla käftsmäll. Det sker ju men det går ju för i helvitti i ultrarapid.

Slava Ukraini!
Citera
2025-12-01, 05:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Ukraina verkar ha börjat plocka bort den ryska skuggflottan. Dom senaste dagarna har man tagit ut tre oljetankers i svarta havet. Ryssarna får sluta transportera från Svarta havet helt och hållet
Citera
2025-12-01, 06:35
Medlem
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3m6vmd7ntls2x

Ryska hybridattacker kommer inte att förbli ostraffade.
Citera
2025-12-01, 06:39
Medlem
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3m6v6tacxkh2v

Nya ukrainska attacker på Taganrog. Putin har utfärdat hårda straff för att filma eller vittna om attacker i Ryssland därav den ”ryska” kvaliteten på filmen. Dokumentation kommer så småningom och lägger de självklara ryska lögnerna i dagen.
Citera
2025-12-01, 06:41
Medlem
https://bsky.app/profile/beefeaterfella.bsky.social/post/3m6v4hf4a4k27

Minst 2500 forskare har lämnat Ryssland sedan 2022. Brain drain de luxe.
Citera
2025-12-01, 07:21
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ukraina verkar ha börjat plocka bort den ryska skuggflottan. Dom senaste dagarna har man tagit ut tre oljetankers i svarta havet. Ryssarna får sluta transportera från Svarta havet helt och hållet

Hoppas att de isåfall även blir ersättningsskyldiga för miljöförstörelsen.
Citera
2025-12-01, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Du ska få en svår piller att svälja. Vinnaren tar inte hänsyn till Ukrainas grundlag eller vad Zelensky tycker.

Det stämmer förvisso. Men då måste man se till att vinna först. Om Trump tvingar Ukraina att ge upp för Putin skulle jag inte kalla Ryssland "vinnare" överhuvudtaget
Citera
2025-12-01, 07:32
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Är det aktuellt för Ryssland?
Eller hur kom du på denna tanke?
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Hoppas att de isåfall även blir ersättningsskyldiga för miljöförstörelsen.
Citera
2025-12-01, 07:43
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Det är nog stor beslutsångest. hur skepparen ska göra.
Svarta havet är dåliga odds på.
Riskpremien är nog skyhöga och vinsten blir minimal. Troligen förlust.
Riskera hela fartyget och alla framtida inkomster.

Som skeppare och ägare skulle jag tacka nej.
Eller köp båten av mig och stå för hela risken. Lycka till!
Citera
2025-12-01, 07:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det stämmer förvisso. Men då måste man se till att vinna först. Om Trump tvingar Ukraina att ge upp för Putin skulle jag inte kalla Ryssland "vinnare" överhuvudtaget
Det är inte svart eller vitt och det kommer inte finnas en tydlig vinnare men däremot vet vi nu att Ukraina kommer komma samma öde till mötes som Finland och Finlandiseringen.

Ukraina har blivit bedraget och lurat av väst i det långa loppet. Det finns inga vänner inom politiken, bara gemensamma intressen
Citera
2025-12-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Tja. Kanske. Men säg att Pootin gjort kalkylen att Ryssland klarar av att en tredjedel av dessa fartyg ”försvinner”. Kanske tom hälften utan att det nämnvärt påverkar hans ställning i toppen. Då kan det ta många, många år innan Ryssland bryr sig. Ryssland är en krigsekonomi. En tredjedel av alla resurser sägs läggas på militären.

Så länge som den ryska befolkningen har det bra kommer inget ske.

Jag tror vi måste ta fram påken på allvar. Europa gör på tok för litet. Kokas grodan?

Hade jag fått bestämma hade jag för länge sedan stängt ned hela planeten genom att utvisa precis varenda ryss på Europeisk mark. Om något land trilskades, tex inom EU, hade jag verkat för att utesluta landet ur EU och kanske tom jobbat på ett ekonomiskt embargo av landet i fråga. 100% sekundära och vidare sanktioner av alla länder som ens nuddar Ryssland på något sätt ekonomiskt. Allt detta kommer att ske. Men jag tänker att det går lite för långsamt. Dessutom hade jag varit stenhård mot den illegala invandringen från MENA till Europa genam att utnyttja hotet på Ryssland. De kan migrera till något annat land. Jag föreslår Ryssland eller Kina. Lycka till! Det finns en sådan beröringsskräck att lasta illegala migranter på Silja Line-liknande fartyg och deportera dessa med hjälp av militären. Bland alla dessa människor finns en hel del som är lättpåverkade av ryska pengar. Jag hittar inte ens på detta utan detta kommer från alla underrättelsetjänster i väst. Fienden är aktiv! De kallar det hybridkrigföring och det kan vara precis vadsomhelst som förstör på ett sätt eller annat för Sverige. Och med en viss herr T i Vita huset har vi ju dessutom faktiskt skäl att inte kunna luta oss mot USA.

Vad sker på din arbetsplats? Inatt såg jag att de stängde en flygplats i Baltikum igen pga påverkanskampanjer.

Som alltid gäller det att lugnt och metodiskt dra upp den här muren igen. Men det går ju för långsamt. Sverige är ju sjukast i klassen när vi debatterar palestinska eller syriska flyktingars rätt att hänga i Sverige eller skatten på apelsiner. Spionerna finns överallt och det är INTE som på film.

Ju snabbare och hårdare vi är mot Ryssland desto snabbare avslutas det här eländet i Ukraina. Ryska befolkningen måste få känna av eländet. Finns inga alternativ. De bryr sig inte! De stödjer ju för tusan den galna dvärgen!

Ryssland behöver en jävla käftsmäll. Det sker ju men det går ju för i helvitti i ultrarapid.

Slava Ukraini!
Dina käcka förslag om att utvisa samtliga ryska medborgare från EU kommer inte att genomföras.
Utom möjligen i Sverige och Baltikum.
Det hade isåfall varit bättre för Sverige om vi istället utvisade alla kriminella utlänningar.
Kan vi klara att utvisa fredliga laglydiga ryssar så faller argumenten för att vi inte kan utvisa samtliga kriminella.
Citera
2025-12-01, 08:32
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det är nog stor beslutsångest. hur skepparen ska göra.
Svarta havet är dåliga odds på.
Riskpremien är nog skyhöga och vinsten blir minimal. Troligen förlust.
Riskera hela fartyget och alla framtida inkomster.

Som skeppare och ägare skulle jag tacka nej.
Eller köp båten av mig och stå för hela risken. Lycka till!
Jag förstår det som att stora delar av flottan är rysk så dom seglar nog på kommando och är nästan att räkna som en del av Putins krigsmaskineri varav man kallt räknar med förluster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in