Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-29, 18:09
Medlem
Audacias avatar
Var osäker på hur jag skulle formulera namnet på tråden, och även vart tråden skulle hamna, men here we go!

Har hittat ett objekt i orten Stenhamra, ute på Mälaröarna i Stockholm, som lockar väldigt mycket.
Har dock aldrig varit där mer än som snabbast, och undrar nu helt sonika följande frågor.
  1. Hur är standarden rent ekonomisk i snitt?
  2. Är det en trygg ort, för små barn att växa upp i?
  3. Är priser på fastigheter på väg upp eller ner? Populär ort eller ej?

Så, om det är någon som är därifrån, eller som har bra koll, så vore jag oerhört tacksam för svar!

Mvh
Audacia
Citera
2008-06-29, 19:56
Medlem
rebbans avatar
Har aldrig bott där men varit där ganska många gånger.
Är ett trevligt område som jag själv kan tänka mig bo i, nackdelen jag kommer på är att det kan va jävla köer ut på ön.

Annars är det trevliga hus, nice miljö och trevliga människor.
Citera
2008-06-29, 21:17
Medlem
Kör i vind. Finns inget fel på Stenhamra om du vill bo lite halvlantligt men ändå kunna jobba i Stockholm.

Tillhör Ekerö kommun som är borglig just nu. I dagsläget kan möjligen rusningstrafiken vara illa, men det finns bra bussar som tar en kvart(?) från Ekerö Centrum till Brommaplans tunnebanestation på fastlandet (hela Ekerö kommun består av öar i Mälaren). Sedan är det en liten bit från stenhamra in till Ekerö C också.

I framtiden kommer Förbifart Stockholm att ändra rejält på förutsättningarna och Ekerö kommer att få bra motorvägsförbindelse genom tunnlar till Kungens Kurva i söder och till Vällingby/Kista/E4 i norr. Då - om inte förr - kommer det att öppnas möjligheter för Ekerö att bli en riktigt expansiv kommun. Om de vill.
Citera
2008-06-29, 21:47
Medlem
Är uppväxt i Stenhamra och har bott där i typ 30 år. Jag trivdes bra så det är en bra plats för barn att växa upp i (nära naturen, bad och annat).
Men att åka bil in i till Stockholm i rusningstid är inte så kul
Citera
2008-06-29, 21:54
Medlem
Audacias avatar
Ok, tack för svaren!
Citera
2022-11-07, 00:46
Medlem
Skogswalds avatar
Trådstartaren var senast aktuell på Flashback för ~1½ år sedan så jag tänker att det kanske är föga troligt att h*n är tillgänglig för en kommentar i retrospektiv, jag tänker då framförallt på om någon flytt blev av, och/om vad h*n har att säga med facit i hand. Nåväl, till er övriga, hur är Stenhamra idag, så här femton år senare? Fortfarande lantligt och idylligt? Köerna in till stan är lika jävliga nu som då? Den där motorvägsförbifarten (över Drottningholm?) har inte blivit nåt av ännu väl? Good or anus, om vi nu leker med tanken att en faktiskt har möjlighet att köpa sig en fastighet därute..?
Citera
2025-11-30, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Trådstartaren var senast aktuell på Flashback för ~1½ år sedan så jag tänker att det kanske är föga troligt att h*n är tillgänglig för en kommentar i retrospektiv, jag tänker då framförallt på om någon flytt blev av, och/om vad h*n har att säga med facit i hand. Nåväl, till er övriga, hur är Stenhamra idag, så här femton år senare? Fortfarande lantligt och idylligt? Köerna in till stan är lika jävliga nu som då? Den där motorvägsförbifarten (över Drottningholm?) har inte blivit nåt av ännu väl? Good or anus, om vi nu leker med tanken att en faktiskt har möjlighet att köpa sig en fastighet därute..?

3 år senare!

Jag och min fru är själva på väg att köp hus ute på Stenhamra. Vänner som redan bor där lovordar starkt.

Blivit stor skillnad på att ta sig ut sen dom gjorde 2-filig väg efter Drottningholm, förbifarten ryktas klar om typ 3 år nu vad jag hörde senast. Tror det kommer bli liten explosion prismässigt när detta sker så vår tanke är att slå till innan priserna pressas upp.
Citera
2025-11-30, 18:49
Medlem
Skogswalds avatar
Stenhamra/Ekerö kommer med hundra procent säkerhet att få en hållplats slash trafikplats slash slinga upp ur den underjordiska tunneln då förbifarten är klar? Jag har inte läst detaljplanen för bygget. Förvisso är detta kanske att se som en självklarhet; att det vore helt efterblivet att dra E4 under Mälaröarna utan att möjliggöra på-/avfart därifrån, där det ändå bor fler än några hundra. Skämsmössan på. I rest my case. Hoppas du och frugan ska trivas därute. Allt gott!
Citera
2025-12-01, 07:37
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem