2025-11-30, 21:55
Medlem
HugoStieglitzs avatar
EU och USA har kommit överens om ett handelsavtal där EU betalar 15% tull till USA, men att USA inte betalar någon tull alls till EU (SVT).
Citat:
EU-minister Jessica Rosencrantz (M) håller delvis med i kritiken:

– Det är ingen drömöverenskommelse, säger hon till programmet.

EU och USA nådde i slutet av juli en tulluppgörelse. Parterna kom överens om att EU ska betala 15 procent i tull när man exporterar till USA medan USA helt slipper tullar på sin export till EU.

Det här är ett väldigt asymmetriskt handelsavtal, där USA gynnas på bekostnad av EU. Våra politiker är alltför handlingsförlamade för att göra någonting annat än att lägga sig platta för den orangea vuxenbäbisen, och det känns som om det är upp till oss privatpersoner att markera vårt missnöje mot detta.

Jag köper inte saker från USA jätteofta i och för sig, men från och med nu så lär jag tänka en gång extra om jag ser made in USA på en vara i en butik. Varför ska jobb flyttas till USA för att Trump vill skydda sina jobb medan EU-eliten inte bryr sig om att göra detsamma? Hade man kört 15% tull åt båda hållen hade det väl varit dåligt också, men då hade det i alla fall varit lika dåligt för alla.

Jag har inte sett att något politiskt parti har lyft denna fråga. Varför är de så passiva? Framför allt undrar jag också varför de gick med på ett så dåligt avtal. Hade det inte varit bättre att bara säga att vi kör samma tullar på USA som de kör mot oss - och sen får det bli som det blir? Eftersom tullarna blir lika höga åt båda hållen så borde det ju jämna ut sig tänker jag.
Citera
2025-11-30, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
EU och USA har kommit överens om ett handelsavtal där EU betalar 15% tull till USA, men att USA inte betalar någon tull alls till EU (SVT).

Det här är ett väldigt asymmetriskt handelsavtal, där USA gynnas på bekostnad av EU. Våra politiker är alltför handlingsförlamade för att göra någonting annat än att lägga sig platta för den orangea vuxenbäbisen, och det känns som om det är upp till oss privatpersoner att markera vårt missnöje mot detta.

Jag köper inte saker från USA jätteofta i och för sig, men från och med nu så lär jag tänka en gång extra om jag ser made in USA på en vara i en butik. Varför ska jobb flyttas till USA för att Trump vill skydda sina jobb medan EU-eliten inte bryr sig om att göra detsamma? Hade man kört 15% tull åt båda hållen hade det väl varit dåligt också, men då hade det i alla fall varit lika dåligt för alla.

Jag har inte sett att något politiskt parti har lyft denna fråga. Varför är de så passiva? Framför allt undrar jag också varför de gick med på ett så dåligt avtal. Hade det inte varit bättre att bara säga att vi kör samma tullar på USA som de kör mot oss - och sen får det bli som det blir? Eftersom tullarna blir lika höga åt båda hållen så borde det ju jämna ut sig tänker jag.

Trump vill med allt han gör att resten av världen ska ta mer ansvar för sina egna länder och vara mer själv försörjande!
Han vill inte att USA ska behöva vara beroende av Kina och andra länder, och att dom också ska vara mer själv försörjande, utnyttjar sina egna resurser inte vara beroende av andra.
Låter väl som en bra ide, i en perfekt värld så hade alla länder sköt sig själva och haft sin befolkning på hemma plan, nu är det bara en jävla brun sörja med en massa problem världen över.
Citera
2025-11-30, 22:24
Bannlyst
Vart hittar man amerikanska varor till julhandeln? Trump är en idiot men USA är inte vår fiende.

Det är Kina däremot så sluta genast att köpa varor från det landet.
Citera
2025-11-30, 22:56
Medlem
bl-gr-ns avatar
Nej!
Jag söker amerikanska produkter med ljus och lykta.
Bojkottar alla EU-produkter, förutom Svenska, så vida att inte den svenska producenten är eller varit EU-sympatiserande.

Exempelvis Postorderbolagen från Borås... Någon gång i slutet 1990-talet eller början av 2000-talet, satt några representanter från dessa företag och önskade Euro som svensk valuta, i SVT (hade lite förtroende för Statsmedia ännu, då).

Har aldrig handla från postorderbolag från Borås. sedan dess och kommer inte göra det i framtiden.
Citera
2025-11-30, 22:59
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Nej!
Bojkottar alla EU-produkter, förutom Svenska, så vida att inte den svenska producenten är eller varit EU-sympatiserande.

Så du vill bojkotta varor från t.ex. Finland, Danmark eller Polen? Varför det? Vad har de gjort oss?
Citera
2025-12-01, 00:37
Medlem
Madagascars avatar
Vi borde beskära framförallt X men även Facebook, Google och Microsoft.
Citera
2025-12-01, 02:49
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Hahaha. Själv spenderar jag gladeligen en hel del till och i USA. Att EU är Blackrock, Vanguard och State streets lakejer är väl inget nytt?

Vi behöver rasera det tredje riket EU. Rösta för utträde. Rösta på Alternativ för Sverige.
Citera
2025-12-01, 04:48
Medlem
Citat:

detta.

Jag köper inte saker från USA jätteofta i och för sig, men från och med nu så lär jag tänka en gång extra om jag ser made in USA på en vara i en butik.

Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Nej!

Vet inte riktigt varför du skulle bojkotta europeiska produkter som skapar jobben här blgrn?

Men amerikanska produkter och tjänster är ju väldigt lätta att bojkotta om ni vill göra det.

Costco,pressbyrån,seven eleven,Coca cola,bonaqua,subway,mc donalds,burger king,tropicana,kelloggs,taco bell,marlboro,winston,swedish match,caprisun,gevalia,philadelphia,jack daniels,oreo,cotedor,ford,tesla och andra amerikanska bilmärken.

Importläsk med amerikansk giftig majssirap och importerad mat med amerikansk monsanto gmo muterad skit (majs,ris,soja,rapsprodukter osv) från olika länder oc snabbmatställen och restauranger på stan och krogar som serverar grejerna eller butiksbakade giftbrownies,kärleksmums med amerikansk gmo chokladtopping i seven eleven,okq8,circle k osv.

Ingen microsoft på datorn eller liknande eller apple produkter som iphone.

Visa och mastercard,amex och andra amerikanska betalkort=betala endast med kontanter så slipper du betala kortköpsavgift på varje köp 24h till utlandet.

amerikanskägda eller amerikanskknytna företag som shell,circle k,pressbyrån,seven eleven osv.

Köp inget online för en stor del ägs av amerikanska företag eller giriga svenskar och europeer som importerar från kina .dubbelfel där då kinesiska produkter dödat hela vår industri och orter+kringjobb i sverige och skapat stor arbetslöshet.

Köp heller inget i stora köpcentrum som ofta ägs av stora amerikanska bolag och dödat alla mindre butiker i landet eller ställen som ullared,ikea,biltema osv som bara har 100% kinaskräp.
Senast redigerad av Blatteman 2025-12-01 kl. 05:00.
Citera
2025-12-01, 05:33
Medlem
dude2ks avatar
Det är bojkotta EU varor som gäller.. och det är inte bara julhandeln utan permanent
Citera
2025-12-01, 05:46
Medlem
Likväl kommer många att resa bort med amerikanska flygplan under julhelgen. En mycket stor del av det vi använder dagligen produceras av företag som delägs av bl.a amerikanska pensionsfonder.
Citera
2025-12-01, 06:09
Medlem
Euripidess avatar
Nej. Varor jag aldrig köper är varor från muslimska länder, vilket egentligen mest är matvaror. Köper helst svenskt men skulle inte ha minsta problem med att köpa amerikanskt. Lågbegåvade hjon tror att USA är fienden men har man mer än tre hjärnceller så vet man att det är Kina. Att bojkotta kinesiska varor är dock mer knepigt.
Citera
2025-12-01, 06:16
Medlem
Citat:

Ja, det tycker jag du ska göra. Börja med att bojkotta microsoft, apple, intel mm. Hej då!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in