2025-11-30, 19:32
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Mm, TS verkar lite självupptagen. Hon "behöver" sex och närhet och undrar hur hon ska få det. Säger inte att killen mår dåligt hur får man honom att våga söka vård? I rubriken är han tydligen sur. Han vågade öppna sig för just henne, hon verkar inte se det som positivt. Mer än sök hjälp och bli som han var innan, snabbt som fan.

Lätt hänt om man inte vet hur man ska göra för att vara en ledare. TS försöker nog hjälpa genom att ge tips, och vet inte att det är så lätt som att sitta där och vara tyst, nicka lite och sedan bara säga "Mm".

Men är hon egodriven så börjar hon tala om sig själv och sina egna erfaranheter och då sluter sig killen för att han vet att hon inte är något trygg.
Senast redigerad av TedGaandie 2025-11-30 kl. 19:39.
Citera
2025-11-30, 19:39
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
LOL! Ja, du har väl läst om "trauma" på internet då antar jag.

Jag kan i princip garantera dig att han famlar efter ursäkter till varför han inte vill ligga med dig längre.
Been there, done that. "Vad är det för fel? Är jag inte ATTRAKTIV nog? Gör JAG något fel?". Till slut är man så trött på att höra det, att man hittar på vad dum skit som helst.

Det finns inga trauman som gör att man först vill ligga, och sedan inte vill det. Det är bara önsketänktande från din sida. Tyvärr, alltså.
Jag tror du har rätt.

Gubben ger inte hela sanningen.
Citera
2025-11-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Är dina barn i samma ålder just nu som vad han var när han blev utsatt?

Hade inte tänkt på det, men visst kan det vara pga det
Citera
2025-11-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Då bör du nog tala med honom om det, innan han själv läser det här på FB.
Samtidigt bör du verkligen försöka få med honom på proffshjälp, t ex kommunens familjerådgivning (det kostar inte mycket) eller en privat terapeut.
Vad din sambos depressiva beteende beror på, det kan jag inte avgöra. Och de ”råd” du fått här på FB, bör du ta med en stor nypa salt.
Prata med din sambo om vad han resp du vill med ert förhållande, det har ni kanske redan gjort, och sedan ta hjälp, annars är jag rädd för att ert förhållande är över om ett tag.
M v h
RFT
(F d parterapeut & familjerådgivare)

Tack, ska försöka få honom dit med mig.
Citera
2025-11-30, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Du ska inte ställa några krav på honom i överhuvudtaget.... Du ska vara lugn, modig, stabil och trygg och vuxen. Men inte ens det kan du.

Du säger det ju själv till och med, att han öppnar upp sig för dig är en bra grej, men nu förstör du det istället igenom att bete dig som ett klängigt, osäkert och omoget litet jävla dampbarn..

Hur skulle du själv känna om du försökte öppna upp dig om hedersförtryck och man reagerade bara med "okej.. Men gå och lös det?"

Jag har inte hangups att prata om saker och har många gånger sökt hjälp för det då det är mitt ansvar. Ingen är ansvarig för vad som händer dem som barn men som vuxna har vi ansvar att läka ju och ödmjukt söka hjälp.
Citera
2025-11-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Mm, TS verkar lite självupptagen. Hon "behöver" sex och närhet och undrar hur hon ska få det. Säger inte att killen mår dåligt hur får man honom att våga söka vård? I rubriken är han tydligen sur. Han vågade öppna sig för just henne, hon verkar inte se det som positivt. Mer än sök hjälp och bli som han var innan, snabbt som fan.

Du kanske läser in för mycket. Självklart är det ingen idé med samlag nu, det har jag inte begärt och förväntar verkligen inte, han är tydligen traumatiserad. Men att inte ens orka hålla händer känns tufft när vi har alltid varit så fysiskt nära (här pratar jag inte ens om sex utan kramar, en arm runt axeln osv). Och när det följer med knappt något samtal alls mer än godmorgon, hej, hejdå, vad ska vi laga ikväll då är det en stor förändring i vardagen
Citera
2025-11-30, 19:58
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluetoo12
Jag har inte hangups att prata om saker och har många gånger sökt hjälp för det då det är mitt ansvar. Ingen är ansvarig för vad som händer dem som barn men som vuxna har vi ansvar att läka ju och ödmjukt söka hjälp.

Du har inte hangups och har sökt hjälp för det?

Vad skriver du ens här? Försök att make some sense.

Din partner vänder sig till dig, för att kunna känna någon trygghet när han öppnar upp sig.

Det är inte någon lösning att tvinga iväg honom till farbror doktorn hela tiden, utan lösningen är att du vet hur man är en bra partner och är lyhörd. Och det är faktiskt inte så komplicerat som det låter heller, det är alltså inget du behöver känna att det är något du ska försöka lösa åt honom.. Han behöver bara se att du tar det han sagt nu seriöst.
Senast redigerad av TedGaandie 2025-11-30 kl. 20:18.
Citera
2025-11-30, 20:09
Medlem
Citat:
Hade inte tänkt på det, men visst kan det vara pga det

Var tacksam för att han är öppen med dig.
Var i relation med någon där kvinnorna i familjen pratade bebisspråk och där min dåvarande och hans far hade lite skumma beteenden (behöver inte detaljera vad) och han var hela övertygad om att jag var psykopat som ställde frågan “har det hänt något när min var små, möjligen något sexuellt som inte borde ha hänt?”.
Han tog inte lätt på den frågan. Jag har ju inget filter tyvärr men min magkänsla skrek om att det var något som inte stämde med den familjen.

Om barnen är så pass små att dom blir assisterade i duschen eller liknande och dom befinner sig i den åldern han blev utsatt kanske han hade uppskattat att inte behöva ta duschningen, exempelvis.

Men annars tycker jag du bara ska va jävligt glad och tacksam för att han är öppen om en sådan sak. Hade jag varit utsatt för liknande hade jag inte delat det med vem som helst.
Du är “utvald”, den som han anförtror sig till. Att du ens skriver om det på ett forum är för mig en gåta. Inget illa ment.
Citera
2025-11-30, 20:31
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Men jösses. Såklart något kan trigga och påverka helt plötsligt om man aldrig tagit itu med det, bearbetat?! Låter snarare som att du inte läst på överhuvudtaget?

läst på vad?
Citera
2025-11-30, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Så fungerar inte damer, för varje svag grej du exponerar om dig själv ju mer tappar damen respekten för dig, men du har rätt, det är inte bra att hålla sånt inne men det är ingenting man ska ta upp med sin partner utan behöver såklart professionellt hjälp.

Håller med om professionell hjälp kan vara en bra idé, men vad i helvete har du fått det ifrån att vi tjejer tappar respekten när våra män visar sig sårbara och delar med sig av traumatiska händelser? Tvärtom verkligen har det alltid varit i min värld.
Citera
2025-11-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Om barnen är så pass små att dom blir assisterade i duschen eller liknande och dom befinner sig i den åldern han blev utsatt kanske han hade uppskattat att inte behöva ta duschningen, exempelvis.

Men annars tycker jag du bara ska va jävligt glad och tacksam för att han är öppen om en sådan sak. Hade jag varit utsatt för liknande hade jag inte delat det med vem som helst.
Du är “utvald”, den som han anförtror sig till. Att du ens skriver om det på ett forum är för mig en gåta. Inget illa ment.

Tack för tipset om duschningen. Och ja ibland med vissa som din fd:s familje så känner man av direkt att något är fel.

Jag är glad att han öppnade upp för mig, visst. Det är viktigt att få vara den man är och vara öppet. Många män gör aldrig det och lider enormt, inte sällan de i deras omgivning också.

Det han berättade är så tungt och i samband med hans beteende har förändrats markant så känns det som våra liv är upp och ner och jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan förstås inte berätta för någon jag känner IRL. Jag skriver har i medmänsklig desperation, kanske dumt men anonymt. Våra barn ser hur han är mot mig nu, plötsligt så kallt, han berättade och sen tar avstånd från mig på ett sätt som jag inte förstår när han väl vågade berätta.
Citera
2025-11-30, 23:02
Medlem
Citat:
Varning för lång text!

Vi har varit ihop i sex år och vi är ganska lika. När vi började dejta så sa han att han trodde alltid att sexet kunde vara så bra. Nu alla år efteråt förstår jag den kommentaren.

Han har successivt inte velat ligga och efter sex månader med nästan ingen sex och att han varit emotionellt tillbakadragen så berättade han tillslut att han utsätts för flera sexuella övergrepp som barn av en bekant till familjen. Har läst på lite grann och förstår att majoriteten av män som har utsatts för sånt aldrig berättar om det och jag är den enda som vet om det. Det är iofs positivt att han kände sig så trygg med att berätta för mig och han sökte hjälp från en psykolog.

Problemet är att han inte har berättat om vad hände till psykologen så den uppföljningstid han fick är om en månad. Under tiden så är det tydligt att han lider av PTSD med mardrömmar och knappt orkar krama mig. Under relationen har vi alltid varit fysiskt nära med varandra och allt detta har nu försvunnit och han knappt pratar med mig.

Han sa att detta som hänt honom har förändrat honom för alltid, vilket man kan förstå. Jag har min egen historia med trauma och föräldrar som övergav mig när jag var sjuk och jag utsatts för hedersförtryck. Efter decennier av terapi mår jag bra men jag erkänner att det är mycket svårt att stå ut med att han nästan inte vill ha med mig att göra. Jag förstår att PTSD fuckar upp människor och kan döda relationer men det behöver inte vara så i alla fall.

Han är i grund och botten en trygg och stabil person som har varit en bra partner och en fantastisk bonuspappa. Jag älskar honom oerhört. Men det är så svårt att stå ut med att bli behandlad såhär, att han har blivit emotionellt nedstängd. Jag är en som gillar sex och närhet.

Vilka krav kan man ställa på en partner i detta läge? Han sa att han vet att jag försöker hjälpa honom men att det finns en gräns med vad andra kan göra. Det känns som han inte riktigt försöker att få hjälp och genom hans jobb vet han hur mycket psykiatrin suger vad gäller att hjälpa folk med PTSD. Det må vara svårt men det blir såklart omöjligt att få hjälp om man inte försöker på riktigt.

Lämna, en sån lipsill till karl har du ingen nytta utav,

Hans sätt kommer bara bli värre, det är inte synd om han, vad som hände för 10-20-30 år sedan var då livet är nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in