2025-11-25, 10:09
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har sett den typen av produkt då och då genom hela mitt liv, dock ej standardutbud i vanlig matbutik (antagligen pga. låg efterfrågan) men på typ ÖoB och liknande.
Willys har denna Zwan Kyckling Luncheon, Coop och Ica kör samma märke sen brukar det dyka upp andra märken eller deras egna varor.

Skulle själv aldrig köpa produkten men den finns troligen i din butik om du letar lite.
Citera
2025-11-25, 10:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Willys har denna Zwan Kyckling Luncheon, Coop och Ica kör samma märke sen brukar det dyka upp andra märken eller deras egna varor.

Skulle själv aldrig köpa produkten men den finns troligen i din butik om du letar lite.

Ja stämmer säkert. Googlade och fick fram denna bild, ska vara köpt på ICA Maxi.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcScO3XpS3SLoT8v7MRGHn24m4Dxs3Pn6 skhWQ&s
Citera
2025-11-25, 14:51
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nu har ju foliet på tärningarna olika färger med tryck på som liknar en grönsak eller ko osv,. Räcker inte det?

De brukar ju ha det. Men Knorr har inte det längre.
Citera
2025-11-25, 15:33
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
De brukar ju ha det. Men Knorr har inte det längre.
Köp nått annat märke då, och i sanningens namn så spelar det mindre roll om du har fel buljongtärning till vad det ska användas.
Jag köper bara grönsaksbuljong till allt.
Jag vill framhäva kycklingen hellre än buljongen.
Köp msg istället som smakförstärkare, det funkar mycket bättre och framhäver bara de ingredienser du har, det tillför inte någon annan smak.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-11-25 kl. 15:38.
Citera
2025-11-25, 15:59
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Köp nått annat märke då, och i sanningens namn så spelar det mindre roll om du har fel buljongtärning till vad det ska användas.
Jag köper bara grönsaksbuljong till allt.
Jag vill framhäva kycklingen hellre än buljongen.
Köp msg istället som smakförstärkare, det funkar mycket bättre och framhäver bara de ingredienser du har, det tillför inte någon annan smak.

Tja, kan jag väl göra. Men jag gillar knorr och tycker deras tärningar är goda. Min fru säger som dig, att inte spelar någon roll vilken buljong man har i. Men jag håller inte med.
Jag brukar ha köttbuljong i kycklinggrytan, vilket ger en helt annan smak än höns- eller grönsaksbuljong.

Ska jag göra lite finare anrättningar brukar jag använda Bongs flytande buljong. Väldigt god.
Citera
2025-11-25, 16:09
Medlem
Lakritspesto. Som vanlig pesto fast gjord av lakritsrot istället för av tomat eller pinjenötter. Samt smaksatt med salmiak.
Citera
2025-11-25, 17:16
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Tja, kan jag väl göra. Men jag gillar knorr och tycker deras tärningar är goda. Min fru säger som dig, att inte spelar någon roll vilken buljong man har i. Men jag håller inte med.
Jag brukar ha köttbuljong i kycklinggrytan, vilket ger en helt annan smak än höns- eller grönsaksbuljong.

Ska jag göra lite finare anrättningar brukar jag använda Bongs flytande buljong. Väldigt god.
Annars är det vanligaste att man har kyckling, eller grönsaksbuljong i just köttgrytor inte tvärtom..
Varför sabba det fina ur köttet?, om allt ska smaka knorr i slutändan.

Less is more om man har brå råvaror ifrån början. En del bara öser i buljongtärninar, citronsaft fonder, soja, flera olika onödiga kryddor..

Med åren lär man sig att salt peppar och smör brukar vara det bästa. Fonden långkokar man själv av sånt av samma djur som slaktaren brukar kasta bort.
Då uppnår du en äkta ren smak av köttet du äter
Senast redigerad av Giant Squid 2025-11-25 kl. 17:21.
Citera
2025-11-26, 09:08
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Annars är det vanligaste att man har kyckling, eller grönsaksbuljong i just köttgrytor inte tvärtom..

Less is more om man har brå råvaror ifrån början. En del bara öser i buljongtärninar, citronsaft fonder, soja, flera olika onödiga kryddor..

Med åren lär man sig att salt peppar och smör brukar vara det bästa. Fonden långkokar man själv av sånt av samma djur som slaktaren brukar kasta bort.

Nej jag vet. Och jag håller med.
Men med vardag och småbarn så blir det till 99% vardagsmat. Man kan inte göra så mycket frys-bränd kyckling eller falukorv

Ibland får jag tillfälle att tillaga en bra köttbit, och då blir det som du säger, enbart salt och peppar och smör. Och vin till det. Fantastiskt gott.

Men där jag är nu i livet, så blir buljong min räddning från alltför tråkig vardagsmat.
Citera
2025-11-27, 21:04
Medlem
needAlifes avatar
Citat:

Ja om man har en halv gris eller ko liggandes med en massa restdelar hemma så visst, då kan man långkoka fonder. Men 90%+ köper köttet de ska äta och inget annat och/eller har inte tid. Det är sällan man går till sin lokala Ica och letar slamsor av en gris eller höna. Det är därför buljong man köper är populär.

Däremot håller jag med om att grönsaksbuljongen är den bästa men det är min personliga smak.
Citera
2025-11-27, 23:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ja om man har en halv gris eller ko liggandes med en massa restdelar hemma så visst, då kan man långkoka fonder. Men 90%+ köper köttet de ska äta och inget annat och/eller har inte tid. Det är sällan man går till sin lokala Ica och letar slamsor av en gris eller höna. Det är därför buljong man köper är populär.

Däremot håller jag med om att grönsaksbuljongen är den bästa men det är min personliga smak.
Man kan köpa nån gång bara ifrån en jägare t,ex göra ett långkok, reducerade det.sedan frysa in det i block som man har till iskuber. Då kan man ta fram portionsvis vid bhov
Citera
2025-11-27, 23:53
Medlem
zombie-nations avatar
Det borde finnas halvliter med mjölk och fil som faktiskt kostade ungefär hälften av en liter. Sverige har många gamla människor som bor ensamma som inte gör av med litrar.

Sedan skulle jag vilja ha 3% yoghurt med frukt/bär som är sockerfri förutom det naturliga sockret. Visst att jag kanske har bär i frysen men ibland vill man ha det färdiga konceptet.

Sedan saknar jag jordgubbsmjölken. Både den vanliga och Muu.
Senast redigerad av zombie-nation 2025-11-27 kl. 23:56.
Citera
2025-11-28, 17:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det borde finnas halvliter med mjölk och fil som faktiskt kostade ungefär hälften av en liter. Sverige har många gamla människor som bor ensamma som inte gör av med litrar.

Sedan skulle jag vilja ha 3% yoghurt med frukt/bär som är sockerfri förutom det naturliga sockret. Visst att jag kanske har bär i frysen men ibland vill man ha det färdiga konceptet.

Sedan saknar jag jordgubbsmjölken. Både den vanliga och Muu.
Det finns mjölk med längre hållbarhetstid.

Annars saknar jag 10 pack med cigaretter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in