2025-11-26, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zombiefolk
Jag vet inte. Jag tittar på läget och ser en helt annan lägesbild.

Det ser ut som att Ryssland har kört över Ukraina och EU faktiskt. Om jag ska vara ärlig. Jag menar titta på EUs ekonomi. Det är tillbaka till pigor och bonddrängar på vissa ställen. Och svennen är belånad som aldrig förr och mår skit. Jag ser inte så mycket vilja någonstans.

Jaså mycket pigor och drängar där du bor eller, här där jag har jag inte sett en enda piga och dräng anno 1800-talet. Varför inte flytta till Ryssland det är väl bättre där än i Sverige när man ställer samma fråga varje gång till rysstroll får man inga raka svar varför man inte bor i Nordkorea 2.0 istället för svaga EU.
Citera
2025-11-26, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Vad snacka du om?
NATO är bra egentligen. Men jag håller med Kasparov om att NATO:s brigader bör vara vid fronten i Donbass redan idag och hjälpa att utrota ryZZkackelackor!

Ukraina har redan avmilitariserat Ryssland kan man se nu redan 2024 när de började åka i MadMax fordon, på kickbikes och kinesiska golfbilar och när man kollar på Oryx lista över utslaget ryskt.

Annat var det 2022-2023 när ryssarna faktiskt körde runt i större kolumner med pansar och IFV´s men inte längre, klart drönarhotet är totalt på båda sidor så kör man med kolonner idag slås de ut direkt av drönare. Men kriget var intressantare när det var regelrätta pansar strider stridsvagn mot stridsvagn och mer man mot man strider än dagens tråkiga FPV drönar krig tycker jag i alla fall.

Jag menar bara Magyar Birds Ukrainas främst drönarenhet dödade själv 8005 ryssar i bara oktober månad en ökning på 20% från september månad 2025.
Citera
2025-11-27, 01:04
Avstängd
Tanachs avatar
Angående påståendet om drönarenheten "Magyar Birds" och att den skulle ha dödat 8005 ryssar i oktober 2025, finns det inga trovärdiga bekräftade källor eller officiella rapporter som stödjer just den exakta siffran eller en så specifik ökning i dödlighetsstatistik från drönarförband i offentlig information. De flesta rapporter om ryska förluster och drönarinsatser anges i bredare termer och detaljnivån är ofta osäker på grund av informationskrig och motstridiga uppgifter.
Citera
2025-11-27, 06:47
Medlem
ForumApaches avatar
Den här ”fredsplanen” är död och var stendöd när den presenterades.
Den ryska juden Witkoff springer endast Kremls ärenden och även om Trump är Putins hora (Vance, Hegseth, Gabbard m fl likaså) så finns det gott om republikaner som nu kommer att röka ut aset när det avslöjats hur denna ryska jude Witkoff direkt jobbar för Kreml, något vi vetat hela tiden vara så.
Citera
2025-11-27, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Jag brukar inte lera efter "goda ryssar", jag tycker att alla de är opålitliga...men Garri Kasparov (fd schackmästaren) är nog en av undantagen. Hans senaste inlägg om dagens händelser (google översättning):

"Det här är den bästa showen putler någonsin kunnat drömma om.
Det handlar inte om hur många vapen och ammunition du har.
Det handlar om huruvida du är redo att slåss och dö.
Åh, toppen, ni har en kanadensisk brigad i Lettland.
Vad är den brigadens order? Kommer de att öppna eld om ryssarna korsar gränsen?
Vi vet svaret. Ni kommer att förhandla, och det kommer att ta en evighet.
Jag förstår inte hur ni på allvar kan diskutera en uppgörelse som Trumps affärspartner har skrapat ihop!?
Det här är en fastighetsaffär för att berika Trump-familjen och sälja ut Ukraina!
Hur kan ni på allvar diskutera att Ukraina måste lämna över positioner som räddar Europa!?
Ni firar NATOs årsdag... NATO är svagt, NATO existerar inte, det är en bluff, det är bara fyra bokstäver: "n", "a", "t", "o".

Anledningen till att ni fortfarande sitter här och ni firar detta medan Ukraina dör varje minut. Detta är en monumental offer!
Om Ukraina inte hade stått stilla, skulle ryska stridsvagnar redan vara i Polen!
Ni trodde alla att Ukraina skulle ge upp. Ni erbjöd Zelenskyj en taxi. Och han sa: Jag behöver ingen taxi, jag behöver ammunition.

I fyra år har Ukraina kämpat för hela Europa!
Nato skapades för ett krig – inte för Afghanistan, inte för Syrien – för ett krig: att skydda ett fritt Europa från rysk aggression.
Ukraina är det enda landet som kämpar, och vi diskuterar fortfarande om vi ska låta dem gå med i Nato eller inte!?
Ukraina är det enda landet som uppfyller Natos syfte!
Och vi är skyldiga dem allt. Nej, låt oss offra dem!

Zelenskyj står inför ett sådant val, jag... jag vet inte ens hur jag ska förklara det.
Som ryss känner jag mig också skyldig, så jag kan inte råda honom att ge Trump långfingret.
Hur många senatorer har vi? Här? Ska du säga till Donald Trump att han inte borde göra det här!?

Du har 85 röster, 85 är mer än 2/3 (en osynlig majoritet, red.), eftersom detta lagförslag fortfarande ligger någonstans under senatsgolvet och inte har antagits än!?
Putler, Xi Jinping, resten – de firar!
Och Ryssland har nordkoreaner, kubaner, afrikanska "volontärer". Och vi pratar fortfarande om eskalering!?

Vi har allt på vår sida – militär, politisk, ekonomisk makt, och vi förlorar fortfarande kriget.
Tack vare Ukraina har Ryssland ännu inte uppfyllt sin putlers dröm om att återställa det ryska imperiet.

Men om, Gud förbjude, Ukraina tvingas acceptera denna överenskommelse, då är det helt klart att putler kommer att förverkliga sin dröm.

Och ni är nästa. Men ni kommer inte att våga slåss."

Han har helt rätt och det jag sagt hela tiden. Ukraina avgör hur framtida scenarior kommer att se ut, det är ett chicken race och väst kommer att väja först. Artikel 5 är inte värt mycket om anfallet är mot exempelvis baltländerna. Det blir förhandlingar och eftergifter precis som nu. Väst må ha det ekonomiska och tekniska övertaget men saknar viljan att slåss och dö. Detta vet Putin.
Citera
2025-11-27, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är alltså bara en fjolla på läktaren som använder »vi« utan att på något sätt vara aktivt inblandad. Vad som sker i fredsförhandlingarna få du se vartefter de skrider vidare.

Jag, som jag skrev har gjort skillnad, inte avgörande alls, men lilla jag har direkt hjälpt till att minska den ryska populationen, semestrandes i Ukraina och indirekt men gladeligen deltagit i de sanktioner och vapen och stöd som hjälpt Ukraina.

Och du då? En liten, liten Rysskukssugande nolla.
Citera
2025-11-27, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Lite väl mycket focus på att knulla röv, du kan ju hålla dina fantasier för dig själv må jag tycka.

Vilken känslomässig relation du har till ryssar samt ukrainare är också irrelevant.

Så som läget ser ut nu i Ukraina så får Zelenskyj passa på att försöka få till ett avtal när det fortfarande finns något att förhandla om. Ryssland känner nog ingen större press till att få något Ukrainskt avtal i hamn, då det vet att de kommer få som de vill förr eller senare. Däremot så vill Putin självfallet ha Trump på sin sida, då det splittrar NATO och påskyndar Rysslands slutgiltiga mål.

Haha! Fantasier och önskningar kommer man inte långt med, ang rövknullandet så tänker jag att det skulle få dig att tänka lite mer på den ryska armén..

Verkar som att EU och Ukraina har en mer balanserad beskrivning av punkterna för fredsförhandlingarna. Kanske dags för ryssen att förstå sin plats helt enkelt?

Sedan tror du väl att allt kommer bli som det varit när Ryssland väl förstår att de inte alls dikterar vad som gäller och inte gäller?
Citera
2025-11-27, 10:38
Medlem
ForumApaches avatar
Nu har ju t o m Taco själv gått ut och sagt att denna önskelista från Kreml inte var en fredsplan.

Ryzzkuksugarna jublade än en gång för tidigt, precis som i februari 2022.

Ryzzhelvetets förfall fortsätter däremot.
Citera
2025-11-27, 11:16
Medlem
Vems sändebud är Witkoff?
Bakgrunden är ett läckt telefonsamtal där Witkoff har coachat den ryske presidentens rådgivare om det bästa sättet att handskas med Trump.
https://www.dn.se/varlden/michael-winiarski-varfor-agerar-trumps-sandebud-som-putins-radgivare/
Citera
farbror_barbros avatar

Moderatormeddelande

Postat av farbror_barbro 2025-11-27, 11:27
Moderator
Trådens ämne är Trumps fredsförslag, inte krigets orsaker eller detaljer om hur det går på marken. Det finns mängder av trådar om det. Inte heller är ämnet Nato, EU eller Sveriges ekonomi.

/Mod
2025-11-27, 11:33
Medlem
Apropå fredssamtal så här gick det till i februari 2022
On the first day of the Russian invasion (Feb 24 2022), Zelensky confirmed: "Today we heard from Moscow that they still want to talk. They want to talk about Ukraine's neutral status" and "We are not afraid to talk about neutral status".
https://www.president.gov.ua/.../zvernennya-prezidenta-do...
On February 26, Zelensky reiterated, "If in Moscow they say they want to hold talks, including on neutral status, we are not afraid of this. We can talk about that as well"
https://www.reuters.com/.../ukraine-ready-talks-with.../
On February 27, Moscow and Kiev announced they would hold peace talks "without preconditions"
https://nypost.com/.../ukraine-and-russia-to-meet-for.../

On 27 March 2022, shortly before the US and UK sabotaged the Istanbul peace agreement, Zelensky said in an interview with the Economist: "There are those in the West who don't mind a long war because it would mean exhausting Russia, even if this means the demise of Ukraine and comes at the cost of Ukrainian lives".
https://www.economist.com/.../volodymyr-zelensky-in-his...

Idag är USA beredda att ge Ukraina neutral status men det vill inte krigskabbalen i Europa.
De vill kunna fortsätta kriget mot Ryssland i många år och hålla kvar USA.
Men Ukrainas folk orkar inte detta längre ......över en miljon har stupat
Citera
2025-11-27, 11:36
Medlem
handtralalas avatar
Ingen av länkarna i inlägget ovan mitt funkar, just saying. Inte trovärdigt något av det då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in